9 zł za godzinę parkowania, nawet w soboty. Ustawa przyjęta, obejmie kilkadziesiąt miast [MAPA]

Robert Kędzierski
Sejm przyjął ustawę, która pozwoli samorządom naliczać nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrach miast. Śródmiejskie strefy płatnego parkowania mogą pojawić się w kilkudziesięciu polskich miastach.

Sejm w czwartek przyjął nową ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zakłada ona m.in. możliwość wprowadzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania. Zostaną one wydzielone w centrach miast i centrach dzielnic dużych miast. Będzie mogła w nich obowiązywać maksymalna stawka w wysokości 9 zł za godzinę parkowania.

Zmiany możliwe tylko w dużych miastach

Początkowo przepisy zakładały wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono - wynosi on obecnie 100 tys. mieszkańców.

O które miasta chodzi?

Przyjmując takie kryterium, można określić, że zmiany mogą dotknąć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast. Ustawa konkretnych aglomeracji nie wskazuje, ale wśród spełniających kryteria znajdują się:

  • Warszawa;
  • Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań (miasta powyżej 500 tys. mieszkańców);
  • Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń (od 200 do 500 tys. mieszkańców);
  • Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Tychy, Opole, Gorzów Wielkopolski, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Płock, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin, Kalisz, Legnica (od 100 do 200 tys. mieszkańców) 

Wysokość stawki nie jest jedyną istotną zmianą. W ustawie przyjęto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej (nakładanej w przypadku np. niewykupienia parkingu) - będzie ona wynosić 200 zł.

Nie zmieniono ceny parkowania w zwykłych strefach - wciąż będzie ona wynosić maksymalnie 3 zł za godzinę. 

Co istotne opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Natomiast opłata za czwartą i kolejne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Samorządy same zdecydują

Przyjęcie ustawy nie oznacza automatycznie, że opłaty za parkowanie wzrosną. Wszystko zależy od woli poszczególnych samorządów. Będą one mogły zdecydować m.in. o wysokości opłaty - nie musi być to 9 zł, to kwota maksymalna.

Samodzielnie podejmą też decyzję, czy pobierać opłaty w soboty. Nie ma jednak wątpliwości, że wiele samorządów opłaty wprowadzi, w końcu to samorządowcy postulowali obniżenie progu z 200 do 100 tys. mieszkańców. Dochodu uzyskane z tytułu parkowania zasilają budżety lokalnych gmin, nie trafiają do kasy centralnej.

Wprowadzenie opłat ma być sposobem na korki, które utrudniają życie mieszkańcom wielu miast m.in. Warszawy, Krakowa, Poznania, Szczecina, Wrocławia czy Łodzi.

Co czwarty kierowca na warszawskim Śródmieściu krąży po ulicach w poszukiwaniu wolnej luki przy krawężniku. - pisze "Gazeta Wyborcza" wyjaśniając, że kupno miejsca parkingowego to koszt od 20 do nawet 160 tys. zł. 

Tylko w 2017 r. w Polsce zarejestrowano 1,5 mln aut. Po naszych drogach porusza się - jak podaje CEPiK - ponad 28 mln pojazdów - 22 mln to osobówki, 3 mln do ciężarówki, reszta to autobusy i motocykle.

***

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Więcej o:
Komentarze (322)
9 zł za godzinę parkowania - ustawa przyjęta w łagodniejszej formie. Nie dotknie małych miast [MAPA]
Zaloguj się
  • Gość

    Oceniono 72 razy 68

    Po to wybieramy lokalne władze, żeby decydowały o lokalnych sprawach.

    Polityka parkingowa powinna leżeć w całości w gestii samorządów.

  • noel1

    Oceniono 38 razy 32

    Nie wiem tylko dlaczego do 9 zł. a nie do 10 zł. 20zł.czy 100zł. Chyba zależało tylko od tego, że któremuś z prominentnych pisowców przyśnło się, żeby wymyślić jakąś cenę i wymyślił cyfrę 9, która kojarzy się z dojrzałością duchową.

  • farcry3

    Oceniono 34 razy 28

    Widzę dwa pozytywne aspekty tej ustawy:
    1) w Polsce jest za dużo samochodów
    2) żeby suweren zrozumiał, że wybierając PiS wybrał bat na siebie, musi to odczuć na własnej kieszeni. Inne argumenta trafiają w próżnię.
    P.S. czekam z utęsknieniem na kolejne podwyżki podatków i wszelakiej maści opłat.

  • gokle

    Oceniono 51 razy 21

    Samochody powinny byc w Polsce zakazane, podobnie jak zakazany jest zdrowy rozsadek i inteligencja.

  • smiki48

    Oceniono 35 razy 17

    te zmiany mają sens tylko w jednym przypadku. Nie ma żadnych zwolnień ani ulg dla np. stałych mieszkańców czy administracji miejskiej. Bo już obecnie w wielu miastach większość miejsc parkingowych jest blokowana przez ludzi posiadających abonamenty. I mamy sytuację, że centrum jest dostępne wyłącznie dla niewielkiej grupy osób.

  • volongoto41

    Oceniono 22 razy 16

    Zarobki Polaków to 13 złotych na godzinę brutto...
    Wydatki Polaków to 9 złotych za godzinę parkowania...
    " A niech jebnie piorun i spali to wszystko na zawsze .." /Kuczok Wojciech/

  • bzykk

    Oceniono 21 razy 11

    W Kielcach centrum już praktycznie umarło! 1/4 lokali jest pustych lub najmujący na skraju bankructwa. Nawet BANKI i SIECI KOMÓRKOWE uciekają. WEL by musiał na łeb upaść by tskie stawki wprowadzić! A i w Bydgoszczu gdzie pomieszkuję wydaje sie podobnie 😆😅😄

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX