Autostrada Wielkopolska straciła miliard złotych. Nie pomogło podniesienie opłat za przejazd

Robert Kędzierski
Autostrada Wielkopolska, zarządzana przez konsorcjum, którego liderami są francuska spółka Meridiam Infrastructure oraz Kulczyk Holding SA, odnotowała w ubiegłym roku miliardową stratę.

Autostrada Wielopolska, firma, która zarządza odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem, odnotowała w zeszłym roku miliard złotych straty - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". 

Wszystko dlatego, że ub. rok przebiegał pod znakiem dużych wydatków. Spółka, której głównymi udziałowcami są francuskie Meridiam Infrastructure oraz Kulczyk Holding SA musiała zapłacić m.in. 1,4 mld zł na skutek niekorzystnej decyzji Komisji Europejskiej. Przypomnijmy - Bruksela uznała, że spółka  otrzymała od państwa zbyt wysokie rekompensaty w latach 2005-2011.

Opłaty w górę

Tymczasem, na początku roku opłaty za przejazd A2 poszły w górę. Przejazd każdym z trzech odcinków autostrady (po ok. 50 km) kosztuje po 20 złotych brutto. Łączny koszt wyniesie 60 zł, co daje około 40 gr za kilometr. Droższej autostrady w Polsce nie ma. 

Do autostrady nie dopłaca jednak budżet państwa. Spółka może polegać jedynie na opłatach od użytkowników. Ryzykuje też, że kiedy jest ich mniej przychody spadają. 

Autostrada Wielkopolska, jak zauważa "DGP", dużo płaci za pożyczanie jej pieniędzy - odsetki wynoszą 16,2 proc. Łączne zobowiązania AW wynoszą ok. 4,7 mld zł.

Niektórzy mniejszościowi udziałowcy  postulują, by drogi dług został zrefinansowany. Jak wyjaśniła nam Zofia Kwiatkowska z biura prasowego Autostrady Wielkopolskiej od 2008 roku największym akcjonariuszem spółki jest francuski Meridiam Infrastructure, który ma ponad 26 proc. akcji oraz KI One SA (część Kulczyk Investments) - ponad 23 proc. PGE - blisko 20 proc., Strabag - 10 proc., Bank Zachodni WBK - ponad 5 proc.

Spółka uspokaja

W komunikacie, na który powołuje się DGP, Autostrada Wielkopolska tłumaczy, że jej sytuacja "odzwierciedla scenariusz typowy dla realizacji długoterminowych projektów infrastrukturalnych, które generują znaczne dodatnie przepływy pieniężne na późniejszych etapach ich realizacji".

Akcjonariusze powinni więc uzbroić się w cierpliwość - autostrada A2 będzie przynosić stałe zyski, kiedy spółka spłaci większą część swoich zobowiązań. 

Inne autostrady na plusie

Pozostali prywatni operatorzy autostrad osiągają lepsze wyniki. Stalexport Autostrady, spółka zarządzająca 60 km odcinkiem trasy Kraków-Katowice, odnotował zysk na poziomie 154 mln zł. Trading Company, zarządzająca A1, osiągnęła dochód o poziomie 177 mln zł. 

Czytaj też: Wiemy który polskie spółki płacą naprawdę spore podatki

Spółka Dominiki Kulczyk straciła miliony

Strata Autostrady Wielkopolskiej to nie jedyne negatywne informacje dotyczące spadkobierców fortuny Jana Kulczyka. Gorsze wyniki odnotowała też spółka Polegnergia. Firma, w której udziały ma Dominika Kulczyk w drugim kwartale ponad odnotowała 20 mln zł straty na części transakcji giełdowych energią elektryczną.

***

Dlaczego samochody spalają więcej niż deklarują producenci?

Więcej o:
Komentarze (156)
Autostrada Wielkopolska, zarządzana przez Kulczyk Investments, straciła miliard złotych
Zaloguj się
  • freeadamae5

    Oceniono 45 razy 41

    16% odsetek za kredyt w euro na budowe autostrady?? To zwykly walek i tyle.Zwlaszcza ze kredytodawcami byly min spółki Kulczyka zarejestrowane w rajach podatkowych typu Cypr.

  • marlboro_mann

    Oceniono 27 razy 23

    AWSA traci bo kulczykowe paserstwo drenuje spolke z kasy. AWSA placi Kulczykom 16% za kredyt hahaha, kiedy stopy na rynku sa 1,5%.

  • krystian71

    Oceniono 21 razy 17

    Ludzie bojkotujcie ten ubecki przekret jesli tylko mozecie
    Cena autostrady Dublin - Belfast ok 200 km 3 euro czyli ok 13 zl

  • vperjed

    Oceniono 18 razy 16

    Drogi Panie Robercie Kędzierski. Sprawdził Pan sprawozdanie finansowe, odpisy, koszty płacowe, operacje kapitałowe? Wystarczy zerknąć na stronę przychodową by mieć pewność, że strona kosztowa została zbilansowany pod minus. Bądź Pan poważnym redaktorem.

  • Jan Kowalski

    Oceniono 16 razy 14

    Jakie to są fantastyczne byznesy. Miliard straty, który nie wpływa na luksus i komfort życia a w głowie spokój. A tu ludzie narzekaja, że ponad tysiąc PLN na ZUS i firma bankrutuje. Tylko brać przykład z Kulczyka i rozwijać takie byznesy.

  • piotrus.zibi

    Oceniono 22 razy 12

    Ciekawe kiedy młodzi Kulczykowie oddadzą swój kradziony majątek ludziom?

  • wojowniczka_hybrydowa

    Oceniono 30 razy 10

    A Kościół Katolicki w jednym tylko roku jakieś 40 miliardów złotych na plusie.
    Trzeba wiedzieć na czym robić biznes i od kogo się uczyć. :)

  • pcat

    Oceniono 13 razy 9

    Może inaczej - jest XXI wiek, wysyłamy sondy na słońce, odciskiem palca ściągamy w sekundę ulubioną piosenkę, samochody same jeżdżą, a u nas trzeba się zatrzymać, żeby dać pani metalowe pieniążki za przejazd drogą pod Poznaniem. Kulczyki tam siedzą jak przysłowiowy zbój przy drodze 500 lat temu i od każdego wozu biorą talara. Ale sami im na to pozwalamy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX