9 zł za godzinę parkowania, nawet w soboty. Ustawa przyjęta, obejmie kilkadziesiąt miast [MAPA]

Robert Kędzierski
Sejm przyjął ustawę, która pozwoli samorządom naliczać nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrach miast. Śródmiejskie strefy płatnego parkowania mogą pojawić się w kilkudziesięciu polskich miastach.

Sejm w czwartek przyjął nową ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zakłada ona m.in. możliwość wprowadzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania. Zostaną one wydzielone w centrach miast i centrach dzielnic dużych miast. Będzie mogła w nich obowiązywać maksymalna stawka w wysokości 9 zł za godzinę parkowania.

Zmiany możliwe tylko w dużych miastach

Początkowo przepisy zakładały wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono - wynosi on obecnie 100 tys. mieszkańców.

O które miasta chodzi?

Przyjmując takie kryterium, można określić, że zmiany mogą dotknąć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast. Ustawa konkretnych aglomeracji nie wskazuje, ale wśród spełniających kryteria znajdują się:

  • Warszawa;
  • Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań (miasta powyżej 500 tys. mieszkańców);
  • Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń (od 200 do 500 tys. mieszkańców);
  • Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Tychy, Opole, Gorzów Wielkopolski, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Płock, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin, Kalisz, Legnica (od 100 do 200 tys. mieszkańców) 

Wysokość stawki nie jest jedyną istotną zmianą. W ustawie przyjęto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej (nakładanej w przypadku np. niewykupienia parkingu) - będzie ona wynosić 200 zł.

Nie zmieniono ceny parkowania w zwykłych strefach - wciąż będzie ona wynosić maksymalnie 3 zł za godzinę. 

Co istotne opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Natomiast opłata za czwartą i kolejne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Samorządy same zdecydują

Przyjęcie ustawy nie oznacza automatycznie, że opłaty za parkowanie wzrosną. Wszystko zależy od woli poszczególnych samorządów. Będą one mogły zdecydować m.in. o wysokości opłaty - nie musi być to 9 zł, to kwota maksymalna.

Samodzielnie podejmą też decyzję, czy pobierać opłaty w soboty. Nie ma jednak wątpliwości, że wiele samorządów opłaty wprowadzi, w końcu to samorządowcy postulowali obniżenie progu z 200 do 100 tys. mieszkańców. Dochodu uzyskane z tytułu parkowania zasilają budżety lokalnych gmin, nie trafiają do kasy centralnej.

Wprowadzenie opłat ma być sposobem na korki, które utrudniają życie mieszkańcom wielu miast m.in. Warszawy, Krakowa, Poznania, Szczecina, Wrocławia czy Łodzi.

Co czwarty kierowca na warszawskim Śródmieściu krąży po ulicach w poszukiwaniu wolnej luki przy krawężniku. - pisze "Gazeta Wyborcza" wyjaśniając, że kupno miejsca parkingowego to koszt od 20 do nawet 160 tys. zł. 

Tylko w 2017 r. w Polsce zarejestrowano 1,5 mln aut. Po naszych drogach porusza się - jak podaje CEPiK - ponad 28 mln pojazdów - 22 mln to osobówki, 3 mln do ciężarówki, reszta to autobusy i motocykle.

***

Więcej o:
Komentarze (322)
9 zł za godzinę parkowania - ustawa przyjęta w łagodniejszej formie. Nie dotknie małych miast [MAPA]
Zaloguj się
  • finanscapital

    0

    Niezawodna i rzetelna oferta pożyczki w ciągu 72 godzin

    Witam Pan i Pani Jestem indywidualistą i dysponuję bardzo wysokim kapitałem Więc masz całą Szwajcarię, Francję, proponuję pożyczkę 3 000 €do 750,800 000 €komuś, kto może spłacić odsetki w wysokości 3 % dla wszystkich zainteresowanych, piszę, co nie jest poważne, proszę. Pożyczam pieniądze w tych obszarach finansowych Pożyczki - Hipoteka - Pożyczki inwestycyjne - Pożyczka samochodowa - Konsolidacja długów - Akwizycja kredytowa - Pożyczki osobiste Jesteś w folderze Skontaktuj się ze mną dzisiaj i pozwól mi wiedzieć, ile pieniędzy chcesz zapłacić. Jestem gotów odpowiedzieć moim klientom przez 72 godziny po otrzymaniu Twojej prośby i Twoich potrzeb.
    finanscapital24@gmail.com

  • r0b0l_reaktywacja

    0

    jestem absolutnie ZA, mimo że sam czasem muszę jechac do centrum, i nie mam gdzie zaparkować.

    PiSowi to nie pomoże, upadającemu budżetowi kraju również, ale choć po centrum Breslau można będzie chodzić PIESZO

    A po za tym chój w dópę temu pństwu

  • tjaaa

    0

    od kiedy miasto 100 czy 200 tysięczne to aglomeracja?

  • tjaaa

    0

    Parking plus

  • stachu44

    Oceniono 1 raz 1

    Ilość "inwalidów" wzrośnie XX krotnie! Patrz Rynek we Wrocławiu.

  • piokor1

    Oceniono 1 raz 1

    Nie zgadzam się z działaniami PIS generalnie. Ograniczenie ruchu samochodowego w miastach jest koniecznością, zamykanie ruchu -abstrakcją. Niestety na zachowania "zwykłego obywatela" najlepiej wpływa kasa. Jest .."+" głosuję za, jest ..."-" głosuję przeciw. Nie ma co się obrażać, dla tych, którzy muszą przyjechać na krótko do centrum miasta (np. do lekarza) to ważne jest aby było miejsce do parkowania, nawet drogie. Wysokie koszty parkowania w centrach skłoni również operatorów handlowych do wyjścia na obrzeża miast. Tak już od jakiegoś czasu jest. Zakłady powstają też poza miastami. Widzę problem raczej po stronie gmin sąsiadujących z aglomeracjami. Mają sypialnie- mieszkańców płacących podatki a koszty komunikacji zwalają na aglomeracje. Jeśli urzędnicy przyjeżdżają do miasta do pracy to Wy wyborcy zabierzcie im darmowe możliwości parkowania, będzie więcej miejsca dla innych.

  • Piotr Adamczyk

    Oceniono 4 razy 2

    A potem wyjdzie Premier i będzie się chwalił że wyprodukujemy 1 mln aut elektrycznych , a wcześniej się chwalił wzrostem produkcji w zakładach samochodowych - a ja się pytam po co kupować auta skoro KAŻDA władza rzuca nam kierowcą kłody - dodajmy do tych kosztów parkowania buspasy , mega drogie paliwo , drogie ubezpieczenia , płatne autostrady itd. itp. - Mieszkańcy właśnie takich dużych miast pierwsi zrezygnują z posiadania auta - a przejdą na wynajem aut pod konkretny cel - np. urlop - wypożyczenie astry kombi na 2 tygodnie - koszt 1700 zł plus paliwo - koszt nowej astry to około 80 tyś zł plus przeglądy i ubezpieczenia. To ja w cenie tejże astry mogę pojechać na urlop 47 razy wypożyczonym autem , i to do tego zmierza w dużych miastach.... już mamy auta na minuty w miastach ( do pojechania do lekarza , do sklepu po większe zakupy itd. itp ) w miarę rozwijania się konkurencji w takich usługach ceny zaczną spadać.

  • lob1

    Oceniono 2 razy 2

    Znów komuś coś obiecali i szukają wśród polskich głupców pieniędzy.

  • leming_13

    0

    Bravo

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX