Airbus ma bardzo duży problem z produkcją samolotów. Lotniczemu potentatowi zabrakło silników

Global Trade Boeing Airbus

Global Trade Boeing Airbus (Fot. Francois Mori / AP Photo)

Przychody Airbusa spadły w pierwszym kwartale o 12 proc. To efekt braku silników do wąskokadłubowych samolotów A320neo i zawieszania realizacji części zamówień.

W pierwszym kwartale Airbus dostarczył 121 samolotów, to o 15 mniej niż w tym samym okresie 2017 roku. Tempo dostaw było znacznie wolniejsze niż w ostatnim kwartale 2017 r., kiedy do odbiorców dotarły 264 samoloty.

Dyrektor generalny spółki Tom Enders określił niedobory silników jako „trudną sytuację” i stwierdził, że ich wpływ „wyraźnie widać” w wynikach finansowych firmy. Zysk Airbusa spadł w pierwszym kwartale do 283 milionów euro, co stanowi 31-proc. spadek w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Samoloty A320neo wyposażone w silniki Pratt & Whitney problemy z niezawodnością miały od początku swoich lotów w 2016 r. W lutym pojawił się kolejny kłopot, dotyczył wadliwego uszczelnienia, które spowodowało wycofanie samolotów z eksploatacji i opóźnienie w produkcji silników.

Airbus A330Airbus A330 fot. Shutterstock



Pratt & Whitney, którego właścicielem jest United Technologies, dostarcza już naprawione silniki do Airbusa. Drugi dostawca silników do A320neo, CFM International, także likwiduje zaległości w zamówieniach silników. Airbus poinformował w związku z tym, że liczba zaplanowanych dostaw samolotów w 2018 roku zostanie zrealizowana.

Bazując na zaufaniu do producentów silników i ich zdolności do wywiązywania się z zobowiązań, możemy potwierdzić naszą całoroczną prognozę

- napisał Tom Enders w oświadczeniu.

Celem Airbusa jest dostarczenie w tym roku około 800 samolotów. W 2017 roku spółka dostarczyła rekordową liczbę 718 samolotów, w 2016 roku było ich 688.

Do tej pory chętni zamówili ponad 6 tys. sztuk modelu A320neo. Jedna maszyna kosztuje blisko 110 mln dolarów. W najdłuższej wersji może przewieźć 240 pasażerów.

Cotygodniowe podsumowanie roku. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha

Zobacz także
  • Pierwszy Airbus BelugaXL zjechał z linii produkcyjnej Airbus szykuje wersję XL giganta. Pierwszy egzemplarz właśnie zjechał z taśmy
  • Airbus Ultra Long Range A350 XWB Ten samolot Airbusa będzie absolutnym rekordzistą. Nawet 20 godzin lotu i 18 tys. km zasięgu bez tankowania
  • Airbus A330 Airbus ma nietypową propozycję dla pasażerów. Miejsca sypialne w przedziale bagażowym
Komentarze (56)
Airbus ma problem. Zabrakło mu silników do samolotów
Zaloguj się
  • fruqo3

    Oceniono 17 razy 13

    Napiszcie coś o RR Trent 1000.
    Nie tylko P&W i CFM mają kłopoty. W lotnictwie zaczyna być ten sam problem co w motoryzacji - pogoń za zmniejszeniem wagi, zużycia paliwa, ograniczeniami emisji hałasu i cięciem kosztów doprowadziły do wypuszczania na rynek wadliwych konstrukcji.

  • kemot_73

    Oceniono 13 razy 5

    a może by tak MateoM zaproponował im silniki elektryczne na węgiel :):) przecież co jak co ale opowiadać głupoty potrafi

  • pawelekok

    Oceniono 6 razy 4

    No bez silnika trudno polecieć. Katapulty dawno wyszły z mody.

  • cmok_wawelski

    Oceniono 3 razy 3

    Obecny na rynku UE Rollce-Royce ma jeszcze wieksze problemy, takze finansowe. M.in. z silnikami w lotowskich Dreamlinerach, ktore juz teraz musza latac nie dalej niz 130 min. od lotniska zapasowego a jest o krok od ograniczenia 60 min. co zalatwiloby te linie na cacy.

  • pyramid

    Oceniono 3 razy 3

    Niech sie nie spiesza z nadrabianiem zaleglosci, bo Airbusy zaczna spadac ...
    W tym przemysle, pospiech to najgorszy doradca.

  • hilux_ie

    Oceniono 4 razy 2

    Im te silniki sie poprostu nalezaly!

  • poparzony

    Oceniono 8 razy 2

    w artykule jest >>>wąskokadłubowych samolotów A320neo
    a na zdjęciach A380 i A330 :(

    Lubimy dobre dziennikarstwo :(

  • qwerfvcxzasd

    Oceniono 7 razy 1

    terminy, pośpiech, cięcia - chyba już nie chcę latać samolotami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje