Cała Via Baltica na Warmii i Mazurach już w realizacji. Jest kolejna umowa - 23 km za 700 mln zł

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu umowy na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S61 od Szczuczyna do węzła Ełk Południe.

Odcinek Szczuczyn - węzeł Ełk Południe będzie miał ok. 23 km. Wartość zadania wynosi ok. 700 mln zł, jest współfinansowane ze środków unijnych.

Projektem i budową ostatniego z warmińsko-mazurskich odcinków S61 długości zajmie się konsorcjum firm: Porr, Porr Bau oraz UNIBEP. Odcinek ma być gotowy w trzecim kwartale 2021 r. 

Co ciekawe, jeszcze w lipcu jako wykonawcę tego odcinka GDDKiA podawał firmę Budimex. Spółka jednak zdecydowała się nie podpisywać ostatecznej umowy, wobec czego GDDKiA zwróciła się do konsorcjum z firmą Porr na czele, które przedstawiło ofertę o 27 mln zł wyższą niż Budimex. Nieoficjalnie mówi się, że Budimex wycofał się z budowy odcinka na zaproponowanych warunkach cenowych (ok. 672,5 mln zł), bo przy obecnych realiach rynkowych - rosnące ceny materiałów i presja płacowa, a niechęć inwestorów do odpowiedniej indeksacji cen - byłoby to przedsięwzięcie na granicy opłacalności.

Cała S61 gotowa za trzy lata

Droga ekspresowa S61, łącząca się w Ostrowi Mazowieckiej z S8, to polski fragment międzynarodowej trasy Via Baltica. Trasa ma docelowo połączyć Warszawę z państwami bałtyckimi - ma kończyć się w estońskim Tallinnie.

Wliczając odcinek Szczuczyn - węzeł Ełk Południe, na którego projekt i budowę podpisano umowę w poniedziałek, z 13 zaplanowanych odcinków S61 (łącznie o długości ok. 214 km), tylko na jeden jeszcze nie została podpisana umowa. Chodzi o odcinek Łomża Zachód - Kolno, o długości ok. 13 km. Wybrano jednak już w tym przypadku wykonawcę - to firma TOTO. Jeśli nie będzie żadnych nieoczekiwanych sytuacji, to wkrótce i umowa na ten odcinek zostanie zawarta, i cała S61 będzie już w budowie (niektóre fragmenty już są gotowe). 

Jeden odcinek S61 (Raczki - obwodnica Suwałk; ok. 13 km) jest już w użytkowaniu, pozostałych 11 o łącznej długości ok. 188 km i wartości umów ok. 4,7 mld zł, jest już w realizacji.

Poniżej "stan budowy" wszystkich odcinków S61, za GDDKiA: 

1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km

  • w realizacji, RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU Hiszpania,

  • wartość ok. 479 mln zł, umowa 30.01.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.

2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km

  • w realizacji, POLAQUA,

  • wartość ok. 380 mln zł, umowa 9.02.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.

3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km

  • w realizacji, MOTA ENGIL Central Europe,

  • wartość ok. 218 mln zł, umowa 21.12.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.

4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 13 km

  • wybrano firmę TOTO (umowa niepodpisana),

  • wartość ok.  525,6 mln zł, oddanie planowane II połowa 2021 r. 

5. Kolno – Staiski, ok. 16,5 km

  • w realizacji, STRABAG,

  • wartość ok. 288 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.

6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km

  • w realizacji, BUDIMEX,

  • wartość ok. 342 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.

7. obwodnica Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km

  • w realizacji, POLAQUA,

  • wartość ok. 75 mln zł, umowa 26.05.2017 r., oddanie wiosna 2020 r.

8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23 km

  • w realizacji, konsorcjum Porr SA, Porr Bau GmbH, UNIBEP SA 

  • wartość ok. 700 mln zł, oddanie III kw. 2021 r.

9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku)

  • w realizacji, konsorcjum TRAKCJA PRKI, Mostostal Warszawa, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok,

  • wartość ok. 686 mln zł, umowa 19.07.2018 r. oddanie III kw. 2021 r.

10. Wysokie – Raczki, ok. 20 km

  • w realizacji, BUDIMEX,

  • wartość 484 mln zł, umowa 4.07.2018 r., oddanie poł. 2021 r.

11. Raczki – obwodnica Suwałk, ok. 13 km

  • w użytkowaniu, BUDIMEX, realizacja łącznie z obwodnicą Augustowa,

  • wartość 659 mln zł, oddana 2014 r.

12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km

  • w realizacji, BUDIMEX,

  • wartość ok. 300 mln zł, umowa 29.09.2015 r., oddanie wiosna 2019 r.

13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km

  • w realizacji, IMPRESA PIZZAROTTI,

  • wartość ok. 605 mln zł, umowa 6.06.2017 r., oddanie połowa 2020 r.

.. źródło: GDDKiA

Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Maz. to ok. 4 mld zł.

***

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (94)
Cała Via Baltica na Warmii i Mazurach już w realizacji. Jest kolejna umowa - 23 km za 700 mln zł
Zaloguj się
  • peter.fox

    Oceniono 11 razy 11

    na Warmii? a gdzie?

  • true_lysander

    Oceniono 14 razy 10

    Szukam tu tej drogi przez Warmię i zobaczyć nie mogę...

  • poppers68

    Oceniono 25 razy 9

    W niedawnych czasach ruiny naszego kraju, w czasach panowania złodziei z PEŁO, wybudowano dróg 2 pasmowych, obwodnic i kilometrów autostrad w liczbie niestpotykanej po 1989 roku.
    Obecnie, z trudem i "niespodziewanymi" trudnościami próbuje się dokończyć kontrakty podjęte jeszcze w czasach " zegarka Nowaka".
    Ekipa rządząca naszym krajem od 3 ch lat również ma potężne tradycje w sprawnym budowaniu dróg. W latach swoich rządów 2005-2007 rękoma ministra Polaczka zbudowała nam 6 kilometrów autostrad. Słownie : sześć.
    Obecnie widać godne podtrzymanie tradycji i z niecierpliwością czekam na oddanie choćby kilometra zakontraktowanego przez obecnie rzącących i wybudowanego przez Nich jakiegokolwiek odcinka.
    Niech zatem Ci panowie skończą rozpoczętę inwestycje a potem będziemy bić brawo.

  • kiesier

    Oceniono 8 razy 8

    TOTO Construzioni - świetny wybór rządu żeby nie skończyć tej drogi nigdy. Do termin oddania trzeba dodać z 2 lata o ile w ogóle się uda bo toto jest prawie bankrutem.

  • norge

    Oceniono 1 raz 1

    Nareszcie artykuł z głową, gdzie zostały opisane inne odcinki i jest mapka z którego coś wynika. Długo na to czekałem, ale się doczekałem!

  • kontra.punkt

    Oceniono 3 razy 1

    A już myślałem, że wybudują 2-jezdniowy odcinek z Legionowa do Serocka na DK61. To kuriozum Poprzednich rządów - do miasta, a ściślej do wiaduktu kolejowego są dwie jezdnie a potem jedna, by od ronda w Serocku znowu przejść w drogę 2-jezdniową. Przecież wiadomo nie od dziś, że amiana 2 pasów na 1 powoduje ustawiczne korki.

  • zuuuraw

    Oceniono 21 razy 1

    Budujmy autostradę na Litwę, wspierajmy tamtejsze porty, zamiast naszych , w Elblągu czy Trójmieście, a Litwini dalej gnębić będą naszych Rodaków u siebie.
    Zamiast łączyć polskie porty z południem Europy my łączymy je z portami na Litwie. Głupi jak Polak ?

  • dojcze_kabana

    Oceniono 37 razy 1

    To skandal i zamach na demokracje. To nazizm. Hitler też budował autostrady i jak to się skończyło? Chyba nie muszę przypominac

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX