Rusza budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Odcinek ma być gotowy za 2 lata

Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie zainaugurowało w środę budowę blisko 15-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Warszawy (węzeł Lubelska) do obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Inauguracja prac miała miejsce "przy okazji" kampanii wyborczej. Wraz z wiceministrem infrastruktury obecny był m.in. kandydat na prezydenta Warszawy Patryk Jaki. 

Co wiemy o nowej drodze?

Wykonawcą blisko 15-kilometrowego odcinka między węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego będzie spółka Polaqua. Umowę podpisano w maju ubiegłego roku, dotychczas trwały głównie prace projektowe.

Budowa została podzielona na dwa zadania - ok. 5,6 km od węzła Lubelska (bez węzła) do węzła Konik (z węzłem) oraz ok. 9 km od węzła Konik (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Łączny koszt kontraktów na te zadania to 502,5 mln zł (kolejno 200,2 mln zł i 302,3 mln zł). Odcinki mają być gotowe w połowie 2020 r. Powstaną po dwa pasy w każdą stronę, ale z rezerwą pod trzecie pasy. 

.. GDDKiA

Co dalej?

O ile spod Warszawy, z węzła Konotopa na zachodzie stolicy, można już dojechać autostradą A2 aż do Niemiec, o tyle na wschód od miasta prace dopiero się rozpoczynają. Docelowo autostrada ma dochodzić aż do granicy z Białorusią.

Gotowa jak na razie, od 2012 r., jest tylko 21-kilometrowa autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. Na wschód od Mińska Mazowieckiego na razie budowa w ogóle nie ruszyła, i jeszcze chwilę potrwa, zanim ruszy. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, trwają prace nad koncepcją programową dla odcinków od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (ok. 37,5 km) oraz od Siedlec do Białej Podlaskiej (ok. 63,5 km). W pierwszym przypadku prace te mają zakończyć się w lutym 2019 r., w drugim we wrześniu 2019 r. Według planów resortu, pierwszy ze wspomnianych odcinków miałby być gotowy w 2023 r. (kosztem ok. 1,7 mld zł), drugi rok później (za ok. 3 mld zł).

Przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla odcinka A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa w Kukurykach pod Terespolem (ok. 32 km) został ogłoszony dopiero w zeszłym tygodniu. Ten fragment według planów także ma być gotowy w 2024 r., kosztem ok. 1,5 mld zł.

Warszawę trzeba objechać "ekspresówkami"

"Uzupełnieniem" autostrady A2 w Warszawie jest tzw. Południowa Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S2. Aktualnie jest ona gotowa od węzła Konotopa do węzła Puławska. Na III kwartał 2020 r. planowane jest zakończenie budowy odcinka między węzłami Puławska i Lubelska.

Alternatywnie, od węzła Konotopa do węzła Lubelska będzie można dojechać, objeżdżając Warszawę od północy drogą S8 (czy bardziej - przejeżdżając przez północną część miasta) do Marek, a stamtąd drogą S17. Tyle, że większość odcinka S17 od Marek do węzła Lubelska jeszcze nie ma nawet decyzji środowiskowej, o koncepcji programowej czy umowie na projekt i budowę nie wspominając.

***

Andrzej K. Koźmiński: Pracodawcy to nie są małe dzieci. To ludzie, którzy powinni dawać sobie radę [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (37)
Rusza budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Odcinek ma być gotowy za 2 lata
Zaloguj się
  • dyktator_bolandy

    Oceniono 12 razy 6

    behehehe, po dwa pasy....

  • mxx01

    Oceniono 9 razy 5

    2 pasy? I na obu wyprzedzające się tiry. Od razu powinny być 3 pasy.

  • polskiniemiecwchinach

    Oceniono 15 razy 5

    Kiedy projektanci nauczą się budowania dróg adekwatnie do natężenia ruchu? A1 obwodnica Łodzi, A2 Łódź-Warszawa. Po 2 pasy w każdą stronę wystarczą? Pewnie nie, trzeba po pasie dobudować. A jakie są koszty dobudowania tych pasów vs. koszty budowy od razu po 3 pasy w każdym kierunku? Nie licząc kosztów zwężeń i ograniczeń prędkości na przebudowywanym odcinku.
    Pytanie za 100 punktów (czyli za nic)? Za co biorą pieniądze eksperci z GDDKiA ustalający warunki przetergów?

  • euzjebusz

    Oceniono 1 raz 1

    Nie rozumiem czemu właściwie trzymamy się oznaczania bezkolizyjnych dwupasmowych dróg ekspresowych jako S. Przecież takie drogi na zachodzie przeważnie mają status autostrady (może poza Hiszpanią).

  • opalinski19

    Oceniono 9 razy 1

    a jutro podkop pod trzecią linię metra?

  • saiv

    Oceniono 19 razy 1

    Za kasę wywaloną na autostradę z dwoma pasami można wybudować S z trzema pasami. Po kiego grzyba wywalać kasę na autostrady. Droga w standardzie S jest tak samo dobra a tańsza.

  • andrzejbak

    Oceniono 2 razy 0

    Czy ni tam faktycznie tak budują z przesunięciem starej prostej drogi przy węźle na odcinku 3 km aby było krzywo (to na niebiesko) przecież to powoduje znaczący wzrost kosztów inwestycji i obniża później bezpieczeństwo ruchu. To się nazywa pompowanie inwestycji tu 50 mln więcej tam 20 za kolejny objazd lub za estakadę za 100 mln.

  • miastomakow

    Oceniono 3 razy -1

    aby te plany się ziściły pis musi rządzić jeszcze ze dwie kadencje, bo jak wrócą złodzieje od sowy i przyjaciół będzie tylko uj, upa i kamieni upa

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX