Jest umowa na nowy odcinek autostrady A1. Będzie gotowy w 2022 r. Na razie szykują się utrudnienia dla kierowców

Robert Kędzierski
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę ważnego odcinka autostrady A1. Połączenie Gdańska z Czechami staje się coraz bardziej realne, ponownie jak koniec "Gierkówki".

GDDKiA podpisała kontrakt na budowę liczącego 17 km fragmentu autostrady A1 od węzła Rząsawa (Częstochowa) do granicy z województwem łódzkim. Kontrakt wart 596,5 mln zł wygrała spółka PolAqua. Jest to tzw. odcinek E autostrady, jeden z pięciu, które pozostały do wybudowania. 

Inwestycji nie można zaliczyć do łatwych, bo będzie ona biegła śladem obecnej "Gierkówki". A to oznacza konieczność ograniczenia ruchu do jednego pasa. Budowa nowego odcinka ma zakończyć się w 2022 r.

Zbudowany zostanie węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi, infrastruktura pieszo-rowerowa.

Kolejne odcinki wkrótce zakontraktowane

GDDKiA zapowiada, że między sierpniem a wrześniem podpisze kontrakty na budowę kolejnych czterech odcinków A1. W przypadku trzech odcinków znamy już wykonawców. Do wyłonienia została spółka odpowiedzialna za ostatni z odcinków - wyjaśnia "Dziennik Gazeta Prawna".

Do września podpiszemy kontrakty na wszystkie brakujące odcinki: w sumie to ponad 80 km

- zapewnił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. 

Chodzi o następujące fragmenty drogi:

  • Odc. A węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km. Wybuduje go konsorcjum Budimexu i Strabagu. Wartość transakcji do 479 mln zł. Umowa podpisana zostanie na przełomie lipca i sierpnia
     
  • Odc. B w. Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, ok. 24,2 km. Kontrakt o wartości 687 mln zł należy do Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUDU. Podpisanie umowy planowane jest na koniec sierpnia. 
  • Odc. C Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km - tu procedura przetargowa wciąż trwa. Umowa powinna zostać podpisana na początku września. 
  • Odc. D Radomsko - gr. woj., ok. 7 km - odcinek wyceniany na 338 mln zł zbuduje  Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR. Umowa, według obecnych planów,  ma zostać podpisana w sierpniu.

Czytaj też: Bezrobocie jeszcze nigdy nie było tak niskie. Pracy szuka mniej niż milion osób

Bardzo ważna droga

Autostrada A1 to jedyna tego typu droga, która przecina całe terytorium Polski. Jest przy tym częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń". Łączy Trójmiasto z czeską granicą w Gorzyczkach, a pośrednio także z Toruń, Łódź, Katowice.

***

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Więcej o:
Komentarze (88)
Umowa na kolejny odcinek autostrady A1 podpisana. Będzie gotowy w 2022 r. Na razie będą duże utrudnienia dla kierowców
Zaloguj się
  • pivonka

    Oceniono 35 razy 19

    Jest to kuriozum, że dwa najliczniejsze pod względem ludności obszary w PL (GOP i Warszawa) nie są połączone autostradą. Dziwne jest także, że dwa największe miasta w PL (Kraków i Warszawa) nadal nie są połączone drogą ekspresową, o autostradzie nawet nie wspominając.

  • asperamanka

    Oceniono 22 razy 14

    To nie jest żaden „koniec gierkówki”, bo gierkówkę wybudowano w latach 70. na odcinku między Piotrkowem a Częstochową jako fragment przyszłej A1, której obecny przebieg zaplanowano już wówczas, tyle że pod nazwą drogi E16 lub „Transeuropejskiej Autostrady Północ-Południe. Tyle, że ze względów oszczędnościowych wybudowano ją bez węzłów i bezkolizyjnych skrzyżowań, które miano dobudować „pózniej”. To „później” trwało 40 lat, ale może to i dobrze, bo powstaną po trzy pasy ruchu w każdą stronę, a gdyby przebudowa miała miejsce 10 lat temu, to skończyłoby się pewnie jak z przebudową A4 na odcinku na zachód od Wrocławia, gdzie zlikwidowano „schody do Berlina”, ake nawet pasów awaryjnych nie zrobiono, czy jak z A2 Łódź-Warszawa, która od początku powinna mieć 3, a nawet 4 pasy ruchu.

    Zresztą A1 od Śląska do A2 to jedna z dwóch najbardziej obciążonych dróg w Polsce, ja się od razu powinno budować w układzie 4+4.

    Drugim fragmentem A1 zbudowanym przez Gierka, już z węzłami i bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, jest Obwodnica Trójmiasta, tylko ona ma dziś idiotyczne oznaczenie S6, bo pierwotnie miała być częścią A1 do Gdyni, lecz koncesjobiorca odcinka A1 Gdynia-Toruń, który planował realizację całego tego fragmentu autostrady w przekroju 3+3 pasy ruchu, zażądał włączenia Obeodnicy do systemu koncesyjnego, na co zgody nie było. W konsekwencji mamy wąska Obeodnicę, A1 Gdańsk-Nowe Marzy w przekroju 2+2 bo zaoszczędzono, i Nowe Marzy-Toruń też 2+2 z rezerwą pod trzeci pas (stąd np. szerokie pasy awaryjne na mostach pod Grudziadzem), gdzie już przyoszczędzić wiele się nie dało, bo wszystkie obiekty inżynierskie są zbudowane pod 3+3 - niemieccy eksperci to podsumowali jako kompletnie nieopłacalny biznes, bo koszty infrastruktury towarzyszącej trzeba ponieść pod 3+3, a potem przy ewentualnej rozbudowie okazuje się że wszystko i tak trzeba robić od nowa. Mówią to na podstawie własnych doświadczeń, i w kwestii autostrad wiedzą co mówią.

  • ldzm

    Oceniono 15 razy 5

    17km drogi za 600mln na płaskim terenie i to bez wykupywania gruntów. O jacierpiedole...

  • Bartosz Kawski

    Oceniono 5 razy 5

    Nierozumiem stwierdzenia, ze:

    "Autostrada A1 to jedyna tego typu droga, która przecina całe terytorium Polski".

    Jezeli juz to bedzie (gdy bedzie).

    Drog co to przecinaja cale terytorium Poslki ale nie sa jednego "typu" jest wiecej. Wspomne tylko E40 i E30, a dla tych, ktorzy nie trawia europejskiego nazewnictwa, dodam S3.

  • gr39

    Oceniono 13 razy 3

    4 lata budowy. Dramat. Niech mi ktoś wyjaśni - dlaczego nie da się szybciej ? Nieudolność GDDKiA ?

  • spark5719

    Oceniono 2 razy 2

    "Autostrada A1 to jedyna tego typu droga, która przecina całe terytorium Polski. Jest przy tym częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T)"
    -----------------------------------
    Po pierwsze, A1 jeszcze "nie przecina" (może za 4 lata, jak dobrze pójdzie), natomiast A4 i owszem, "przecina" - od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Poza tym, A4 także jest częścią sieci TEN-T.
    Wstyd, panie Kędzierski...

  • galaxia

    Oceniono 6 razy 2

    Zróbcie od razu 3 pasy. Serio. Ta droga teraz jest zatkana na maxa przy dwóch pasach które są teraz.

  • bmarten

    Oceniono 16 razy 2

    A1 to najbardziej głupio budowana przez GDDKiA autostrada. Zamiast najpierw zbudować NAJBARDZIEJ potrzebny odcinek Gliwice - Łódź - zbudowali odcinek Gliwice - granica czeska, po którego aż 3 pasach na początku prawie nikt nie jeździł. Potem poszli na północ od Łodzi, nie ruszając tego tak potrzebnego odcinka Gliwice - Łódź. I wciąż długo go nie będzie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX