Pesa ma nowego właściciela. Kontrolę przejął państwowy fundusz. Zainwestuje 300 mln zł

Polski Fundusz Rozwoju sfinalizował umowę z bydgoską firmą Pesa. Jest szansa na koniec problemów największego polskiego producenta pociągów i tramwajów.

Bydgoska Pesa od pewnego czasu przeżywała poważne problemy związane z tym, że nie wszystkie zamówienia udawało się realizować terminowo. Opóźnień doświadczyły choćby PKP Intercity przy dostawie składów Dart czy łódzkie MPK przy dostawie tramwajów Swing na trasę WZ. Teraz te kłopoty mają szansę odejść do przeszłości.

Polski Fundusz Rozwoju inwestuje w Pesę

17 lipca Polski Fundusz Rozwoju podpisał umowę inwestycyjną z PESA Bydgoszcz SA. Zgodnie z porozumieniem PFR zainwestuje docelowo 300 mln złotych, przejmując 100 procent akcji spółki. Polski Fundusz Rozwoju ma doprowadzić do umocnienia producenta taboru szynowego i powiększenia jego potencjału eksportowego.

- Dokonujemy tej inwestycji, bo wierzymy w potencjał Pesy. Spółka przez wiele lat ciężkiej pracy pokazała, że potrafi tworzyć produkty, które osiągają sukcesy nie tylko w Polsce, ale i na rynkach zagranicznych - wyjaśniał Paweł Borys, prezes PFR.

Inwestycja państwowego funduszu to element realizacji rządowej strategii dotyczącej sektora kolejowego.

- Przemysł kolejowy pełni szczególną rolę w tzw. planie Morawieckiego. Inwestycja PFR w PESA Bydgoszcz to ważny krok w rozwoju tego sektora. Jesteśmy przekonani, że inwestycja ta przyniesie Polsce pozytywne efekty społeczne i gospodarcze - powiedział Paweł Borys.

PFR był, na ostatniej prostej, jedynym podmiotem rozmawiającym z Pesą o inwestycji w spółkę. Na wcześniejszym etapie Fundusz konkurował z czeską Skodą, ale od marca wyłączność na negocjacje miał już PFR. Pesa musiała znaleźć inwestora - "Rzeczpospolita" informuje, że zobowiązywała ją do tego umowa kredytowa z PKO BP, która uratowała w końcu 2017 roku płynność finansową producenta pociągów i tramwajów.

Zmiana strategii Pesy

W związku z przejęciem firmy przez państwowy fundusz inwestycyjny bydgoskiego producenta taboru szynowego czekają zmiany w strategii. Spółka ma bardziej selektywnie podchodzić do wyboru nowych kontraktów, skupiając się przede wszystkim na długich seriach oraz intensyfikować rozwój na rynkach zagranicznych takich jak Włochy, Niemcy, Czechy czy Rumunia.

Czytaj też: Pociągi Pesy pojadą w Niemczech. Polski producent ma wreszcie homologację na swoje zespoły trakcyjne

Nowy właściciel chce także, by Pesa w większym stopniu zdywersyfikowała swoją ofertę we wszystkich obszarach - taboru kolejowego, tramwajowego i w obszarze oferty serwisowej.

Pesa i Polski Fundusz Rozwoju współpracują już od dwóch lat poprzez spółkę Rail Capital Partners. Spółka ta wynajmuje przewoźnikom zamawiane u bydgoskiego producenta lokomotywy Gama. Lokomotywy te eksploatowane są przez spółki transportowe należące do KGHM i PKN Orlen.

Dokapitalizowanie bydgoskiej spółki umożliwia jej spokojne kontynuowanie produkcji. Dzięki temu warte dwa miliardy złotych zamówienia, które ma Pesa w swoim portfolio mają szansę na zrealizowanie.

Maciej Panek: Byłem na dnie, gdy otworzyłem firmę posiadającą obecnie 3 tys. samochodów [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (48)
Pesa ma nowego właściciela. Kontrolę przejął państwowy fundusz. Zainwestuje 300 mln zł
Zaloguj się
  • kato-rznik

    Oceniono 2 razy 0

    R.I.P

  • hiperon59b

    Oceniono 1 raz 1

    Socjalizm wraca wielkimi krokami. Ostatnio pan premier Mateusz Krzywousty powiedział rolnikom że ich kłopoty powstały przez to że państwowa firma HORTEX została przejęta przez kapitał obcy. Pewnie następnym krokiem pana premiera Mateusza Krzywoustego będzie powołanie nowej spółki SP która zajmie się skupem owoców od rolników za odpowiednią, godziwą cenę.

  • m.marle

    Oceniono 1 raz 1

    Tylko patrzeć a PiS-oska nomenklatura, jak wszy, oblezie tę PESĘ i zacznie się wyprowadzanie środków na wsparcie politycznych kampanii partyjnych.
    Ponieważ partia (na razie) nie może kraść prosto z budżetu - uruchamia się taki mechanizm - dofinansujemy z budżetu firmę a firma - przeznaczy część tych środków na synekury dla partyjnych działaczy, a reszte - na dofinansowanie PiS-owskich kampanii wyborczych i na propagandowe akcje opluwające kogo PiS wskaże do oplucia.
    Np. PFN dostał środki od firm na opluwanie wskazanych przez PiS środowisk sędziowskich w Polsce.

  • barrt21

    Oceniono 2 razy 0

    teraz wejdzie obajtek i pojawi się nowy sponsor jedynie słusznych fundacji i patryjotycznych ymprez. Jakie to proste..

  • ddider

    Oceniono 4 razy 0

    Na super teraz 300 ml za pól roku 500 mln a za 3 lata 2 mld - Gierek wiecznie żywy....

  • jego-wysokosc

    Oceniono 2 razy 2

    Kto jak kto ale pisi fachowcy na nietrafionych inwestycjach i nieefektywnym zarzadzaniu znają się najlepiej.

  • farcry3

    Oceniono 3 razy 3

    Jak firma kwitła to zyski były prywatne, jak straty to już są publiczne.

  • corvelinho

    Oceniono 6 razy 4

    Już po nich... Zaraz w zarządzie zasiądą same szpece z nadania partyjnego z pojęciem o kolei i tramwajach takim że kiedyś nimi jechali..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX