Będą wielkie pieniądze dla lotniska w Radomiu. Nowy terminal, parking i nawet 10 mln pasażerów rocznie

Robert Kędzierski
"Porty Lotnicze" zapowiedziały cztery przetargi związane z rozbudową lotniska w Radomiu. Docelowo ma obsługiwać nawet 10 mln pasażerów rocznie. Co ciekawe, w 2017 r., jeszcze przed zamknięciem, z lotniska skorzystało zaledwie 11 tys. podróżnych.

Lotnisko w Radomiu czeka rozbudowa. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zapowiedziało przeprowadzenie czterech przetargów, dzięki którym przepustowość lotniska ma wynieść nawet 10 mln pasażerów rocznie  - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Nowy terminal

Pierwszy z czterech przetargów dotyczy terminalu. Parterowy budynek ma początkowo obsługiwać trzy miliony pasażerów rocznie. Znajdzie się w nim m.in. 30 stanowisk odprawy, dziewięć stanowisk kontroli i trzy stanowiska odbioru bagażu.

Startujący w przetargu będą musieli jednak zaprojektować budynek tak, by dało się go powiększać o kolejne moduły, zwiększając tym samym przepustowość.

Nowe parkingi i dworzec

Port ma być gotowy na obsługę dużej liczby pasażerów dzięki trzem nowym parkingom o łącznej pojemności 3,8 tys. aut. Oprócz tego transport ma usprawnić budowa dworca autobusowego. 

Pozostałe przetargi będą dotyczyć dróg kołowania, budynków technicznych oraz przebudowy ulicy Lubelskiej w Radomiu, która znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego - wyjaśnia Wyborcza. Łączna wartość inwestycji oceniana jest na 425 mln zł. 

Port Lotniczy Radom SprintAir zawiesza loty do BerlinaPort Lotniczy Radom SprintAir zawiesza loty do Berlina Fot. Andrzej Michalik/ Agencja Gazeta

PPL przejmuje bankruta

Pod koniec lipca br. do sądu trafił wniosek o ogłoszenie upadłości lotniska w Radomiu. "Porty Lotnicze", deklarując chęć przejęcia Radomia, zapowiedziały duże inwestycje. Łącznie mają wynieść one 1,5 mld zł  (0,5 mld zł w pierwszym etapie).

Lotnisko w Radomiu trzeba dziś zbudować praktycznie od zera. W obecnym stanie jest to raczej prototyp lotniska

mówił niedawno Mariusz Szpikowski, Prezes PPL. Lotnisko ma być oddane do użytku w 2020 r., według planów ma z niego korzystać nawet 10 mln osób rocznie.

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w 2017 r. lotnisko w Radomiu obsłużyło zaledwie 11 tys. pasażerów. Ostatni samolot pasażerski wystartował z Radomia w październiku ub. roku, a obecnie lotnisko jest zamknięte.

Mazowsze pełne lotnisk

Wkrótce Mazowsze może mieć aż cztery porty lotnicze: Chopina, Modlin, Radom i Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać około 40 km od Warszawy. Część ekspertów wątpi, czy  funkcjonowanie tylu lotnisk będzie miało ekonomiczny sens.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, eksperta Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zamiast przez dwa lata dyskutować o CPK, lepiej byłoby zakończyć rozbudowę Okęcia dla ruchu non-Schengen. Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego i partner w firmie doradczej BBSG jest zdania, że budowa CPK może mieć sens  jeśli założyć, że w 2027 roku cały polski rynek lotniczy  będzie obsługiwał ok. 70-90 mln pasażerów.

***

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (270)
Lotnisko w Radomiu do rozbudowy. Nowy terminal, parking, 10 mln pasażerów rocznie
Zaloguj się
  • i40i4

    Oceniono 14 razy -10

    TU wiadomości ROZGŁOŚNI EREWAŃ:

    Z lotniska w Radomiu nikt nie latał.
    Teraz wpakują w nie 1,5 mld zł.
    Ma obsługiwać 10 mln pasażerów rocznie

    TAK ALE !!!...a w dalszej treści paszkwila

    - z lotniska skorzystało 11 tys. podróżnych,
    - Łączna wartość inwestycji oceniana jest na 425 mln zł
    - ma początkowo obsługiwać trzy miliony pasażerów rocznie.

    FEJK tytuł, brzydzę się błłłee

  • tw0sw0rds

    Oceniono 10 razy -8

    I bardzo dobrze, na południe od Warszawy lotnisko jest potrzebne. Dlaczego PPL mają ładować pieniądze w Modlin, skoro nie mogą tam samodzielnie podejmować żadnych decyzji? Który z was, mądrali, podjąłby taką decyzję inwestycyjną będąc na miejscu PPL?

  • tdf-888

    Oceniono 16 razy -4

    Kiedyś ekspierdzi gw stawiali tezy które rzeczywistość weryfikowala na niekorzyść. Teraz nawet nie postawiono tu hipotezy tylko przedstawiono jakieś fakty z przeszłości które nie muszą implikowac na przyszłe wydarzenia. I to tyle na temat wartości tego tekstu

  • owrank

    Oceniono 5 razy -3

    Panie Furgalski, co Pan się tak ogranicza? Zróbmy po prostu CPK w Warszawie, dobudujmy trzeci a może i czwarty pas startowy, zróbmy nowe dojazdy od strony obwodnicy i po sprawie, a najlepiej na fali powrotów do korzeni zróbmy trzeci pas startowy tam gdzie był przed wojną czyli na Polu Mokotowskim a czwarty tam gdzie miało też być lotnisko czyli na Goclawku. Pas awaryjny proponuję wybetoniwac lotnisko na Bemowie. Wtedy Warszawa już będzie w zupełności tylko dla samolotów i na dodatek zrobimy na złość PISowi no nie będzie CPK w Baranowie

  • junk92508

    Oceniono 10 razy -2

    Najpierw niech zrobią szybką kolej Radom - Warszawa - tak do 40 minut czas przejazdu.

    Wtedy możemy mówić o lotnisku.

  • komercyjny02

    Oceniono 3 razy -1

    Dla tanich linii lotniczych, korzystanie z dziwnych małych lotnisk - to przecież nie pierwszyzna. Na przykład, lokujemy naszą bazę nie na żadnym podlondyńskim Heathrow czy Gatwick, lecz na Stansted w hrabstwie Essex. Z Victoria Station można dojechać do Stansted pociągiem w ok. 3 kwadranse. Nie dość, że opłaty lotniskowe niższe (nawet bez ukrytych subsydiów dla przewoźników, które pono bywały), to takie prowincjonalne lotniska są mniej zatłoczone, więc czasy oczekiwania - krótsze.
    Pytanie: czego zabrakło Radomowi, że żaden Ryanair czy jeden z jego konkurentów nie zainteresował się, nie poleciał na świetną okazję?

    Kiedy z Londynu (to znaczy ze Stansted) lecimy do Brukseli - to wcale nie dziwimy się, jeśli zamiast na Zaventen (20 km na wschód od centrum Brukseli) wylądujemy w Charleroi (50 km na południe).
    Kiedy lecimy do Kopenhagi w Danii - nie dziwimy się, że samolot wyląduje w Malmö w Szwecji.
    Kiedy lecimy do Sztokholmu, nie dziwi nas, że Boeing wyląduje w Skavsta, całe 100 km od Sztokholmu.
    Pytanie: w czym Radom jest gorszy od Charleroi, Malmö, Skavsta? Na przykład, jak łatwo (a może właśnie niełatwo) i jakim środkiem transportu da się zeń dostać do centrum Warszawy?

  • habib78

    Oceniono 2 razy 0

    paryż, nowy jork, moskwa mają po 3. Warszawa bedzie miala 4:). Zamiast wypie...c tyle kasy, zrobili by szybka kolej (albo taka tylko na 160km/h) mniej wicej po sladzie '7'

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX