Prezydent Andrzej Duda podpisał specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Prezydent Andrzej Duda podpisał w sobotę specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Dokument określa zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji tej inwestycji oraz towarzyszącej jej infrastruktury.

Jak podaje Kancelaria Prezydenta, specustawa w szczególności określa m.in. zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Reguluje także umocowanie pełnomocnika rządu ds. CPK oraz zasady działania Spółki Celowej, która zostanie utworzona przez Skarb Państwa w celu zapewnienia przygotowania i realizacji programu realizacji inwestycji budowy CPK.

Ponadto specustawa zawiera także dokładne regulacje dotyczące wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycji na rzecz Skarbu Państwa. Te grunty zostaną określone w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji - ta jeszcze nie jest ostateczna. W tym momencie wygasną także wszelkie użytkowania wieczyste, umowy dzierżawy, najmu itd. Ustawa określa także zasady ustalania wysokości odszkodowań dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości pod CPK.

Centralny Port Komunikacyjny w 2027 r. 

Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy do końca 2027 r. Jego budowa ma trwać 8 lat. Początkowo port ma obsługiwać ok. 45-50 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln.

Wiadomo, że CPK ma powstać w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki, czyli w okolicach autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą, ok. 40 km od stolicy. W tym momencie teren przeznaczony pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego ma ponad 66 km kwadratowych. Jednak decyzja lokalizacyjna, czyli wskazanie ostatecznej lokalizacji CPK, zapadnie dopiero w 2020 r., m.in. po konsultacjach z mieszkańcami. Wówczas też grunty stają się własnością Skarbu Państwa. Na 17 czerwca zaplanowane jest w Gminie Baranów referendum ws. CPK.

Powstanie też Airport City

Oprócz Centralnego Portu Komunikacyjnego, rząd planuje również budowę Airport City - tak, aby pracownicy CPK mogli dojechać do pracy w maksymalnie 30 minut. W mieście może zamieszkać nawet 50 tys. osób.

CPK zmieni komunikacyjną mapę Polski

Plan budowy CPK zakłada także silny rozwój sieci drogowej i kolejowej. Podróż pociągiem z największych miast w Polsce ma trwać maksymalnie 2,5 godziny zaraz po starcie portu, a docelowo do 2 godzin. Wyjątkiem jest tu Szczecin, gdzie ważniejszą rolę mogą odgrywać połączenia lotnicze z CPK.

Mapa połączeń kolejowych prowadzących do CPKMapa połączeń kolejowych prowadzących do CPK Za Michał Wrzosek/Twitter

***

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (680)
Prezydent Andrzej Duda podpisał specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Zaloguj się
  • dudi-w

    Oceniono 1 raz 1

    Spokojnie, nie będzie żadnego CPK, którego jedynym uzasadnieniem jest mozliwość nadania mu im Lecha K.! Dzielny PISowski rząd nie potrafi przeprowadzić żadnego programu inwestycyjnego, jest jedynie zdolny do burzenia wszystkiego, czego się dotknie - przykłady od dwóch lat we wszystkich dziedzinach naszego życia, od szkół podstawowych po polityke zagraniczną. Fantasmagorie miliona samochodów elektrycznych jakoś przyblakły (czyżby brak patentów? wiedzy? umiejętności? ludzi? surowców? itp...), Mierzei Wiślanej nikt nie przekopuje (na szczęście) więc trzeba w lud rzucić kolejny, znakomity pomysł, jakby to wyciągnąć od "suwerena" kolejne "daniny", z których sfinansuje się pensje dla coraz liczniejszych krewnych i znajomych królika partyjnego. Możliwości łupienia państwa pod PFN zrobiły si mniejsze, opór społeczny zadziałał, więc teraz wymyślono największy port lotniczy na świecie i w okolicach. Nic to, że nasz przewoźnik nawet Okęcia nie zagospodarowuje w 100%, nic to, ze prawdopodobna jest fundamentalna zmian technologii podróży (Hyperloop, koleje magnetyczne) w najbliższych latach, nic to, że nieruchawe PKP nie potrafi wybudować linii dla Pendolino (ani torów, ani zasilania...) a także nie potrafi odnowić dworców...Kieszonkowe mocarstwo pisowskie wybuduje sobie w szczerym polu krzywy pas startowy im Lecha K. dla (an)dronów, których (nie)kupi Macierewicz!!!

  • Max Maxxim

    0

    I TAK KAZDY bedzie wolal przyleciec na Okecie bo jest odrazu w Warszawie. Zdaje sie ze bedzie to drugie lotnisko jak w Radomiu tylko olbrzymie i calkiem puste. Widac PIS=PO wiec za rok w wyborach POpedzimy POPIS.

  • america_n_beauty

    0

    A łyżka na to "niemożliwe!" - w czasie budowy autostrad, za PO, nie dochodziło do wywłaszczeń..
    www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-nabywaniu-nieruchomosci-pod-budowe-drog-krajowych.html

  • ginztonickiem

    Oceniono 4 razy 0

    Jaka wspaniała katastrofa!

  • nemo1946

    Oceniono 4 razy 2

    Duda podpisał ustawę o CPK. Pozwala na wywłaszczenia....Ciebie tzw. prezydencie również wywłaszczą bez odszkodowań,a z wyrokiem za łamanie konstytucji.....

  • wagadudu

    Oceniono 3 razy 1

    Nic nowego. On tylko same kretynizmy podpisuje...

  • marc.pl

    Oceniono 4 razy 0

    Fikcja, czyli jak rząd odbudowuje stocznię. Wicepremier Morawiecki położył stępkę pod budowę promu, na który nie ma nawet projektu - To, co się stało na pochylni Wulkan w Szczecinie, można porównać do położenia kamienia węgielnego pod budowę domu, na który nie ma jeszcze projektu, nie mówiąc o pozwoleniach. Położenie stępki to był teatr, w którym stocznia mająca zbudować prom musiała do zespawania prostej konstrukcji wziąć podwykonawcę. Szumnie rozpoczęta przez rząd budowa promu w Stoczni Szczecińskiej to fikcja bez dokumentacji i pozwoleń - mówi Rafał Zahorski, ekspert ds. gospodarki morskiej.

  • Rbpozar

    Oceniono 8 razy 2

    Tak, megalomania na miarę Gierka! Najpierw ustawa stosująca metody wywłaszczeniowe znane z dekretu Bieruta, potem wielka budowa pislamizmu, a na koniec upadek Polski. Ale towarzysze z pisu zabezpieczą się zawczasu. Rząd się przeżywi. Precz z tym! Ojczyznę wolną racz na wrócić Panie!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX