Dwa wiadukty na budowanym odcinku autostrady A1 do wyburzenia. "Zakwestionowaliśmy jakość betonu"

Odcinek A1 między Pyrzowicami a Częstochową może powstać później. Dwa wiadukty idą do rozbiórki.

Na odcinku od węzła Rząsawa do węzła Blachownia budowanym przez konsorcjum Salini Polska, Salini Imperegilo i Todini Costruzioni pojawiły się zastrzeżenia co do tego, czy dwa wiadukty wybudowano zgodnie ze sztuką budowlaną.

- Zakwestionowaliśmy jakość betonu użytego do wykonania ustroju nośnego obiektów WD-361 i WD-362 na odcinku F autostrady A1 – poinformował serwis Rynek Infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Z badań przeprowadzonych w laboratorium wynika, że użyty przy budowie beton nie spełnił norm w zakresie parametru wytrzymałości na ściskanie. Przekładając na zrozumiały dla każdego język – wiadukty mogłyby się rozlecieć pod naciskiem przejeżdżających po nich pojazdów. Katowicki oddział GDDKiA zdecydował więc o rozbiórce obu wiaduktów znajdujących się przy węźle Częstochowa Jasna Góra (Lgota) wraz z łącznicą. Zastrzeżeń nie budzi za to wykonanie pozostałych 24 obiektów inżynierskich budowanych przez wykonawcę odcinka, na którym znalazły się zakwestionowane wiadukty. 

Czytaj więcej: Ministerstwo Infrastruktury odwleka wprowadzenie opłat za korzystanie z autostrad

Oddanie odcinka A1 będzie opóźnione?

Według GDDKiA obecny harmonogram prac pozwala na ukończenie ich i otwarcie odcinka zgodnie z planem w trzecim kwartale 2019 roku. Urzędnicy zachowują optymizm pomimo faktu, że zaawansowanie prac na feralnym odcinku nie przekroczyło 50 procent.

Problemy z betonem w wiaduktach ujawnił w czerwcu częstochowski dodatek „Gazety Wyborczej”, który ustalił też, że wykonawca długo się bronił przed rozbiórką przedstawiając własne ekspertyzy. Na razie nie jest znany termin prac rozbiórkowych.

Opóźnienie oddania odcinka jest prawdopodobne, ale według informatora „GW” rozważane jest zlikwidowanie obejścia, którym wiedzie obecnie droga do Kłobucka, a ruch miałby zostać puszczony po innym wiadukcie, którego stan nie budzi zastrzeżeń. 

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Więcej o:
Komentarze (269)
Autostrada A1. Dwa nowe wiadukty do wyburzenia
Zaloguj się
  • miromaz

    Oceniono 19 razy -9

    I gdyby nie to, że pierdyknął wiadukt we Włoszech to GazWyb (tym bardziej, że GazWyb) mogłaby sobie pisać i pisać, chłopaki z GDDKiA przyjęliby ekspertyzy, stwierdzili, że jest OK i za 10 lat wiadukty by się rozleciały a tak się wystraszyli i od razu zdecydowali o rozbiórce. Tak nagle.
    Włoska robota?

  • dojcze_kabana

    Oceniono 34 razy -6

    Gdyby sytuacja miała miejsce za PO to poleciałaby koperta i byłoby po temacie

  • dublet

    Oceniono 14 razy -4

    Warto sprawdzić, które Pisiory się budują. Cement był im potrzebny...

  • chrupolek

    Oceniono 30 razy -4

    8 letni nierząd by zatwierdził cokolwiek byleby kasa się zgadzała, nawet dziurę w ziemi jak w okresie wielkiej budowy na Euro 2012, gdzie nikt nic nie zrobił, a pieniądze znikły, nawet KE zakwestionowała "POmoc" dla najbogatszego polaka

  • saretest

    Oceniono 4 razy -2

    Za platformy za taki bubel jeszcze z wielką ochotą by dopłacili bo wtedy liczyło się tylko ciepła woda w kranie, tu i teraz.

  • norbertrabarbar

    Oceniono 16 razy -2

    Ważne, że kasa poszła.

    ;)

    Ręka rękę myje, a przy korycie nowe gęby do wykarmienia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX