Elżbieta Bieńkowska ogłasza "śmierć" diesli. "To technologia przeszłości". Spadek popularności widać w danych

Diesle niedługo znikną - tak twierdzi Elżbieta Bieńkowska, komisarz UE ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości. I choć na mówienie o rychłej śmierci takich aut może być za wcześnie, oficjalne dane pokazują trend spadkowy.

Diesel zniknie?

- Diesle są skończone. Myślę, że za kilka lat zupełnie znikną. To technologia przeszłości - powiedziała Elżbieta Bieńkowska w rozmowie z portalem "Bloomberg".

Według niej, przełomowym momentem był skandal z 2015 r. związany z fałszowaniem przez  Volkswagena pomiarów spalin w samochodach z silnikiem diesla. Skandal początkowo dotyczył USA, ale potem rozlał się dalej, także na Europę.

Kwestia oszukiwania klientów to jedno, do tego dołączył coraz bardziej palący problem groźnego dla zdrowia smogu. Dla UE to trudna do szybkiego rozwiązania kwestia, bo nadal około połowa jeżdżących tutaj aut ma silniki diesla. Wprawdzie emitują one mniej dwutlenku węgla, za to więcej tlenku azotu, który w dużej części odpowiada za smog w miastach. To według komisarz mocno wpłynęło na oczekiwania społeczne co do ograniczenia emisji spalin i roli producentów samochodów.

Diesle coraz mniej popularne w Europie

Spadek popularności samochodów z silnikami diesla widać w oficjalnych danych. Jak podaje ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, w pierwszym kwartale liczba rejestracji takich samochodów spadła w Europie o 17 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, do 1,57 mln. W tym samym czasie liczba rejestracji nowych samochodów benzynowych wzrosła w UE o 14,6 proc. rok do roku.

Ogółem, wśród nowych samochodów w UE niemal 38 proc. stanowiły diesle, 55,5 proc. auta na benzynę, a 6,5 proc. zasilane alternatywnie (1,7 proc. elektryczne). W przypadku alternatywnych rejestracje wzrosły o prawie 27 proc. Najmocniej w Niemczech – aż o 73,4 proc. i w Hiszpanii – o 53,4 proc.

Czytaj też: Tesla, Volkswagen, Apple, Samsung - wyścig po nowe kluczowe surowce zaczął się na dobre. To dopiero początek

Dlaczego diesli sprzedaje się mniej?

Diesle stają się mniej popularne zapewne między innymi dlatego, że w Europie pojawiają się ograniczenia dla samochodów z takimi silnikami, szczególnie tych starszych. Pierwsze europejskie miasta wprowadzają zakazy wjazdu dla takich aut. Niedawno zrobił to niemiecki Hamburg.

Pisaliśmy na ten temat tutaj: Hamburg zakazuje starym dieslom wjazdu do centrum. Producenci aut nie będą zadowoleni. Angela Merkel też

Z drugiej strony, rośnie swego rodzaju moda na samochody z alternatywnym napędem, którą w niektórych krajach podsycają rządowe dopłaty i inne ulgi. Największe firmy motoryzacyjne ogłaszają zwiększenie produkcji samochodów elektrycznych lub nawet plany całkowitej rezygnacji z wytwarzania samochodów z silnikami diesla.

Elżbieta Bieńkowska w rozmowie z "Bloombergiem" przypomniała, że Komisja Europejska chce wspólnie z producentami zajmować się produkcją baterii do samochodów elektrycznych w Europie.

Polska nadal dieslem stoi

W Polsce trend spadającej sprzedaży diesli wciąż nie jest tak widoczny. Wprawdzie sprzedaż nowych aut z takimi silnikami także u nas spadła w pierwszym kwartale, ale tylko o 5,2 proc. Jednocześnie rejestracji samochodów na benzynę było o 18,2 proc. więcej niż rok temu. Unijna komisarz w wywiadzie dla Bloomberga wymienia Polskę wśród krajów, w których wycofuje się zbyt mało samochodów niespełniających standardów emisji tlenku azotu. Pytanie, czy teraz nie zaleją nas stare diesle z Niemiec i innych krajów zachodniej Europy.

Czytaj także:  Polacy przesiądą się do aut na gaz? Rząd za obniżką akcyzy

Dominika Nowak: Czasem tylko dzięki szalonej odwadze, można zacząć działać [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (407)
"Diesle są skończone" mówi komisarz UE Elżbieta Bieńkowska. Spadek popularności widać w danych
Zaloguj się
  • pcat

    Oceniono 38 razy 22

    Już widzę te tysiące samochodów elektrycznych i hybryd przypływających do Rotterdamu i Hamburga na statkach napędzanych mazutem... Po prostu pięknie.

  • Oceniono 20 razy 12

    Oszustwa oszutami. Ale biorąc pod uwagę, że statystyki są wyrwane z kosmosu, to bym czegoś takiego nie wróżył.
    1. Po pierwsze jest wiele nowoczesnych silników diesla. I nie można ich porównywać z wieloma wiekowymi samochodami benzynowymi.
    2. Ekologia - bardzo często to bardziej gra interesów wielkich, niż prawdziwa ochrona środowiska. Jak np. z żarówkami energooszczędnymi. Nikt mi nie wmówi, że nowoczesny diesel jest bardziej szkodliwy dla środowiska, niż paroletni na 95. Zwłaszcza jak mi pali 3.5 na 100 km.
    3. dalej do ekologii - jaka alternatywa? Benzyna. Średnio na jeża. Hybrydy? Nie na kieszeń zwykłego Kowalskiego. A oszczędności są dość enigmatyczne. Zwracać się to będzie kilka a może nawet więcej lat.
    4. dalej do ekologii - 100 tys za samochód?? Śmiech na sali. Kowalskiego nie stać na 30 tys. A tego co stać, to za 30 tys dostanie auto palące 3-4 litry na 100 km. Poza tym gdzie w elektrycznym ekologia - w Polsce?? Słaby zasięg, brak stacji ładowania. Ogniwa elektryczne składające się z takiej chemii, że ich wyprodukowanie to taka szkoda dla środowiska, że diesel nie zanieczyści przez kilka lat...

    Ekologia ekologią, ale dopóki to nie będzie szło w parze z ekonomią i edukacją to jakaś kpina:

    Ekonomia - opłacalność ekologicznych samochodów
    Edukacja - że warto, ale też i że warto np. postawić na transport publiczny. Nie każdy musi mieć samochów

  • antybiurokrata

    Oceniono 37 razy 11

    Ta to się akurat zna na kolejnictwie, na technologiach samochodowych, i na wszystkich innych.

    ALE JAJA!!! ALE JAJA!!! ALE JAJA!!!

  • spinaker99

    Oceniono 19 razy 11

    samoloty nie mają nawet katalizatorów,chyba będzie koniec latania

  • kac

    Oceniono 11 razy 9

    Jasne, szczególnie w transporcie ciężarowym zaraz zupełnie znikną.... bajki.

  • gabon77

    Oceniono 12 razy 8

    a ja myślę że Pani Bieńkowska się grubo myli , kto robi po 50tys.km i więcej rocznie ten wie o co biega,żadna benzyna na dłuższy czas nie zniesie takich przebiegów, że o tych wyżyłowanych do granic możliwości silniczków 1.0,1.2 nawet nie wspomnę - 2 lata ostrej jazdy i silnik nadaje się tylko na złom, samochody elektryczne wg. mnie to ślepy zaułek dlaczego nie idziemy w wodór to jest pieśń przyszłości a nie elektryki

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX