Piloci "są bardzo drodzy", więc niebawem zastąpią ich maszyny. Airbus i Boeing już mają plan

Airbus A321LR

Airbus A321LR (źródło: materiały Airbusa)

Producenci samolotów pracują nad taką ich modernizacją, która pozwoliłaby zmniejszyć liczbę pilotów potrzebnych do lotów długodystansowych. Ruch jest odpowiedzią na niedobór pilotów na całym świecie, ma też oczywiście obniżyć koszty funkcjonowania linii lotniczych.

Francuskie spółki Airbus i Thales przewidują, że liczba pilotów podczas lotów długodystansowych, wynosząca dziś trzech lub czterech, od 2023 roku będzie zredukowana do dwóch, dzięki nowym technologiom. Firmy pracują wobec tego nad tym, by samoloty pasażerskie wyposażone były w kokpit dla jednego pilota.

Boeing też rozważa możliwość zredukowania załogi w kokpicie w samolocie pasażerskim średniej wielkości. Ma on zacząć loty do 2025 roku, jeśli w przyszłym roku zostanie podjęta decyzja o uruchomieniu produkcji.

Czytaj więcej: Ten samolot Airbusa będzie absolutnym rekordzistą. Nawet 20 godzin lotu i 18 tys. km zasięgu bez tankowania

- Technologia automatycznego latania samolotem jest wspaniała. Inną sprawą jest to, że naprawdę brakuje nam pilotów. Są bardzo drodzy – wyjaśnia Graham Braithwaite, dyrektor wydziału systemów transportowych na brytyjskim Uniwersytecie Cranfield.

Zwolennicy redukcji liczby pilotów są zdania, że jest to nieuniknione i mogłoby się zacząć od lotów cargo. Przywołują lata 80. XX wieku, kiedy załogi składały się z trzech osób. Wskutek wprowadzenia nowoczesnych odrzutowców typu Boeing 757, niezbędny w samolocie przestał być mechanik pokładowy.

Czytaj więcej: Boeing bije rekordy. Dostarczył najwięcej samolotów w historii. Latamy więcej niż kiedykolwiek

15 mld dol. oszczędności

Krytycy pomysłu wskazują, że nie warto przesadnie redukować liczby pilotów w kokpicie podczas lotów długodystansowych. Korzyści bowiem są większe niż koszty.

- Na długich dystansach załoga generuje niewielką częścią kosztów, w porównaniu do paliwa i kosztów amortyzacji sprzętu – wyjaśnia James Halstead, konsultant lotniczy.

Szacuje się, że linie lotnicze na całym świecie mogłyby zaoszczędzić około 15 miliardów dolarów rocznie, ograniczając załogę do jednego pilota. Prawdopodobnie jednak najbardziej skorzystaliby na tym pasażerowie, w postaci niższych cen biletów.

Na horyzoncie tych zmian może być autonomiczny samolot, na wzór powstających dziś coraz częściej samochodów bez kierowców. Spółka Thales przewiduje, że najwięksi producenci samolotów mogliby dojść do tego około 2040 roku.

Magdalena Kruszewska: Zarządzanie strachem podcina ludziom skrzydła i odbiera im kreatywność [NEXT TIME]

Tylko mistrzowie ortografii będą mieli komplet punktów w tym quizie
1/18__ prasowych można dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy.
Zobacz także
Komentarze (40)
Piloci "są bardzo drodzy", więc niebawem zastąpią ich maszyny. Airbus i Boeing już mają plan
Zaloguj się
  • adin_null_adin

    Oceniono 16 razy 12

    Piloci nie są drodzy tylko prezesi chciwi.

  • lud.czerski.wyklety

    Oceniono 26 razy 12

    A jak padnie komputer, to lądować będzie stewardessa po weekendowym
    przeszkoleniu.

  • zustoformapodatku

    Oceniono 9 razy 9

    "Prawdopodobnie jednak najbardziej skorzystaliby na tym pasażerowie, w postaci niższych cen biletów." ta jasne! Dajmy na to że pilot zarabia np. 200 euro za jeden lot (typu UK - Polska, Ryanair). 100 osób na pokładzie (czyli prawie połowa samolotu pusta, mało kiedy tak jest) wychodzi 2 euro na pasażera. 200 osób na pokładzie (full) 1 euro na pasażera.

    Tak ludzie chcą zaoszczędzić 2 euro czyli tyle co butelka wody na lotnisku aby było mniej o 1 pilota...

    Tak linie lotnicze są po to aby obniżyć cene... szczególnie jak wcześniej beda w nową technologie mogły zainwestować.

    Jaki morał ? Piloci zarabiają sporo ale na pasażera wychodzi to 2-4 euro na lot (po takiej Europie) za 2 pilotów... To nie jest problem.

    Co innego ze nie ma ich na rynku...

    btw jak się rozbije samolot za kilkaset mln bo był tylko jeden pilot to całą tą oszczędność szlag trafi. Bo cały koszt takiej katastrofy to koło mld dolców z odszkodowaniami, stratami wizerunku etc...

  • js08836

    Oceniono 18 razy 6

    Autonomiczne auta, autonomiczne statki ,teraz samoloty. Autonomiczne parlamenty. No to akurat dobre byłoby , aby zastąpić polski sejm . Oszczędności byłyby przeogromne począwszy od żarcia sałatek aż do kradzieży kasy na paliwo do aut. Autonomiczny marszałek już nie oszukiwałby na nienależnym mu dodatkom zz paliwo.

  • Harald Wessling

    Oceniono 13 razy 5

    "Prawdopodobnie jednak najbardziej skorzystaliby na tym pasażerowie, w postaci niższych cen biletów" - Taaa, yhm ...

  • dyskootantka

    Oceniono 4 razy 4

    Piloci drodzy nie są, drogie są wymagania wobec ich wyszkolenia, stałej kontroli zdrowia, kwalifikacji, wobec ilości czynności jakie mają do wykonania przed lotem, w czasie i po. Nie za bardzo mogą ich zastąpić maszyny, bo samolot leci w powietrzu, które nie jest substancją jednorodną, podlega wielu zmianom, atmosfera Ziemi jest nieprzewidywalna. Myślę, że prezesom może się marzyć rezygnacja z pilotów, ale decydujące jest zaufanie pasażerów. Nie wiem, czy wielu będzie pasażerów, którzy zdecydują się wsiąść do samolotu, wiedząc, że jeśli zdarzy się w powietrzu coś nieprzewidzianego, to nie będzie tam nikogo, kto będzie mógł sytuację ocenić i zareagować.

  • cracken001

    Oceniono 3 razy 3

    Eeeetam...pomysl do DU PY...Automatyczny samolot,NIE rozwaliby sie w Smolensku,,i NIE mielibysmy tego calego CYRKU...a tak,bylo- "LONDUJ DZIADU"...i narod na juz 8 letnie igrzyska non-stop

  • dupajasi0

    Oceniono 5 razy 3

    Kiedyś były potrzebne rączki do pracy to ludzikami trochę się przejmowano. Choć nie za mocno żeby im się w Dudach nie poprzewracało. Teraz automatyzacja sprawi, że ludzie będą coraz mniej potrzebni więc już nikt nie będzie się nimi przejmował. A to pokazano w filmie Elysium okaże się smutnym proroctwem naszej przyszłości. ;-)

  • zdzisiopierdzisio

    Oceniono 2 razy 2

    Wymienić prezesów i zarządy na programy i komputery, póżniej ich doradców i zastępców.
    No i 15mld zaoszczędzone

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje