Sejm przyjął ustawę. Do ceny paliwa doliczana będzie nowa opłata. Ceny na stacjach mogą wzrosnąć nawet o 10 groszy

Robert Kędzierski, Andrzej Mandel
PiS dopiął swego. W środę Sejm przyjął uchwałę, która zakłada stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Kierowców może on kosztować nawet 10 groszy za każdy litr paliwa wlany do baku. Rząd tłumaczy się walką ze smogiem.

W środę Sejm przyjął uchwałę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Jej najistotniejszym elementem, z punktu widzenia nie tylko kierowcy, ale każdego konsumenta, jest wprowadzenie opłaty emisyjnej.

Opłata paliwowaOpłata paliwowa Fot. Sejm RP

Jej koszt to 80 złotych od każdego 1000 litrów - czytamy na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz w projekcie ustawy. A to, po uwzględnieniu podatku VAT ( według podstawowej stawki podatku w wysokości 23 proc.), przełoży się na kwotę 10 groszy za litr. 

Rząd wprowadzenie opłaty tłumaczy potrzebą walki ze smogiem. Dlatego też ustawa przewiduje powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Trafi do niego 15 proc. z dopłaty, reszta, czyli 85 proc., zasili Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Grube miliony dla budżetu

Rząd PiS przewiduje, że w przyszłym roku dopłata przyniesie budżetowi dodatkowe 1,7 mld zł. Według rządu wprowadzenie jej nie oznacza automatycznego wzrostu cen na stacjach. Według założeń ustawy do zapłaty opłaty antyemisyjnej będą zobowiązani w szczególności producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych. 

Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności.

- zapewniał podczas wystąpienia w Sejmie Krzysztof Tchórzewski, Minister Energii.

Jak wynika z szacunków Biura Analiz Sejmowych kierowców opłata emisyjna ma kosztować od 2 do 2,5 mld złotych. Koncerny paliwowe, szczególnie te państwowe, mogą zwlekać z wliczeniem dopłaty do ceny paliwa (teraz zapewniają, że nie doliczą opłaty do ceny paliwa) - rozciągnięcie zmiany w czasie może sprawić, że stanie się ona mało dostrzegalna. 

Czytaj też: Dzień wolności podatkowej? Tłumaczymy dlaczego to nie jest takie proste. 

Pieniądze do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu miałyby także płynąć z budżetu, m.in. z wpływów z podatku akcyzowego, z tytułu opłaty zastępczej czy od operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego. Od 2020 r. do FNT ma trafiać 0,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw, w 2021 r. - 1 proc., a od 2022 r. - 1,5 proc.

Zdaniem opozycji zadania postawione przed nowym Funduszem z powodzeniem mógłby realizować Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zwracają też uwagę na to, że PiS będąc w opozycji zwracał uwagę na to, że w cenie paliwa zbyt dużą część stanowią podatki. 

***

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (290)
Opłata emisyjna od paliw uchwalona. Ceny na stacjach mogą wzrosnąć nawet o 10 groszy
Zaloguj się
  • facet4x

    Oceniono 10 razy -10

    Ok, ja też nie lubię PIS, ale czy to nie jest dobry pomysł, przynajmniej jeśli chodzi o sposób zebrania tych pieniędzy? Jeśli Orlen i Lotos nie podniosą ceny to owszem stracą te 10 groszy, tzn Państwo nie dostanie części z zysków (dywidendy) z tych spółek tylko bezpośrednio z tej opłaty, ale też dostanie te 10gr od paliw sprzedawane przez inne koncerny (Circle K, BP, Shell), bo oni też nie będą mogli podnieść cen.

  • smok61

    Oceniono 9 razy -5

    Po prost szał ...nie wiem jak to przeżyję , Przy tankowaniu do pełna dopłacę 5 zł więcej .
    A może nie doplacę , bo jak napisano powyżej :
    "Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności. "
    ===========
    Brednie dla wyznawców ...

  • foreksfxxxxx

    Oceniono 6 razy -4

    Buahaha, o 10gr az?

  • normalny1977

    Oceniono 6 razy -4

    Stawka akcyzy na Paliwo w Polsce jest najniższa w całej Unii Europejskiej. Więc 10 groszowa podwyżka nie jest problemem. Paliwo tańsze jest na Ukrainie i Luxemburgu.

  • dr_nauk

    Oceniono 5 razy -3

    "Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności."

  • jaszmije_smukwijne

    Oceniono 10 razy -2

    Do tego opłaty za wjazd do centrum miast i ekohipstery z Placu Zbawiciela będą się cieszyć..., do czasu aż ze zdumieniem zobaczą, że zaczyna drożeć ich sojowa latte, bo mleczko samo nie dopłynie do ich kubeczka w ulubionej modnej restauracji.

  • nowy4444

    Oceniono 1 raz -1

    I ok. Będzie czym oddychać.

  • superpolpol

    Oceniono 1 raz -1

    Pińcet plus durnemu suwerenowi dali :-) a i tak durny suweren odda z 700 :-) wzrost cen, podatki, ukryte podatki etc. :-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX