Chińczycy nie zbudują fragmentu zakopianki. Państwo dopłaci, kontrakt dostała polska firma

Robert Kędzierski
16 km zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu zbudować miała chińska firma Stecol Corporation, co miało przynieść 165 mln zł oszczędności. Ostatecznie kontrakt podpisano jednak z polską firmą. Za wyższą kwotę.

Chińska firma Stecol Corporation nie zbuduje kolejnego odcinka zakopianki. Co prawda spółka w postępowaniu przetargowym zaproponowała najniższą cenę, ale ostatecznie jej oferta została odrzucona przez Krajową Izbą Odwoławczą.

Miało być taniej, państwo dołoży 90 mln

Stecol budowę odcinka DK47 o długości 16 km wycenił na 706,24 mln zł. O 165 mln zł mniej od konkurentów. Jednak już podczas rozpatrywania ofert Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, przypomniał, że podlegają one badaniu. KIO sprawdza czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych procesach uwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze.

Ostatecznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę polskiej firmy Intercor z Zawiercia. Budżet inwestycji zwiększono o 90 mln zł w stosunku do wcześniej przyjętych kosztów. Zawarcie umowy umożliwiło podpisanie przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka odpowiedniego aneksu, co nastąpiło 29 sierpnia

Oblegana trasa 

Jak podaje GDDKiA, powołując się na pomiary sprzed trzech lat, średni ruch dobowy na odcinku drogi to około 14 tys. - 18 tys. pojazdów. W okresie wakacji i ferii znacznie rośnie. Wąska trasa, z zabudową wzdłuż drogi i ruchem pieszych powoduje powstawanie dużych utrudnień.

To nie jest ekspresówka

Nowy odcinek nie będzie drogą ekspresową, jego parametry będą jednak zbliżone to standardów "esek" - przede wszystkim droga będzie dwupasmowa. W ramach kontraktu powstaną też cztery węzły drogowe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty i estakady).

Od 2016 roku trwają już prace na S7 z Lubnia do Rabki, podzielone na trzy fragmenty (Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała (z dwukilometrowym tunelem) oraz Skomielna Biała - Chabówka. S7 kończyć będzie się w Rabce Zdroju, stamtąd wybudowany ma być dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki, który połączy się z już istniejącym dwujezdniowym odcinkiem z Chabówki do Rdzawki. Od Rdzawki do Nowego Targu powstanie zaś kolejny dwujezdniowy fragment DK47, na który właśnie złożono oferty. W ten sposób cała trasa z Krakowa do Nowego Targu ma być dwujezdniowa, co powinno mocno ułatwić dojazd w Tatry.  

Prace nad nowym odcinkiem mogą ruszyć w roku 2020, a zakończyć się w 2023. 

***

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Więcej o:
Komentarze (81)
Stecol Corporation, nie zbuduje zakopianki. Państwo dopłaci, kontrakt dostała polska firma
Zaloguj się
  • facio60

    Oceniono 92 razy 48

    Każde normalne państwo dba o swój rynek i własne firmy. Dopiero dłuższy wyjazd biznesowy do niemal dowolnego państwa unijnego (o innych nie wspomnę) otwiera oczy na te sprawy. Chińczycy nie są państwem, które stosuje zasadę wzajemności. Dlatego, jeśli chcą inwestować i budować nowe zakłady o wysokim potencjale know-how (ale nie przejmować najlepsze firmy), proszę bardzo.
    Zalecenia Pana Balcerowicza, że wszystko reguluje rynek i należy się temu poddać, dawno temu można było wyrzucić do kosza jako totalną utopię i niekorzystne rozwiązanie. To nie funkcjonuje, gdy cały niemal świat stosuje protekcję i ochronę własnego rynku.

  • dezyderymarchewka

    Oceniono 14 razy 10

    PIS buduje najdroższe autostrady na świecie!!!!
    Aaaaaa! Kradną!!!!
    W Chorwacji to kilometr autostrady za 100 zł zbudowali w wykutych tunelach w skale, a u nas drogo bo PIS kradnie!!!

    Co PIS ydzielce??? Już zapomnieliście swoje teksty?
    Przecież drogi miały być tańsze bo rzekomo 'une kradno', skoro więc za PISu jest jeszcze drożej to wyjaśnienie może być dwojakie:
    albo PIS jeszcze więcej kradnie, albo wtedy bredząc o 'najdroższych autostradach na świecie' kłamaliście. Albo, albo. Innego logicznie spójnego wyjaśnienia nie ma.

  • mocno_kwasny

    Oceniono 15 razy 9

    ha ha ha czyli jednak barany ucza sie na bledach :-)

  • ungvar

    Oceniono 14 razy 8

    Panie redaktorze! Artykul wprowadza czytelnika w blad. O ile mi wiadomo kontraktu jeszcze nie podpisano. Wybrano po raz drugi najlepsza oferte a innym firmom przysluguje jeszcze prawo odwolania.
    Na kontrakt poczekamy przynajmniej kilka tygodni jesli nie bedzie odwolan.

  • fiqumiku

    Oceniono 15 razy 5

    Szkoda, ze z wloskimi firmami stale opozniajacymi budowy czy wyrzucanymi z budow ten sam rzad podpisuje kolejne umowy. Polityka i tyle, zero myslenia, ale czego oczekiwac od druzyny miernot

  • kka69

    Oceniono 12 razy 4

    Po co PIS robi te przetargi, jak i tak wszystko muszą wygrać firmy Kolesiów?
    Nigdzie nie ma tak drogich dróg jak w tym PISlandzie.
    Nawet za PO były drogi budowane za pół ceny.

  • Jarek Witkowski

    Oceniono 4 razy 4

    Po wybudowaniu tej drogi wszyscy rzucą się aby wreszcie wygodnie jechać do Zakopanego i szybko droga się zatka, Zakopane również. Poprawa nastąpi kiedy już nie będzie po co jechać do zadeptanych Tatr ale do tego jeszcze 10 lat

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX