Prawie 5 mln zł kary dla właściciela sieci Plus. Chodzi o reklamy, które wprowadzały klientów w błąd

Polkomtel, właściciel Plus, musi zapłacić ponad 4,9 mln zł kary za reklamy sprzed lat. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostatecznie utrzymał w mocy karę nałożoną w grudniu 2012 r. przez UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów często informuje o nałożeniu kar na jakieś spółki za ich zachowania m.in. naruszające zbiorowy interes konsumentów. Jednak zwykle to dopiero początek drogi, bo ukaranym przysługuje prawo do odwołania. Zdarza się, że firmy i UOKiK "sądzą" się więc latami.

Tak było również w przypadku Polkomtela, bo karę, którą teraz Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów OSTATECZNIE nakazał spółce zapłacić – czyli ponad 4,9 mln zł - UOKiK nałożył w grudniu 2012 r.

Urząd zakwestionował wówczas kampanię reklamową sieci komórkowej 36.6 – marki dla młodzieży, należącej do Polkomtela. Uznał, że informacje na plakatach, w ulotkach czy w spotach telewizyjnych wprowadzały klientów w błąd. Co konkretnie było w tych materiałach reklamowych?

Otóż w reklamach mocno wyeksponowana była informacja, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich sieci wynosi 29 groszy za minutę. W praktyce jednak oferta nie dotyczyła P4 (czyli operatora sieci Play). I choć taka wskazówka znajdowała się w materiałach, to, jak tłumaczył w 2012 r. UOKiK, „biorąc pod uwagę zastosowaną wielkość i kolorystykę czcionki, kierunek tekstu i tło - wskazówka objaśniająca mogła być nieczytelna, przez co informacja ta mogła wprowadzać w błąd przeciętnego konsumenta”.

I faktycznie - choć jakość poniższego filmiku i tak jest kiepska, to nie da się ukryć, że jasny, mały napis na śnieżnym tle (od 24 do 28 sekundy reklamy, w lewym dolnym rogu) nawet przy lepszej rozdzielczości trudno byłoby odczytać. 

 

Co więcej, UOKiK-owi nie spodobało się też, że w reklamach 36.6 nie było informacji, że cena 29 groszy za minutę obowiązuje wyłącznie dla połączeń na maksymalnie 36 wybranych numerów, i że ustalenie tych wybranych, tańszych numerów na koncie użytkownika jest ODPŁATNE.

Polkomtel odwołał się od tej decyzji Urzędu. Po blisko dwóch latach, w październiku 2014 r., Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił część decyzji UOKiK - w punktach dotyczących informacji, że promocja nie obejmuje Play. Obniżył również karę dla Polkomtela - do ok. 2,5 mln zł. Tyle, że w 2016 r. sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego, który nakazał Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów ponowne rozpatrzenie sprawy. Tym razem SOKiK utrzymał pierwotną decyzję UOKiK – i Polkomtel musi jednak zapłacić karę aż ponad 4,9 mln zł.

Polkomtel co jakiś czas podpada Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za swoje kampanie reklamowe. Przykładowo, w zeszłym roku UOKiK nałożył na operatora sieci Plus karę aż 30,7 mln zł (a na Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł) za wprowadzanie w błąd klientów w kampaniach reklamowych oferty smartDOM i Power LTE.

***

Dominika Nowak: Czasem tylko dzięki szalonej odwadze, można zacząć działać [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (48)
Polkomtel będzie musiał zapłacić blisko 5 mln zł kary za kampanię reklamową. Sprawa ciągnęła się od lat
Zaloguj się
  • dmarek123

    Oceniono 11 razy 11

    UOKiK mogło by się zainteresować internetem "bez limitu", który u wszystkich operatorów się kończy i tną wtedy pasmo.

  • raddy

    Oceniono 15 razy 5

    Czy ci idioci od marketingu nie widzą, że wskutek takich oszust to ostatecznie firma traci?
    Jak tu mieć zaufanie do kogokolwiek, gdy na każdym kroku chcą Cię wydymać?!

  • mrfx

    Oceniono 4 razy 4

    Większość reklam wprowadza w błąd, czyli reklamodawcy nie boją się kar, więc UOKiK działa źle i/lub mamy złe prawo

  • striepo

    Oceniono 3 razy 3

    Taniec z Gwiazdami w pełni .. Solorz para nr1 a nr 2 para PIS ... nieźle musiał podpaś prezesowi, że go tak trzepią

  • wookiee.chewbacca

    Oceniono 7 razy 3

    Ja proponuję, aby ukarać kościół katolicki miliard złotych za to że obiecują zbawienie / pójście do „nieba” w zamian za najróżniejsze opłaty pieniężne. Twierdzą również, że pochlapana wodą czyli „poświęcona” żywność ma zbawcze wartości odżywcze. Kościół katolicki, czyli zorganizowana grupa przestępcza działa od wielu wieków bez jakichkolwiek konsekwencji.

  • lilo150

    Oceniono 6 razy 2

    kaczyści również wprowadzili ludzi w błąd, twierdzą mianowicie wobec galopującej inflacji, że jest nadwyżka budżetowa podczas gdy finanse już toczą się w przepaść. To co? do gułagu z nimi, będą u siebie.

  • krowa2015

    Oceniono 1 raz 1

    A przepraszam mam pytanie!! p. Solorz-Żak jaką sieć reprezentuje oprócz Polsatu??!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX