Via Carpatia połączy Polskę i Słowację w Barwinku. Podpisano umowę między państwami

S19 w okolicach Rzeszowa, ta droga ekspresowa to część trasy Via Baltica

S19 w okolicach Rzeszowa, ta droga ekspresowa to część trasy Via Baltica (Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Gazeta)

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Erseka podpisali umowę w sprawie połączenia polskiej S19 ze słowacką R4. To część trasy Via Carpatia.

Połączenie między Polską a Słowacją w ramach szlaku Via Carpatia będzie przebiegać w okolicach Barwinka i Vysny Komarni po stronie słowackiej. Dokładnie połączone mają zostać dwie drogi ekspresowe: S19 i R4.

Kluczowa Via Carpatia

- Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym, jak i na kolei - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, którego idea sięga 2006 roku. Ma przebiegać od Litwy po Grecję. W Polsce ma mieć długość ponad 700 km i prowadzić głównie drogą S19. Będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Przebieg Via CarpatiaPrzebieg Via Carpatia fot. Ministerstwo Infrastruktury / Twitter

Dokładna trasa to: S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 na odcinku Ełk - Knyszyn oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa.

Jeśli chodzi o stan gotowości, to budowanych jest jeszcze kilka odcinków, a na część dopiero niedawno podpisano umowy. Szczególnie w przypadku S19: od Białegostoku do Lublina ta droga jest dopiero w przygotowaniu, podobnie jak fragment od Rzeszowa do Barwinka. W realizacji są fragmenty od Lublina do Kraśnika i dalej do Stobiernej.

Cały planowany przebieg Via Carpatia w Polsce ma zapewnione finansowanie. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wpisano ten projekt jako główny priorytet inwestycyjny.

Czytaj też: Via Carpatia objęta ważnym europejskim programem. "Bardzo dobra wiadomość dla Polski"

Nie tylko Via Carpatia, nie tylko drogi

Ministrowie podpisali też umowę o budowie drogowego mostu granicznego w ciągu drogi E77 przez potok Jeleśnia między miejscowościami Chyżne i Trstena. Nowy most ma zastąpić obecny w 2021 roku.

Nie tylko drogi mają łączyć oba kraje i całą Grupę Wyszehradzką. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, "Polska wnikliwie analizuje możliwość budowy linii kolei dużych prędkości w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy i Węgry".

Wkurzają cię korki? Zobacz, w jaki sposób powinno się jeździć, żeby je rozładować

Jesteś mądrzejszy od 4-klasisty? To sprawdź się w quizie!
1/16W którym stanie skupienia woda jest parą?
Zobacz także
  • Zakupy Wzrost PKB ma spowalniać, a inflacja rosnąć - tak wynika z nowej projekcji NBP
  • Internet bez długiej umowy? Wybór jest wielki. Internet mobilny na wakacje. Karta czy abonament z krótką umową? Radzimy, jaką ofertę wybrać
Komentarze (159)
Via Carpatia połączy Polskę i Słowację w Barwinku. Podpisano umowę między państwami
Zaloguj się
  • wu-du

    Oceniono 50 razy 24

    Droga nie potrzebna bo tylko Liwini zyskajo :-)
    A2 też w sasadzie nie potrzebna
    A4 też bez sensu!
    Elektrowni nie budować bo Niemcy mają!
    Lotnisko miedzynarodowe też nie, bo w Niemczech jest przecież!

    W zasadzie to wszystko jest za granicami naszego kraju to po co cokolwiek budować?

  • vistooo

    Oceniono 37 razy 11

    Forumowa trzoda jest tak zakompleksiona że nawet budowy dróg w Polsce nie chce .
    Można być przeciwko PiS, ale żeby być przeciwko sobie i własnym dzieciom?

  • tomek_pb2

    Oceniono 10 razy 6

    Ta droga jest z pewnością potrzebna zarówno Polsce jak i Unii Europejskiej.Łączy wiele krajów wschodniej flanki UE od Finlandii do Grecji. Na Węgrzech w Miszkolcu prawdopodobnie rozgałęzi się w kierunkach Chorwacji i Rumunii. 100 % polskiego finansowania dla budowy polskiego odcinka o dł 700 km trochę mnie bulwersuje. Jeśli UE nie chce tego współfinansować, to należałoby chyba pomyśleć o jakiejś formie odpłatności za przejazd tą drogą, Jak ja jadę z Katowic na tydzień do Chorwacji, to za przejazd przez 30 km autostrady i 20 km dziadostwa w Słowenii muszę kupić drogą miesięczną winietę. A przejazd za 50 km pseudo autostradą na kierunku Katowice- Kraków zdziera się z rodaków po 11 zł. Ślązacy z Katowic czy Opola muszą płacić za przejazd autostradą pod Górę Sw Anny itd itp. Na tej Via Carpatia będzie chyba sporo ruchu obcych aut. Ja nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy zapewniać zamożniejszym od nas Finom , Estończykom czy Bałtom, albo najbogatszym Rosjanom licznie zamieszkującym te kraje, darmowy przejazd nad morze Czarne, Egejskie, Balaton czy Adriatyk. Druga sprawa, że te aż 700 km wynika chyba z faktu, że droga będzie dość kręta. Prawdopodobnie idzie po śladzie obecnych głównych dróg, które mają dużo zmian kierunków. A dodatkowe wygibasy stanowić będą obwodnice wszystkich miast na trasie tej drogi ( w Europie jest tylko jedno "miasto", którego władze dopuściły pochlastanie centrum drogami szybkiego ruchu. Są to Katowice). Największy wygibas wydłużający tą Via Carpatia , to połączenie Bialegostoku z Suwałkami przez Ełk. W artykule co prawda nie wymienili województwa bez Mazurskiego . Piszą też o drodze nr 61 jako łączącej granicę z Litwą , przez Augustów z Ełkiem. Trochę to dziwne, bo Augustów z Litwą łączy obecnie droga E67 ( droga nr 8) , a droga nr 61 łączy Augustów z Grajewem, a nie z Ełkiem. Być może jest dla Polski jakaś korzyść z tego wgięcia i wydłużenia tej drogi przez Ełk i Mazury. Ale ja nie wiem jaka to korzyść. Oczywiście jest kilka dróg szybkiego ruchu czy autostrad potrzebnych Polsce pilniej niż ta Via Carpatia. Ale te pilniejsze, to też są drogi na kierunkach pd-pn. Bo np droga S6 ( E28) ze Szczecina do Kaliningradu pilniej jest potrzebna Niemcom i Rosji. Obecnie za najpilniejszą należy uznać S7. To w ogóle zdumiewające, że 2 największe polskie miasta ( W-wa i Kraków) są jeszcze połączone takim dziadostwem. No ale ta droga jest przynajmniej już w realizacji i będzie wykonana przed Via Carpatia. Absolutnym skandalem jest brak jakichkolwiek planów zmiany drogi nr 11 w drogę szybkiego ruchu. A droga ta łaczy najgęściej zaludnione części Małopolski i G.Ślaska ( ok 8 mln ludzi) z największymi miastami Wielkopolski (Poznań, Kalisz, Ostrów, Piła) i dalej z głównymi miastami Środkowego wybrzeża (Koszalin, Kołobrzeg i inne). Ta droga urąga wszelkim standardom, a ruch na niej jest gigantyczny we wszystkich porach roku, zwłaszcza w sezonie letnim. Jest to nie tylko ruch turystyczny, ale też ogromny przewóz towarów przemysłowych, rolniczych, morskich itp). Droga nr 11 bije też wszelkie polskie rekordy wypadków drogowych.

  • ungvar

    Oceniono 18 razy 4

    Akcja propagandowa, porozumienie nie zawiera zadnych dat ani konkretnych zobowiazan po stronie slowackiej. Do tego Slowacy nic nie robia na D4, bo nie maja kasy, skupiaja sie na zachodnich regionach. W efekcie mowimy o drodze, ktora moze powstanie w 2028r.

  • sigillum.2

    Oceniono 9 razy 3

    "Vysny Komarni"??? To jest Vyšný Komárnik!!! Będzie przebiegać obok Barwinka i Vyšnego Komarnika.

  • dojcze_kabana

    Oceniono 28 razy 2

    Toż to skandal i zamach na demokracje i podwaliny IIIRP. To niedopuszczalne. Platformo zrób coś.

  • maj.basia

    Oceniono 1 raz 1

    Jeju jeju, któżesz taki pro...pis, bo PIS wymyśla i wymyśla ,projektuje, nawet nie na papierze,
    już taki był co to :":dalekosiężnie" myślał, aż przepieprzył ciężkie miliardy... Co tam , gadac można, . to ja ci (niejaki "rave8") obiecam złote góry, najlepsze lotniska na pół Polski, największe
    samoloty i 100 milionów pasażerów, a ciebie - obrońco wydumanych inwestycji - mianuję nad-
    dyrektorem, ba prezydentem tych inwestycji księżycowych. Cieszysz się ? Każdy by się cieszył
    Narazie możesz się tylko cieszyć i przyklaskiwać temu ogólnemu bałaganowi (szkoły, służba
    zdrowia, miały być żłobki i przedszkola i gdzie są ? w wielkiej D...)Ale rozmach, zwłaszcza słowny,
    musi być ! Z szablami na czołgi !!! Obiecanki cacanki - to jest to, I tak od lat niepamiętnych gada
    się i gada. A róbta co trzeba, a nie gadajta i nie róbta bałaganu i wstydu na cały świat.

  • Karol K.

    Oceniono 5 razy 1

    Szanowny Panie Ministrze! Co dalej z pomorzem środkowym a konkretnie z obwodnicą metropolitalną S6. Trójmiasto się powiększa w portach coraz więcej ładunków a mieszkańcy gmin ościennych stoją w korkach a mieszańcy trują się od spalin.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje