Druzgocące prognozy. Brexit może skasować całą branżę motoryzacyjną na Wyspach

Przemysł samochodowy w Wielkiej Brytanii może zostać zniszczony przez brexit - przestrzega Konfederacja Brytyjskiego Przemysłu.

- Istnieje ryzyko, że przemysł samochodowy w Wielkiej Brytanii zniknie, jeśli po brexicie nie będzie unii celnej - ostrzegł Paul Drechsler, prezes Konfederacji Brytyjskiego Przemysłu (CBI).

Wielka Brytania ma opuścić Unię Europejską w marcu 2019 r., ale do tej pory rząd brytyjski nie wyjaśnił, w jaki sposób będzie prowadzona wymiana handlowa z Unią, która jest największym rynkiem eksportowym Londynu.

Jedną z najważniejszych nierozstrzygniętych kwestii jest sposób traktowania towarów brytyjskich po przekroczeniu nowej granicy z UE.

Wielka Brytania jest dziś członkiem unii celnej Unii Europejskiej, która umożliwia jej 28 państwom członkowskim funkcjonowanie jako jedna strefa w zakresie handlu, bez ceł czy kontroli granicznych. Przyszłość jest jednak niejasna.

Premier Wielkiej Brytanii Theresa May wykluczyła przyszłą unię celną i rozważa inne możliwości. Jednak jej propozycje zostały odrzucone przez Brukselę lub są oparte na nowych technologiach, które zdaniem analityków jeszcze nie istnieją.

Aston Martin fabrykaAston Martin fabryka Drew Gibson/media.astonmartin.com

- Jeśli nie będzie unii celnej, w Wielkiej Brytanii istnieją sektory gospodarki, które mogą zniknąć - powiedział Drechsler. - Taka jest rzeczywistość.

Paul Drechsler dodaje, że ciągle nie ma szczegółów co do kierunku brexitu, a to dla inwestycji ma spore znaczenie. - Mamy świetne przemówienia, ale w biznesie liczy się detal - zwraca uwagę prezes CBI.

Ostrzegawcze sygnały płyną także od przedstawicieli przemysłu samochodowego. W lutym delegacja czołowych japońskich menedżerów spotkała się z premier Theresą May, aby ostrzec, że duże japońskie firmy, ale nie tylko, będą musiały opuścić Wielką Brytanię, gdyby pojawiły się bariery handlowe.

W poniedziałek spółka Jaguar Land Rover oświadczyła, że przeniesie produkcję swojego modelu Discovery na Słowację.

Brytyjski sektor motoryzacyjny zatrudnia ponad 800 tys. pracowników. Na Wyspach duże wytwórnie mają m.in. BMW, Toyota, Nissan czy Honda. Ford produkuje tam w dwóch zakładach silniki. Około 45 proc. samochodów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii jest eksportowanych do Unii Europejskiej.

Inwestycje w brytyjski sektor samochodowy spadły w 2017 r. o 34 proc. do 1,1 mld funtów.

***

Jakub B. Bączek: Gdy sportowiec zaczyna wygrywać, to później robi to regularnie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (125)
Brexit może skasować całą branżę motoryzacyjną na Wyspach
Zaloguj się
  • cyniczny.komentator

    Oceniono 34 razy 24

    Polityka Wielkiej Brytanii od setek lat była taka sama - mieszać w Europie, samemu stojąc z boku i spijając śmietankę. Stąd też raz napuszczali Francję na Niemcy, a potem (po I i II wojnie) te Niemcy bronili, coby za mocno Francji nie wzmocnić. Stąd też po I wojnie zwalczali Polskę (sojusznik Francji), podczas II wojny weszli z nami w sojusz a po II wojnie tradycyjnie sprzedali.
    No i tym razem się nie udało, bo Europa powiedziała "jak się nie podoba, to spier#".

  • wookiee.chewbacca

    Oceniono 37 razy 19

    Członkostwo w Uni Europejskiej to najlepsza rzecz, jaka przydarzyła się Polsce przez ostatnie 1000 lat.
    Dzięki nadrzędnemu europejskiemu prawodawstwu katolickie terrorystyczne PiŚdzielstwo nie może kompletnie rozpięrdolić sądów, zaglądać kobietom w majtki i przykuć ich kajdanami do garów, PiŚdzielcze kacyki nie mogą publicznie chłostać gejów i lesbijek, nie mogą tak zmienić prawa, aby jawnie ukraść wszystkie publiczne pieniądze, a kaczy dyktator nie może strzelać z ostrej amunicji do opozycji.

    Gdyby nie UE, Polska byłaby prywatnym folwarkiem i PiŚdzieslkim rynsztokiem.

  • komercyjny02

    Oceniono 29 razy 19

    Bycie w Europie to oczywiście niejedynie profity.
    Wszelako warto sobie od czasu do czasu przypomnieć iż Europejski Obszar Gospodarczy (European Economic Area, EEA) to wciąż największy rynek świata. Dostęp do niego jest coś wart.

  • bokaj

    Oceniono 30 razy 14

    Ciekawe co o tym sądzą zachwycone brexitem pisowskie debile?
    warto może odświeżyć entuzjastyczne po referendum w Anglii wypowiedzi durniów typu Kaczyński, Bielan, Brudziński czy Szydło. Przeżywali wtedy niemal orgazm polityczny!

  • my_kroolik

    Oceniono 21 razy 9

    Według mnie Unia radzi sobie całkiem nieźle w tym kryzysie. Wszystkim się wydawało, że to pochyłe drzewo, na które można skakać, a tymczasem przeczołgali Grecję tak, że w Portugalii i Hiszpanii od razu zmalała ochota do bailoutu. Teraz pokazuje UK, że to jednak Unia jest Sprite, a UK pragnienie, co prawdopodobnie na dobre zakończy idiotyczne pomysły z wychodzeniem ze wspólnoty. Jasne, są problemy, ale o rozpadzie już nikt nie mówi, a parametry gospodarcze są na szczytach

  • Oceniono 16 razy 8

    Dlaczego Angole przenoszą produkcję LR Discovery na Słowację, a nie do Polski? U nas taki doskonały klimat geopolityczny i WB największy nasz przyjaciel w UE.

  • kmwsm

    Oceniono 3 razy 3

    Narod tak chcial i zadecydowal... huahuahua! Nawolujacy populisci, oczywiscie kula ogon teraz i znikaja powoli. Dzialania na szkode kraju. Powinni odpowiadac i to nie tylko politycznie. co to jest cena polityczne jak rozdupcyli kraj.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX