Chińska firma zbuduje fragment Zakopianki. Wybrana oferta Stecol Corporation była najtańsza

Budowa węzła drogowego na drodze krajowej numer 47 popularnie zwanej Zakopianką

Budowa węzła drogowego na drodze krajowej numer 47 popularnie zwanej Zakopianką (Fot. Marek Podmokły / Agencja Ga)

GDDKiA podała, że drogę z Rdzawki do Nowego Targu zbuduje firma Stecol Corporation z Chin. Wybrana oferta była najtańsza, w dodatku także poniżej budżetu na tę inwestycję. Państwo zaoszczędzi ponad 165 mln zł.

Chińczycy mają zbudować 16,136 km drogi DK47, która będzie fragmentem popularnej Zakopianki. Nowa droga z Rdzawki do Nowego Targu ma być dwujezdniowa, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstaną też cztery węzły drogowe i 22 obiekty inżynierskie, jak mosty, wiadukty czy estakady. Budowa ma potrwać 49 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych.

Chińska oferta na budowę drogi najtańsza

Stecol Corporation wycenił realizację inwestycji na 706,244 mln zł. Była to najtańsza z sześciu złożonych ofert. Najdroższą złożył Mostostal Warszawa (1,486 mld zł), pozostałe Budimex (1,102 mld zł), PORR (944 mln zł), konsorcjumToto Contruzioni Generali i Cooperativa Muratori & Cementisti CMC (890,732 mln zł) oraz Intercor (880,1 mln zł). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała na tę budowę 871,403 mln zł, dzięki wyborowi najtańszej oferty zaoszczędzi więc 165,159 mln zł.

Chińskie inwestycje drogowe w naszym kraju nieszczególnie dobrze się kojarzą, więc wysokość oferty Stecol budziła emocje już kilka miesięcy temu, kiedy ją poznano. Minister Infrastruktury mówił wtedy, że oferty będą sprawdzane przez inżynierów, w ramach normalnej procedury.

- Oferty podlegają badaniu, czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych procesach uwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

GDDKiA powstaje, że o wygranej w przetargu zdecydowała suma punktów, a kryterium ceny stanowiło 60 proc.

Szybciej dojedziemy w Tatry

Jak podaje GDDKiA, na drodze z Rdzawki do Nowego Targu średnio na dobę przejeżdża od 14 do 18 tys. pojazdów (dane za 2015 roku). "W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym" – uzasadnia konieczność przebudowy GDDKiA.

Poza tym, trwa też remont pozostałych fragmentów Zakopianki, po ich zakończeniu droga z Krakowa do Nowego Targu na całym odcinku będzie dwujezdniowa. Dzięki temu wszyscy wybierający się na Podhale i w Tatry będą mogli tam dojechać szybciej i bezpieczniej.

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Quiz dla długodystansowców. Sto pytań z naszego dzieciństwa
1/100Zeszyt z pytaniami, w którym wpisywali się nasi szkolni (i nie tylko) znajomi to:
Zobacz także
Komentarze (107)
Zakopianka: Chińska firma zbuduje fragment trasy. GDDKiA wybrała najtańszą ofertę
Zaloguj się
  • Tomasz R

    Oceniono 22 razy 18

    Czyli główny wykonawcza z Chin , a podwykonawcy z PL.
    Chińczycy wezmą kasę, a później podwykonawcy niech płaczą.
    Już raz tak było, jak czeska i chińska spółka robiła autostarty :)

  • asze2

    Oceniono 20 razy 16

    Już raz nam chinczyki budowali autostradę :) , oferta wtedy była też najtańsza :)

  • dawnyprezes

    Oceniono 13 razy 11

    Moja babcia mówiła - "Tanie mięso, to psy jedzą". Tak będzie i tutaj. Jednak "nauczki" poszły w las !

  • miron_z

    Oceniono 10 razy 8

    Tanio, czyli drogo bo zapłacą 2 razy, jak zwykle.

  • calmy

    Oceniono 13 razy 7

    Najtańsza oferta?
    Dla kogo najtańsza jeśli uwzgędnimy następujące czynniki:
    1. Czas trwania (jeśli długo, to zniszczona zostanie infrastruktura wszystkich tych małych miejscowości, przez którą potoczy się ruch objazdowy)
    2. Gdzie (i do jakiego budżetu) zostaną zapłacone podatki od zysku?
    3. Gdzie zostaną wydane zarobione pieniądze (od każdej wydanej w Polsce złotówki budżet ma wielką pajdę w postaci podatków pośrednich.
    4. Jakie będą koszta (np. obsługi prawnej) w przypadku gdy ofertobiorca zachowa się jak "firma krzak" i korzystając z tego że europejskie trybunały to mu mogą w Pekinie nadmuchać zaoszczędzi na wypłatach dla podwykonawców i jakości wykonania oddając za byle jakie pieniądze bubel?

    Kierowanie się przez jednostki budżetowe jedynie ceną oferty jest może zgodne z przepisami ale samobójcze i kontraproduktywne.Będzie prawdopodobnie piękna katastrofa.

  • panbies

    Oceniono 12 razy 6

    W zakładach bukmacherskich już pewnie przyjmują zakłady. Ile będzie aneksów, o i lie budowa się przedłuży, ile państwo dopłaci do przetargu.
    Najtańsza opcja zawsze wygrywa.

  • Henryk Gasior

    Oceniono 13 razy 5

    Ten co wymyślił Chińczyków do tej trasy jest na pewno z pisu.

  • veronss

    Oceniono 7 razy 5

    Niemcy mają najlepsze drogi a przetarg zaczynaj od odrzucenia najdrożej i najtańszej
    czy ktoś zrozumie że najtańsza to jest najdroższa

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje