Szara strefa rynku paliw w Polsce się kurczy. Po dwóch latach prac rząd zbiera więcej podatku VAT

Szara strefa na rynku paliw płynnych zmniejszyła się w Polsce do rozmiaru podobnego do tych obserwowanych w krajach Europy Zachodniej. To efekt prac legislacyjnych rządu.

Szara strefa paliwowa w Polsce jak w Europie Zachodniej

To, jak zmieniła się szara strefa na rynku paliw, wyjaśnia raport "Walka z szarą strefą. Wpływ regulacji na branżę paliw płynnych", przygotowany przez Global Compact Network Poland, Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) przy współpracy z PwC.

"Szara strefa w Polsce zmniejszyła się do rozmiarów obserwowanych w innych krajach Europy, a wpływy podatkowe w opisywanym obszarze wzrosły w roku 2017 o ponad 15% w porównaniu do roku poprzedniego. Taki roczny wzrost wpływów podatkowych na rynku paliw pokazuje skalę dotychczasowej szarej strefy w tych gałęziach gospodarki. Straty dla budżetu państwa wjazdu tylko jednej nielegalnej cysterny do Polski to ok. 50 tys. zł. Składają się na to straty z VAT, niższej akcyzy i braku opłaty paliwowej. Dbanie o to, aby szara strefa nie wróciła, to polska racja stanu" - podsumował partner w PwC Tomasz Kassel.

Zmiany te są efektem trzech wprowadzonych pakietów: energetycznego, paliwowego oraz transportowego. Eksperci branżowi, przedstawiciele firm paliwowych oraz urzędy centralne przyznają, że najważniejszym skutkiem wprowadzenia pakietów (szczególnie pakietu paliwowego) jest ukrócenie oszustw na podatku VAT, podkreślono w komunikacie poświęconym raportowi.

"W ciągu zaledwie dwóch lat udało się rządowi ograniczyć ilość wyłudzeń VAT na paliwie poprzez wdrożenie pakietu paliwowego, zmniejszyć ilość fikcyjnych firm otrzymujących koncesje na import paliw w celu ich późniejszego wykorzystania niezgodnie z celem za pomocą pakietu energetycznego czy też stworzyć system śledzenia transportów paliwa i innych towarów wrażliwych utworzony na mocy pakietu transportowego" - czytamy w komunikacie.

Czytaj też: Sejm przyjął ustawę. Do ceny paliwa doliczana będzie nowa opłata. Ceny na stacjach mogą wzrosnąć nawet o 10 groszy

POPiH: konieczne dalsze uszczelnienia

"Przyjęte w ostatnich dwóch latach rozwiązania prawne, a także intensyfikacja działań kontrolnych, przyniosły oczekiwane przez branżę efekty. Należy jednak pamiętać o tym, że obrót paliwami jest na tyle atrakcyjny dla przestępców, że na pewno będą starali się znaleźć nowe metody działania. Dlatego też widzimy potrzebę uszczelnienia rynku poprzez nowelizację Prawa energetycznego i sprecyzowanie niektórych definicji, digitalizację baz danych, gromadzonych przez poszczególne urzędy, stworzenie elektronicznej bazy danych o rynku, wreszcie podjęcie prac nad Prawem naftowym. Liczymy też na to, że wymiar sprawiedliwości będzie w stanie doprowadzić do rzeczywistego ukarania osób, dopuszczających się oszustw w obrocie paliwami" - powiedział prezes i dyrektor generalny POPiHN Leszek Wieciech, cytowany w komunikacie.

Do dalszych działań legislacyjnych rekomendowanych przez autorów raportu oraz ekspertów branżowych należy dalsze uszczelnianie pakietów: energetycznego, paliwowego oraz transportowego, jak i również bardziej kompleksowe podejście do regulacji rynku, na przykład w postaci Prawa naftowego, podano także.

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (115)
Szara strefa rynku paliw w Polsce się kurczy. Po dwóch latach prac rząd zbiera więcej podatku VAT
Zaloguj się
  • kertog123

    Oceniono 42 razy 10

    czemu piszecie że tylko o 15% - mozna bez kozery napisac że o 30 % !! I tak nikt nie jest w stanie tego zweryfikować i mozna sobie wypisywac co sie chce, opowiadac bajki o wielkim uszczelnieniu o nadwyzkach w budżecie itp. A potem znowu dziura 40 mld podczas gdy Czesi i Słowacy maja nadwyzki w budżetach. Znowu dodatkowe podatki jak ostatnio paliwowy - bo prawda jest smutna jak zawsze - nie ma kasy i nic albo niewiele udało sie uszczelnić. Gdzie te zatrzymania mafi paliwowej? Gdzie te afery VAT, gdzie ci wyłudzacze?

  • coelka

    Oceniono 6 razy 6

    Mafia paliwowa przezuciła sie sprowadzanie i palenie smieci hehe teraz niech sie rzad wykaże po tej serii przekretów ze smieciami.

  • e-4l2

    Oceniono 6 razy 4

    A który rząd przygotował przepisy?

  • moharp

    Oceniono 11 razy 3

    W Wiadomościach Kurskiego podadzą, że wzrost 50%.

  • cozabadziew

    Oceniono 2 razy 2

    Wydaje mi się, że w dużym stopniu jest to zasługa tego, że paliwo zwyczajnie było tanie... Zobaczymy jak teraz będą sobie radzić nasze "zuchy" z szarą strefą, jak paliwo dobije do 6 zł za litr...

  • femur

    Oceniono 38 razy 2

    Jak to dogoniliśmy zachód? Ten zgniły, zepsuty, "lewacki", pełen islamistów zachód?
    Propaganda PiSowska się sypie, oj sypie :)

  • pszczolkaprezesa

    Oceniono 1 raz 1

    cena paliwa wzrosła kilkadziesiąt procent, 500+ spowodowało lawinę rejestracji aut i większą mobilność suwerena 500+. Korki rosną do monstrualnych rozmiarów. To wszystko powoduje że sprzedaż paliw wystrzeliła do góry, a ten VAT i akcyza coś nie nadążają za tym trendem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX