T-Mobile uniknie 4,5 mln zł kary za jednostronne podniesienie ceny abonamentu. Sąd unieważnił decyzję UOKiK

Robert Kędzierski
T-Mobile nie musi płacić kary za to, że podniósł swoim klientom cenę abonamentu. Zdaniem sądu miał do tego prawo.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał wyrok, który unieważnił karę nałożoną przez UOKiK na T-Mobile na początku 2016 roku. Operator - przynajmniej na razie - nie musi płacić 4,5 mln zł, ani zwracać każdemu z konsumentów, którego dotyczyła podwyżka, kwoty 65 zł. Szczegóły znajdują się w oficjalnej decyzji Urzędu

Przypomnijmy - w 2014 roku telekom zażądał od swoich użytkowników przejścia na nową taryfę. Kto się nie zgodził, miał mieć rachunek podniesiony o 5 zł. Mógł też dobrowolnie odejść - bez konsekwencji przewidzianych w umowie. 

UOKiK nakłada karę, T-Mobile się odwołuje

Według urzędników UOKiK takie postawienie sprawy wprowadzało klientów w błąd i miało charakter jednostronnej zmiany umowy. Zdaniem prawników, na których powołał się T-Mobile, wszystko odbyło się zgodnie z prawem. W stanowisku opublikowanym w 2016 roku operator stwierdził, że decyzja UOKiK nie znajduje oparcia w przepisach prawa oraz w praktyce urzędów czy operatorów.

Wprowadzając zmiany, spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem Telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację. Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostępnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów – oba warunki zostały przez nas spełnione.

- napisał T-Mobile.

Czytaj też: Zakaz handlu bardzo szybko zmienił przyzwyczajenia Polaków. 

Po czterech latach sąd przychylił się do tego stanowiska - operator poinformował o zmianie z wyprzedzeniem i pozwolił na rozwiązanie umowy tym, którzy nie zgadzali się na nową taryfę lub podniesienie opłaty. Wyrok nie jest prawomocny.

T-Mobile ukarany

UOKiK w przeszłości nakładał już kary na T-Mobile. Wątpliwości urzędników wzbudziła m.in. oferta "Pierwszy prawdziwy no limit". Usługa, która kosztować miała niespełna 50 zł, w rzeczywistości kosztowała więcej -  po trzech miesiącach opłata za abonament wzrastała do niemal 80 zł. Więcej, bo 60 zł, płacili też ci, którzy nie zaznaczyli odpowiednich zgód. W tym wypadku postępowanie UOKiK skończyło się polubownie - T-Mobile zgodził się zrekompensować stratę swoim konsumentom. 

Piotrowska-Oliwa: Leżąc na łopatkach wykorzystaj tę chwilę i przygotuj strategię, która pozwoli ci wygrać następny mecz [NEXT TIME]

Za: Puls Biznesu

Więcej o:
Komentarze (32)
T-Mobile uniknie 4,5 mln zł kary za jednostronne podniesienie ceny abonamentu. Sąd unieważnił decyzję UOKiK
Zaloguj się
  • zetipeee

    0

    Ktos mi wytlumaczy czy telefony wziete w tym okresie na ten abonament, ktory zostal podniesiony trzeba bylo zwracac?

  • 3guziec

    Oceniono 4 razy 2

    Sądy (na czele z emerytką co jeszcze chce pracować) są z partii pruskiej, wiec nie dziwota.

  • romek_z_warszawy

    Oceniono 2 razy -2

    I Polska ląduje na marginesie. Przy okazji pada V4, bo Czechy szybko wprowadzą €. Bułgaria też chce dołączyć. Zostaniemy razem z Węgrami i Rumunią.

  • hrabina.de.profundis

    Oceniono 1 raz 1

    "jednostronne podniesienie ceny abonamentu" :)
    A jak wygląda obustronne?

  • lukamipisze

    0

    nie rozumiem po co komu abonament?
    Firmy tak, ale po co to prywatnym ludziom?
    Nie mam abonamentu od 10 lat i bardzo sobie to cenie, jesli chce przenieśc nr do innego operatora, bo np ten zaczał wariować z cenami to robie to w kilka dni i po sprawie.

  • arcanuss86

    Oceniono 3 razy 1

    Moją pierwszą siecią komórkową była Era. Przeżyliśmy razem w przyjaźni kilkanaście lat. Potem niestety nastało T-Mobile. Z cierpliwością znosiłem kolejne oszustwa telemarketerów namawiających do przedłużania umowy i brak atrakcyjniejszych ofert dla wiernych klientów. W końcu jednak kropla przelała czarę goryczy. Mając dwa razy większy abonament niż u konkurencji zostałem poinformowany, że płacę za mało i przy kolejnym przedłużeniu umowy muszę się zgodzić na podwyżkę, oczywiście nie dostając kompletnie nic w zamian. Pomachałem na pożegnanie i nie ma mowy, żebym tam kiedykolwiek wrócił.

  • Oceniono 1 raz 1

    Byłem z 4 numerami od początku w Erze. Potem do opisywanej chwili w T-Mobile. Rozstałem się z nimi bez żalu i zabrałem numery do konkurencji.

  • java77

    Oceniono 3 razy 1

    przeciez klienci mogli odstapic od umowy kiedy byl na to czas bez konsekwencji.To teraz jest wielki płacz?Najlepszą karą dla operatora byloby odejscie od niego w duzej ilosci klientow.Wtedy by zmiekł.Obecnie T mobile to najgorszy z operatorow.Wszyscy moi znajomi juz dawno uciekli od niego.I obecnie nie mam juz nikogo ze znajomych u tego operatora.O czyms to swiadczy.W T mobile nawet sprawdzenie konta na karte to juz koszt.Nie ma tam ju nic za darmo.Z tego co widac na tabelach tego operatora to chyba najdrozszy na naszym rynku.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX