Będą wielkie pieniądze dla lotniska w Radomiu. Nowy terminal, parking i nawet 10 mln pasażerów rocznie

Robert Kędzierski
"Porty Lotnicze" zapowiedziały cztery przetargi związane z rozbudową lotniska w Radomiu. Docelowo ma obsługiwać nawet 10 mln pasażerów rocznie. Co ciekawe, w 2017 r., jeszcze przed zamknięciem, z lotniska skorzystało zaledwie 11 tys. podróżnych.

Lotnisko w Radomiu czeka rozbudowa. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zapowiedziało przeprowadzenie czterech przetargów, dzięki którym przepustowość lotniska ma wynieść nawet 10 mln pasażerów rocznie  - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Nowy terminal

Pierwszy z czterech przetargów dotyczy terminalu. Parterowy budynek ma początkowo obsługiwać trzy miliony pasażerów rocznie. Znajdzie się w nim m.in. 30 stanowisk odprawy, dziewięć stanowisk kontroli i trzy stanowiska odbioru bagażu.

Startujący w przetargu będą musieli jednak zaprojektować budynek tak, by dało się go powiększać o kolejne moduły, zwiększając tym samym przepustowość.

Nowe parkingi i dworzec

Port ma być gotowy na obsługę dużej liczby pasażerów dzięki trzem nowym parkingom o łącznej pojemności 3,8 tys. aut. Oprócz tego transport ma usprawnić budowa dworca autobusowego. 

Pozostałe przetargi będą dotyczyć dróg kołowania, budynków technicznych oraz przebudowy ulicy Lubelskiej w Radomiu, która znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego - wyjaśnia Wyborcza. Łączna wartość inwestycji oceniana jest na 425 mln zł. 

Port Lotniczy Radom SprintAir zawiesza loty do BerlinaPort Lotniczy Radom SprintAir zawiesza loty do Berlina Fot. Andrzej Michalik/ Agencja Gazeta

PPL przejmuje bankruta

Pod koniec lipca br. do sądu trafił wniosek o ogłoszenie upadłości lotniska w Radomiu. "Porty Lotnicze", deklarując chęć przejęcia Radomia, zapowiedziały duże inwestycje. Łącznie mają wynieść one 1,5 mld zł  (0,5 mld zł w pierwszym etapie).

Lotnisko w Radomiu trzeba dziś zbudować praktycznie od zera. W obecnym stanie jest to raczej prototyp lotniska

mówił niedawno Mariusz Szpikowski, Prezes PPL. Lotnisko ma być oddane do użytku w 2020 r., według planów ma z niego korzystać nawet 10 mln osób rocznie.

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w 2017 r. lotnisko w Radomiu obsłużyło zaledwie 11 tys. pasażerów. Ostatni samolot pasażerski wystartował z Radomia w październiku ub. roku, a obecnie lotnisko jest zamknięte.

Mazowsze pełne lotnisk

Wkrótce Mazowsze może mieć aż cztery porty lotnicze: Chopina, Modlin, Radom i Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać około 40 km od Warszawy. Część ekspertów wątpi, czy  funkcjonowanie tylu lotnisk będzie miało ekonomiczny sens.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, eksperta Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zamiast przez dwa lata dyskutować o CPK, lepiej byłoby zakończyć rozbudowę Okęcia dla ruchu non-Schengen. Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego i partner w firmie doradczej BBSG jest zdania, że budowa CPK może mieć sens  jeśli założyć, że w 2027 roku cały polski rynek lotniczy  będzie obsługiwał ok. 70-90 mln pasażerów.

***

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (270)
Lotnisko w Radomiu do rozbudowy. Nowy terminal, parking, 10 mln pasażerów rocznie
Zaloguj się
  • anders76

    Oceniono 1 raz 1

    " według planów ma z niego korzystać nawet 10 mln osób rocznie."
    Chyba z lapanki i pod przymusem ich znajda.

  • dj.t

    Oceniono 1 raz 1

    Obstawiamy. Który z misiewiczów będzie perezesem.

  • rezun-one

    Oceniono 1 raz 1

    Zapraszamy na lotnisko do Gdyni, ty też Prezydent, niby Szczurek, Gdyni miał ambicje
    Zakasali rękawy, sypnęli groszem i nie wylądował tam ni jeden samolot.
    Jednocześnie Gdynia komunikacyjnie odcinała się od lotniska w Gdańsku, nawet nie chcieli partycypować w budowie połączenia kolejowego między Gdynią a Wrzeszczem, by mieszkańcy mieli wygodny dojazd do Rębiechowa. Dziś krytykują Prezydenta Gdańska, że nie uwzględnił potrzeb mieszkańców ....... Gdyni.
    Podobnie jest w Warszawie, jest duży ciąg deweloperów na tereny Okęcia i Placu Defilad, Jaki ma to załatwić. Dlatego inwesutuje się w Radom i stawia na Jakiego, chłop chce się dorobić a kamienice już sprzedane.

  • habib78

    Oceniono 2 razy 0

    paryż, nowy jork, moskwa mają po 3. Warszawa bedzie miala 4:). Zamiast wypie...c tyle kasy, zrobili by szybka kolej (albo taka tylko na 160km/h) mniej wicej po sladzie '7'

  • sekret_bolka

    Oceniono 2 razy 2

    Pieniądze to piwko małe, znajdą się a durna Ewropa jeszcze dołoży, ale kto użyczy 10 milionów pasażerów jak Ziobro przejmie Polskie firmy.
    No chyba że przyjmiemy uchodźców i damy im darmowe przeloty.

  • komercyjny02

    Oceniono 3 razy -1

    Dla tanich linii lotniczych, korzystanie z dziwnych małych lotnisk - to przecież nie pierwszyzna. Na przykład, lokujemy naszą bazę nie na żadnym podlondyńskim Heathrow czy Gatwick, lecz na Stansted w hrabstwie Essex. Z Victoria Station można dojechać do Stansted pociągiem w ok. 3 kwadranse. Nie dość, że opłaty lotniskowe niższe (nawet bez ukrytych subsydiów dla przewoźników, które pono bywały), to takie prowincjonalne lotniska są mniej zatłoczone, więc czasy oczekiwania - krótsze.
    Pytanie: czego zabrakło Radomowi, że żaden Ryanair czy jeden z jego konkurentów nie zainteresował się, nie poleciał na świetną okazję?

    Kiedy z Londynu (to znaczy ze Stansted) lecimy do Brukseli - to wcale nie dziwimy się, jeśli zamiast na Zaventen (20 km na wschód od centrum Brukseli) wylądujemy w Charleroi (50 km na południe).
    Kiedy lecimy do Kopenhagi w Danii - nie dziwimy się, że samolot wyląduje w Malmö w Szwecji.
    Kiedy lecimy do Sztokholmu, nie dziwi nas, że Boeing wyląduje w Skavsta, całe 100 km od Sztokholmu.
    Pytanie: w czym Radom jest gorszy od Charleroi, Malmö, Skavsta? Na przykład, jak łatwo (a może właśnie niełatwo) i jakim środkiem transportu da się zeń dostać do centrum Warszawy?

  • rg142

    Oceniono 6 razy 4

    Panie Redaktorze Kędzierski!
    Czas zmienić pracę-niech Pan idzie do Rydzyka albo gazety nie-polskiej
    Uprawia Pan propagandę pissowskiej propagandy
    Dlaczego nie zadał Pan sobie trudu-żeby np. zapytać Warszawiaków, czy zamiast z Okęcia będą woleli latać z Radomia?
    Ale w zasadzie to bez znaczenia-piss nic jeszcze nie stworzył, tak będzie też tym razem-pissowcy wydadzą nasze pieniądze na bzdurne projekty, w świetle rydzykowo-pissowskich mediów przed wyborami-uroczyście wmurują kamień węgielny pod budowę, będą przemowy pełne zadęcia i samozachwytu-i na tym się skończy

  • a.k.traper

    Oceniono 7 razy 1

    A skąd oni tych pasażerów wezmą, czyżby linie lotnicze miały kiepskie analizy i nie wiedzą ile jest chętnych, wydawaało mi się, że z Radomia to przewoźnicy zrezygnowali bo chętnych nie było, niedawno czytałem, że 100 km na wschód od Radomia czyli Lublina ukraińskie linie zrezygnowały z lotów do Kijowa, Charkowa i Chersonia chociaż bilety nie były drogie a Ukraińców wokół wielu.

  • polak66maly

    Oceniono 6 razy 4

    Tyle miliardow. Ale bedzie mozna walki krecic. Bedzie nawet dla przyszlych pokolen.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX