35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny to dopiero początek. Teraz dochodzi 40 mld zł na pociągi na lotnisko

Pendolino na stacji Łódź Widzew

Pendolino na stacji Łódź Widzew (MARCIN STĘPIEŃ)

Mnóstwo osób wątpi, mieszkańcy Baranowa protestują, ale sen rządu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwa. Właśnie rządowy pełnomocnik ds. CPK poinformował, że rozbudowa sieci kolejowej pod CPK pochłonie ok. 40 mld zł.

Oczywiście rzeczona astronomiczna kwota 40 mld zł to całkiem „dodatkowe” pieniądze, niezależne od sumy 35 mld zł, na którą rząd szacuje koszty budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Innymi słowy, Centralny Port Komunikacyjny razem z konieczną infrastrukturą kolejową gwarantującą dojazd do niej pochłonąłby, według szacunków, 75 mld zł. To blisko 4 proc. rocznego Produktu Krajowego Brutto Polski. 

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany przez PAP, podał, że ramowy zakres niezbędnych inwestycji kolejowych dotyczy następujących relacji: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin / Kołobrzeg. Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK - Radom - Rzeszów, CPK - Gdańsk.

Wild przewiduje pozyskanie środków na infrastrukturę kolejową z finansowania unijnego w tej i kolejnej perspektywie.

Według wizji rządu, z każdego dużego miasta w Polsce dojazd koleją na CPK ma zajmować do dwóch godzin. Wyjątkiem ma być Szczecin – tu główną rolę ma odgrywać transport lotniczy. Rozwinięty ma być także transport drogowy - na autostradzie A2 ma powstać trzeci pas, a słyszy się już nawet o możliwym czwartym.

Ludzie się boją, rząd nie rezygnuje

Rząd marzy/planuje, aby Centralny Port Komunikacyjny powstał do końca 2027 r. Obszar inwestycji – ponad 66 km kwadratowych, obejmuje trzy gminy pomiędzy Warszawą a Łodzią: Baranów, Wiskitki i Teresin. CPK ma być zdolny docelowo przyjąć 100 mln pasażerów rocznie, w jego ramach ma powstać też „Airport City” dla kilkudziesięciu tysięcy pracowników portu.

Blisko 83 proc. mieszkańców gminy Baranów, którzy wzięli udział w niedawnym referendum dotyczącym budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, opowiedziało się przeciwko inwestycji. Niemal 94 proc. uznało też warunki rozliczeń zaproponowane przez rząd  za nie do przyjęcia. Mikołaj Wild kontrował mówiąc, że na razie nie ma żadnych „warunków rozliczeń zaproponowanych przez rząd”, co do których można było się rzeczowo odnieść. Zgodnie ze specustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym podpisaną miesiąc temu przez prezydenta Andrzeja Dudę, grunty pod inwestycję zostaną objęte wywłaszczeniem na rzecz Skarbu Państwa.

***

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Matematyka inaczej. Ten quiz nie jest prosty jak 2 + 2
1/20Według przysłowia, ile wynosi krytyczna liczba kucharek, po osiągnięciu której nie napełnimy swoich brzuchów?
Zobacz także
  • Bramka Viatoll w Warszawie. Już 10 miliardów złotych wpływów z viaTOLL. Opłaty za drogi to dla państwa prawdziwa żyła złota
  • Mieszkania komunalne na osiedlu przy Jagiellońskiej na Pradze-Północ
Niemcy inwestują w mieszkania w Polsce. "W Niemczech są cztery razy droższe, a czynsze tylko dwa razy wyższe"
Komentarze (238)
35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny to dopiero początek. Teraz dochodzi 40 mld zł na pociągi na lotnisko
Zaloguj się
  • evergreen111

    Oceniono 54 razy 36

    "Wild przewiduje pozyskanie środków na infrastrukturę kolejową z finansowania unijnego w tej i kolejnej perspektywie"
    Jak to, brać forsę z tej wstrętnej Unii, która bezczelnie nakazuje nam przestrzegać Konstytucji RP? PANIE WILD, GDZIE PAŃSKI HONOR?

    Aaaa, zapomniałem, pan jest z PIS, co tu mówić o honorze...

  • balubalu1

    Oceniono 27 razy 21

    i 100mld na stację dokowania promów kosmicznych pod Toruniem...

  • mcguirre

    Oceniono 25 razy 19

    Śmierdzi Gierkiem. Pomożecie ? Pomożemy ! Damy radę ! Pożyczymy na następne 100 lat. Pytanie tylko czy skoro ma być to hub to linie lotnicze i pasażerowie będą chcieli z tego hubu latać w świat ? Czy przyzwyczajeni do Amsterdamu, Frankfutrtu, Londynu czy Brukseli będą chcieli akurat przesiadać się w Baranowie ? Ale co tam, najpierw wydamy kasę a pózniej będziemy się zastanawiać. Stać nas ;)

  • maks1956

    Oceniono 25 razy 17

    dla każdego coś miłego do ucha, jeszcze proponowałbym wybudować CKP (Centralną Klinikę Psychiatryczną) dla tych co forsują te idiotyczne pomysły

  • tilow3

    Oceniono 25 razy 15

    Za pomysłem na ten port lotniczy stoi pisowska duma, która głosi, że musimy mieć największy port lotniczy na świecie. Ktoś uwierzy, że Polska potrzebować będzie portu dla 100 mln. pasażerów rocznie? po co? 75 mld. nie lepiej poświęcić na drogi? przebudować istniejące i powiększyć o 1 pas. Dokończyć budowy obwodnic miast! Zawsze sobie tłumaczę ten "stan umysłu" pisowców tym, że w nich tkwi coś niepojętego. Pamiętam dyskusje polityczne sprzed kliku lat i te idiotyzmy które głosili o Polsce "od morza do morza" o powrocie Wilna i Lwowa do macierzy, wiecznie taka przesadna megalomania. Wtedy traktowałem to jako folklor. Teraz widzę w całej okazałości do czego doprowadziło lekceważenie tych chorych ludzi. Utopimy kolosalne pieniądze w idiotyczny pisowski pomysł. Ci na końcu powiedzą, że chcieli dobrze, że miało być pięknie a wyjdzie jak zwykle, po pisowsku, jak z ustawą o IPN i milionie innych pomysłów, szkoda Polski....

  • kukunapniu

    Oceniono 21 razy 15

    Wild przewiduje pozyskanie środków na infrastrukturę kolejową z finansowania unijnego w tej i kolejnej perspektywie

    Nie bardzo wiem jak po wyjściu z EU maili byśmy się kwalifikować pod te dotacje?
    Chyba rząd powinien robić wyliczenia w rublach i zaklepywać środki w budżecie WNP.

  • bacowa

    Oceniono 31 razy 15

    Obecna władza stosuje zasadę ,,Jak szaleć to szaleć!''

    Polska skończy gorzej jak Grecja

    za jakiś czas (gdy przyjdzie nieuchronnie kryzys gospodarczy) wykupią nas za przysłowiowe jedno euro

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje