Kolejnych siedem banków zapłaci za brak trwałego nośnika. UOKiK: "Dyrektywa obowiązuje od 2007 r."

Robert Kędzierski
Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, i Plus Bank dołączają do listy banków, które muszą oddać klientom pieniądze. Ma to związek z z dyrektywą, która obowiązuje od 11 lat.

UOKiK ogłosił, że kolejne siedem banków poniesie konsekwencje związane z brakiem tzw. "trwałego nośnika". Chodzi o sytuacje, w których bank np. zmienia wysokość opłat. Według prawa musi o nich powiadomić konsumenta przekazując mu kopię na płycie CD, pendrive, ewentualnie poprzez e-mail. 

Wiele banków tego typu informacje przekazywało w inny sposób, wykorzystując skrzynkę korespondencyjną wbudowaną w system bankowości online. Użytkownik widział ikonkę informującą o nowej wiadomości, jednak bez jej kliknięcia nie wiedział czego dotyczy. Dlatego też, zdaniem UOKiK, takie przekazywanie informacji o opłatach jest niedostateczne. 

Kolejne banki ponoszą konsekwencje

Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, i Plus Bank są kolejnymi bankami, które niewypełnienie obowiązku nakładanego przez prawo będą swoim klientom rekompensować. W niektórych wypadkach chodzi o zwrot środków, w innych o możliwość darmowego korzystania z usług. UOKiK przygotował szczegółową listę wyjaśniającą na co mogą liczyć klienci poszczególnych banków. 

  • Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.
  • Bank Millennium – Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc. Dodatkowo  w ciągu roku dostosuje się do wymogów trwałego nośnika. 
  • BZ WBK zwróci od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu. 
  • Deutsche Bank – rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.
  • Idea Bank – odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.
  • Pekao SA – rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.
  • Plus Bank - rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back.

Było sporo czasu na zmiany

Decyzję UOKiK skomentował prezes Urzędu - Marek Niechciał. Stwierdził, że konieczność wprowadzenia stałego nośnika wymusiła dyrektywa unijna "O usługach płatniczych", która obowiązuje od roku 2007. 

Sektor finansowy miał więc dużo czasu na dostosowanie się do przepisów.

- stwierdził. 

Stanowisko Urzędu jest jednoznaczne  - warunki umowy pomiędzy bankiem a konsumentem muszą być zapisane w sposób trwały. I to tak, by nie mogły ulegać modyfikacji, to znaczy by konsument miał dokument, e-mail, nośnik, do którego może odwołać się w razie wątpliwości. Stanowisko UOKiK potwierdził europejski Trybunał Sprawiedliwości. 

CD może być rozwiązaniem przejściowym

Dostosowanie polskiego sektora bankowego do przepisów nie będzie wiązać się z powrotem do starych technologii. Konsumenci nie będą w przyszłości otrzymywać płyt CD. Co prawda w tej chwili właśnie w takiej postaci trafiają do nich tabele opłat. Docelowo jednak banki postawią raczej na najnowocześniejsze technologię.

Decyzję w tym zakresie kilka miesięcy temu podjęły m.in. Bank Pekao i Bank Zachodni WBK. Rozwiązaniem jest macierz WORM (Write-Once-Read-Many). To rodzaj chmury. Technologia przechowywania danych, która polega na jednokrotnym zapisie na nośniku, bez późniejszej możliwości ich zmodyfikowania. A to spełnia wymagania UOKiK. Jest tańsze niż generowanie i wysyłanie nośników. 

Rozwiązanie zaproponowała firma Hitachi. 

Czytaj też: Ranking kont osobistych. Pełen szczegółowych danych

***

Rafał Agnieszczak: Ktoś, kto zawsze jedzie po bandzie, nie wygra w biznesie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (29)
Kolejnych siedem banków zapłaci za brak trwałego nośnika. UOKiK: "Dyrektywa obowiązuje od 2007 r."
Zaloguj się
  • kosmaty.ponczek

    Oceniono 21 razy 13

    Poprosze o mbank, Ci to zmieniaja wszystko 3x w miesiacu i tylko przez system bankowosci srojlajn

  • malutekmisio

    Oceniono 21 razy 9

    UOKIK żyje w XIX wieku i oczekuje, że banki będą generowały dodatkowe tony śmieci. Banki mają ok. 50 milionów klientów, co oznacza, że przy zmianach w regulaminie 2 razy do roku wyprodukują 100 milionów płyt CD, które ludzie wyrzucą do śmietnika bo nie mają już czytników CD.

  • krzesinki14

    Oceniono 9 razy 7

    O ile mnie pamięć nie myli, to w tym czasie w BZ WBK prezesem był bankster Morawiecki.

  • paczacz

    Oceniono 9 razy 7

    Żenua

  • 2muzykolog

    Oceniono 6 razy 6

    Tak jak nikt nie czyta drobnym drukiem pisanych wielostronicowych aktualizacji zasad i przepisów, tak nikt nie będzie sobie włączał płyt CD. Banki powinny przede wszystkim płacić swoim klientom prowizje, za to w ogóle, że mogą zarabiać z użyciem kapitału, który jest własnością klienta. Tak naprawdę pożyczamy bankom swoje pieniądze i jeszcze za to płacimy. Nie piszę o specjalnych narzędziach typu lokaty. Te są dla bogatych. Ci którzy mają mniej kasy zarabiają na procenty dla tych, którzy mają więcej. Po miastach coraz więcej pałaców i świątyń bankowych. Kiedy przyjdzie jakaś Godzilla i je rozwali?

  • mniklasp

    Oceniono 8 razy 6

    co za nosniki co za plyty CD?, dlaczego to takie skomplikowane ? Stara a dobra Ameryka ma ludzkie formy informowania, kazdy dostaje informacje poczta jezeli sa jakies zmiany w oplatach , co zdarza sie bardzo rzadko , w ciagu 25 lat jestem z jednym bankiem i dostalem jeden raz.
    Poza tym te odszkodowania sa smieszne i raczej kpina z klientow i tego UOKiK

  • masmar

    Oceniono 7 razy 5

    O kurcze, nigdy informacje bankowe nie były czytane,.
    Zawiłe, zbyt skomplikowane

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX