PKP IC wreszcie ma konkurencję. Czeski Leo Express pojawi się na polskich torach w piątek

Robert Kędzierski
Leo Express, czeski prywatny przewoźnik kolejowy, otrzymał w czwartek ostatnie zezwolenie i w piątek pojawi się na polskich torach. 20 lipca z Krakowa do Pragi będzie można pojechać już za 19 zł.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał LEO Express zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zespołu trakcyjnego typu Flirt  - informuje portal Rynek Kolejowy. Decyzja UTK oficjalnie otwiera możliwość debiutu czeskiego przewoźnika kolejowego na polskim rynku. Pierwsze pociągi wyjadą w nocy z piątku na sobotę. 

Wydanie decyzji jest istotne, bo bez niej przewoźnik nie mógłby rozpocząć świadczenia usług w zaplanowanym terminie. 

Leo Express, jak już informowaliśmy, rozpoczął sprzedaż biletów w Polsce 25 czerwca. Obecnie podróżni mogą skorzystać z jednego połączenia - Praga-Katowice-Kraków. W pierwszej kolejności dostępne będą przejazdy weekendowe. 

Z Krakowa do Pragi prywatny pociąg pojedzie w poniedziałki i soboty, w drugą stronę z Pragi do Krakowa: w piątki i niedziele. Czas jazdy z Krakowa do Pragi będzie wynosił 6 godzin 35 minut, a z Katowic do Pragi 4 godziny 42 minuty. Bilety promocyjne są aktualnie dostępne w sprzedaży na terminy od 20 lipca do 1 września i ich ceny zaczynają się już od 19 złotych. Szczegóły znaleźć można w tym materiale. 

Jak wyjaśnia Urząd Transportu Kolejowego, aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków. Musi posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa oraz decyzję o otwartym dostępie. 

Rośnie konkurencja PKP

Leo Express nie jest jedynym zagranicznym przewoźnikiem, który chce zawalczyć o polski rynek. Rozszerzenie działalności planuje Arriva (własność Deutsche Bahn). Przewoźnik chciałby uruchomić połączenie do Warszawy. Na polskie tory chce też wyjechać inna czeska firma - RegioJet. 

Czytaj też: W niektórych polskich pociągach obowiązuje "Strefa Ciszy". Pasażerowie zadowoleni

Sytuacja zmieni się w roku 2020. Wtedy to polski rynek kolejowy szerzej otworzy się na zagraniczną konkurencję. W roku 2023 przewoźnicy będą mogli starać się o obsługę tras objętych rządowymi dopłatami. I wtedy właśnie kolejowa rewolucja ma szansę w pełni przynieść korzyści pasażerom. 

***

Pendolino PKP Intercity: pierwsza vs. druga klasa

Więcej o:
Komentarze (109)
Leo Express dostał pozwolenie. Konkurent PKP pojawi się na polskich torach w piątek
Zaloguj się
  • norbertrabarbar

    Oceniono 52 razy 30

    Nie ma nic lepszego niż konkurencja chociaż bolszewicy będą się oburzać :D

  • Fredd00

    Oceniono 43 razy 17

    Wszystko lepsze od drogiego i śmierdzącego InterCity z dziurą w podłodze zamiast kibla. To ma być XXI wiek?? To już Reggio ma lepszy tabor i jeździ szybciej mimo, że w każdej dziurze się zatrzymuje

  • szybka.konopia

    Oceniono 14 razy 12

    Nareszcie! Czekam już tylko aż sieć nowoczesnych pociągów Leo i DB oplecie Polskę.

  • mao80mao

    Oceniono 16 razy 10

    Chętnie skorzystam. Jak tylko mogę to nie korzystam z usług, firm, które drenują kasę na pis, Rydzyka i są obsadzone Obajtkami, Misiewiczami i in. kolesiami z pis. Mam gdzieś firmy z udziałem Skarbu Państwa, wolę firmy prywatne, też zatrudniające Polaków, płacące podatki a nie synekury dla nieudaczników. Jak takich nie ma w sektorze mogą być zagraniczne. Amen.

  • zbirone

    Oceniono 15 razy 7

    Wreszcie, nie od dziś wiadomo, że ateistyczne Czechy prześcigają jakością usług katolicką Plskę.

  • veni.vici

    Oceniono 23 razy 7

    na kolei nie trzeba konkurencji, tylko tego, by człowiek mógł sobie kupić w Szczecinie bilet do Przemyśla i mógł sobie po drodze wsiadać w co chce... bo taki bilet był kiedyś ważny 3 dni, a wszystkie pociągi należały do PKP... i komu to przeszkadzało? konkurencja sprawia, że - paradoksalnie - podróżować jest coraz trudniej a bilety są coraz droższe

  • trzyminuty

    Oceniono 17 razy 7

    Jest konkurencja, jest dobrze. Cieszę się i popieram.

  • lucusia3

    Oceniono 9 razy 7

    No i im zaczną zaraz remontowca tory zamykać przejazd. Jak kolejom małopolskim, gdy zaczęło nimi jeżdzic mnóstwo osób.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX