Projekt CPK zauważyły zachodnie media. Bloomberg: Polska chce być lotniczą bramą do Azji

W kwestii budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Polska jest otwarta na poszukiwanie partnerów na dalekim Wschodzie, którzy pomogą sfinansować ten projekt - pisze Bloomberg.

Ekonomiczny portal cytuje wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Jedną z największych zalet lotniska i Polski jako kraju, jest lokalizacja na wschodniej flance UE. Jesteśmy bramą UE na wschód i na odwrót" - mówi Mikołaj Wild.

Rządowy pełnomocnik uważa, że przy tego typu przedsięwzięciach warto przyjrzeć się doświadczeniom azjatyckim, na przykład z Korei Południowej i Singapuru. Rząd widzi tam potencjalnych partnerów, zauważa też "duże zainteresowanie" projektem ze strony  instytucji finansowych, które potencjalnie mogłyby kupić w nim udziały - pisze Bloomberg.

Dwa dni temu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że prezesem spółki do celowej, która będzie realizować budowę CPK, zostanie dr Jacek Bartosiak, adwokat, autor książek o geopolityce oraz Dyrektor Gier Wojennych i Symulacji Fundacji Pułaskiego. 

W tym i przyszłym roku mają trwać prace przygotowawcze do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, studium wykonalności ma powstać do 2020 roku. Samo lotnisko ma być gotowe do końca 2027 roku. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, pojawiają się też wypowiedzi, że docelowo może to być nawet około 100 mln. Koszt budowy samego portu szacowany jest na 35 mld zł, kolejne 40 mld zł trzeba będzie wydać na przygotowanie infrastruktury kolejowej.

Czytaj też: "Okrągły stół" ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rządowy fundusz zapewnia: nie zabraknie pieniędzy

Kilka dni temu plan budowy CPK w ostrych słowach skrytykował prezes linii Ryanair. Jego zdaniem to "szalony pomysł", nie podoba mu się też blokowanie rozwoju lotniska w Modlinie przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL). Michael o'Leary ogłosił, że chce zainwestować 10 mln euro w modlińskie lotnisko, ale, jego zdaniem, PPL (jeden ze współwłaścicieli modlińskiego portu) nie chce na to pozwolić, by chronić LOT latający z Lotniska Chopina.

Pisaliśmy na ten temat tutaj: Szef Ryanaira Michael O'Leary o CPK: Szalony pomysł. Lokalizacja "pośrodku niczego"

Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ

Więcej o:
Komentarze (220)
Projekt CPK zauważyły zachodnie media. Bloomberg: Polska chce być lotniczą bramą do Azji
Zaloguj się
  • bazyli21

    Oceniono 84 razy 42

    Pana o'Leary'ego i jego argumenty traktowalbym z pewnym dystansem. Wlasciciel Ryanaira jako jeden z glownych argumentow przeciwko CPK uzywal problemy z dojazdem (sic! tuz przy autostradzie), a sam siedzi na Modlinie i domaga sie rozbudowy tego portu - portu ktory jest wielokrotnie gorzej skomunikowany (kwestia polozenia - oprocz bliskosci Warszawy ten port nie ma dobrego polaczenia z zadnym miastem. Modlin jako lokalizacje wybrano tylko dlatego ze pewien pan z PSL - o ile pamietam - mial tam "przypadkiem" wykupiona ziemie, akurat tam gdzie mial byc port) niz planowany CPK.

    Gdyby Panu o'Leary'emu zaproponowac, ze z CPK Ryanair bedzie latac za darmo, a nawet mu sie bedzie doplacac, to nagle pan Loeary zaczalby uwazac ze to najlepszy pomysl na rozwoj lotnictwa w Europie.

  • smurfmadrala

    Oceniono 49 razy 11

    Okęcie nieustannie, w recydywie jest w remoncie, rozbudowie, nadbudowie, przebudowie, dobudowie niezliczonych dobudówek.
    OKĘCIE NIGDY NIE BYŁO GOTOWE !
    I tak zostanie jako skansen lotniczy dla marksistów-sorosystów,
    pod nazwą "Port Lotniczy - przepraszamy za utrudnienia", to będzie kameralne, osiedlowe lotnisko.
    Z ceną wody mineralnej 30 zł za butelkę, drugie danie - 200 zł.

  • jan_sobczak1

    Oceniono 40 razy 10

    Jakby kto pytał czemu raSSa panów z Berlina tak nienawidzi Polski i Węgier. Oto jedna z odpowiedzi. Nie chcemy być niemiecką kolonią, jesteśmy zaradni, pracowici i mamy swoje zdanie. Ale ludzie o mentalności parobka tego nie pojmą, wolą przeczytać GW zamiast myśleć.

  • macka

    Oceniono 9 razy 9

    Planowane 75 mld amortyzujące się przez 20 lat przy 45 mln pasazerow rocznie daje sama amortyzacje na pasażera ponad 83 PLN, do tego biezaca obsluga sluzb i faktyczne koszty, które zapwne się podwoja sprawi, ze stać latac w tego portu będzie tylko LOT, który dysponuje obecnie flota 62 statkow powietrznych :). Ale zaraz jeśli przyjmiemy, 45 mln pasazerow, 365 dni, 62 samoloty i 3 loty dziennie, to oznacza, ze do każdego samolotu powinno być wepchnięte ok 662 pasazerow. A380 będą za male, a LOT nie ma jeszcze ani jednego :).

  • tzwpanstwopislamskie

    Oceniono 15 razy 9

    Stawiam ze CPK osiagnie poziom stadniny w Janowie osiagnietym oczywiscie w czasie Pislamu
    Jedyna roznica bedzie strata jaka 2 pislamskie pomnysly autorskie generuja i beda generowac

  • zalogujsie00

    Oceniono 27 razy 9

    To takie nasze Dziewiąte wrota do świata i wyimaginowanej wspólnoty... ale to będzie HATAKUMBA.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX