Dwa wiadukty na budowanym odcinku autostrady A1 do wyburzenia. "Zakwestionowaliśmy jakość betonu"

Odcinek A1 między Pyrzowicami a Częstochową może powstać później. Dwa wiadukty idą do rozbiórki.

Na odcinku od węzła Rząsawa do węzła Blachownia budowanym przez konsorcjum Salini Polska, Salini Imperegilo i Todini Costruzioni pojawiły się zastrzeżenia co do tego, czy dwa wiadukty wybudowano zgodnie ze sztuką budowlaną.

- Zakwestionowaliśmy jakość betonu użytego do wykonania ustroju nośnego obiektów WD-361 i WD-362 na odcinku F autostrady A1 – poinformował serwis Rynek Infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Z badań przeprowadzonych w laboratorium wynika, że użyty przy budowie beton nie spełnił norm w zakresie parametru wytrzymałości na ściskanie. Przekładając na zrozumiały dla każdego język – wiadukty mogłyby się rozlecieć pod naciskiem przejeżdżających po nich pojazdów. Katowicki oddział GDDKiA zdecydował więc o rozbiórce obu wiaduktów znajdujących się przy węźle Częstochowa Jasna Góra (Lgota) wraz z łącznicą. Zastrzeżeń nie budzi za to wykonanie pozostałych 24 obiektów inżynierskich budowanych przez wykonawcę odcinka, na którym znalazły się zakwestionowane wiadukty. 

Czytaj więcej: Ministerstwo Infrastruktury odwleka wprowadzenie opłat za korzystanie z autostrad

Oddanie odcinka A1 będzie opóźnione?

Według GDDKiA obecny harmonogram prac pozwala na ukończenie ich i otwarcie odcinka zgodnie z planem w trzecim kwartale 2019 roku. Urzędnicy zachowują optymizm pomimo faktu, że zaawansowanie prac na feralnym odcinku nie przekroczyło 50 procent.

Problemy z betonem w wiaduktach ujawnił w czerwcu częstochowski dodatek „Gazety Wyborczej”, który ustalił też, że wykonawca długo się bronił przed rozbiórką przedstawiając własne ekspertyzy. Na razie nie jest znany termin prac rozbiórkowych.

Opóźnienie oddania odcinka jest prawdopodobne, ale według informatora „GW” rozważane jest zlikwidowanie obejścia, którym wiedzie obecnie droga do Kłobucka, a ruch miałby zostać puszczony po innym wiadukcie, którego stan nie budzi zastrzeżeń. 

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Więcej o:
Komentarze (269)
Autostrada A1. Dwa nowe wiadukty do wyburzenia
Zaloguj się
  • nepwk

    Oceniono 74 razy 62

    od tego jest kontrola jakości żeby wyłapać takie coś przed odbiorem, dzięki temu nie rozleci się jak ten we Włoszech dziś.

  • karinawojtek

    Oceniono 28 razy 16

    ładna nazwa konsorcjum, zaczynali pewnie od małej włoskiej rodziny z Sycylii...

  • Janusz Szmelc

    Oceniono 57 razy 13

    Na każdym odcinku drogi , autostrady powinna być tablica ostrzegawcza , ten odcinek wybudowano w trakcie kadencji PIS-u . W końcu mamy prawo do bezpiecznego podróżowania a PiS , wiadomo , czego się tknie to spi..rzy !

  • heliheli

    Oceniono 23 razy 13

    jako nartostrada by sie nadaly

  • szlajus

    Oceniono 22 razy 12

    No to przyoszczędzili...

  • Piotr Paweł Kwiatkowski

    Oceniono 39 razy 11

    Czy suweren może w końcu wybrać tych, którzy tak zmodyfikują prawo, że to JAKOŚĆ a dopiero potem CENA będą rządziły przetargami? Suweren jednak wybiera głównie tych, którym zależy głównie na tym aby na otwarciu autostrady pojawił się biskup z kropidłem a nie aby
    1. autostrada w ogóle powstała
    2. była przejezdna
    3. była nie droższa niż w Austrii (ok. 8 euro za 10 dni co w praktyce oznacza około 5 gr za 1 km podczas gdy w Polsce 10gr/km i więcej)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX