Północna Obwodnica Krakowa z nowym wykonawcą

Krakowki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o wyborze nowego wykonawcy Północnej Obwodnicy Krakowa. Droga ma być gotowa w 2023 r.

Najkorzystniejszą ofertę - wybraną 21 września przez GDDKiA - przedstawiło turecko-polskie konsorcjum firm Gulermak i Mosty Łódź. Cena, jaką zaproponowały za projekt i budowę 12,5-kilometrowego odcinka, to prawie 1,43 mld zł. 

Teraz pozostałe firmy biorące udział w przetargu mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Raz to już przyniosło skutek, bowiem pierwotnym wykonawcą Północnej Obwodnicy Krakowa - wybranym 5 lipca - miało być konsorcjum firm Stecol Corporation z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. Zaoferowało ono cenę niespełna 1,3 mld zł. Zostało jednak na początku września wykluczone z przetargu po tym, jak KIO przychyliła się do odwołań konsorcjów Gulermak i Mosty Łódź oraz Budimex i Strabag. Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP przez Iwonę Mikrut, rzeczniczkę krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, KIO wykazała, że jedna z osób wskazanych w dokumentach przetargowych od konsorcjum Stecol Corporation i Polbud-Pomorze nie posiadała uprawnień wymaganych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Inwestor, czyli GDDKiA, będzie musiał mocniej sypnąć groszem, bowiem pierwotnie zakładano, że Północną Obwodnicę Krakowa uda się zaprojektować i zbudować za 1,34 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury obiecało, że doda brakujące pieniądze.

Północna Obwodnica Krakowa będzie mieć ok. 12,5 km długości, ma być drogą ekspresową (S52) z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Ma prowadzić od węzła Modlnica (z rozbudową węzła; tu połączy się z autostradą A4) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła; połączenie z drogą S7). Na trasie POK zaplanowano trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (o długości 653 m) oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m).

Prace na odcinku mają się zakończyć w 2023 r. Według prognoz, Południową Obwodnicą Krakowa już w 2025 r. ma jeździć średnio 30 tysięcy pojazdów na dobę.

Stecol Corporation ma "złą passę"

Na marginesie, warto zauważyć, że chińska spółka Stecol Corporation ma ostatnio kiepską passę, jeśli chodzi o ważne małopolskie drogi. Około miesiąc temu wykluczono jej ofertę z przetargu na budowę kolejnego odcinka "Zakopianki". 

Ostatecznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę polskiej firmy Intercor z Zawiercia. Budżet inwestycji zwiększono o 90 mln zł w stosunku do wcześniej przyjętych kosztów.

Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ

***

Były GROM-owiec: Żołnierz ma prawo być dobrze dowodzony [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (31)
Północna Obwodnica Krakowa z nowym wykonawcą. Chińczycy nie wybudują tej drogi
Zaloguj się
  • grr-5

    Oceniono 15 razy 7

    Ponad 100 baniek/km.Taniutko.Pis obiecywał najdroższe autostrady na świecie i słowa dotrzymał.

  • dobiik

    Oceniono 4 razy 4

    Sa drogi DALEKO od wiekszych osrodkow miejskich gdzie kosztuja ok. 20mlnzl/km (Odcinki S8, S17,S7) sa tez drozsze S8 i S7 warianty kolo kobylki (niedaleko warszawy i Radomia), gdzie ceny srubuja niestety grunty i przymus odszkodowan za zakupione nieruchomosci. Jesli chodzi o obwodnice Krakowa to ceny beda horendalnie wysokie za km., ze wzgledu na ceny nieruchomosci, oraz technologie ktore musza byc zastosowane przy budowie kolo skupisk mieszkalnyc, wiekszej ilosci zdjazdow, ramp, zabezpieczen, przejsc nadziemnych lub przejazdow podziemnych dla kolei. Budowa w szczerym polu na plaskim terenie jest relatywnie tania.

  • ks.krupinski

    Oceniono 28 razy 4

    Humoryści z PiSu już nie mówią, że budujemy najdroższe drogi w Europie, gdy rozstrzygają przetarg na budowę za 120 mln za km?

  • arbor_1

    Oceniono 5 razy 3

    Turcy? Już cementownię, hutę i wiele innych spieprzyli

  • antoni1967

    Oceniono 11 razy 3

    Polska kolesiów PiS.
    Unieważnia się przetargi, prace zleca kolesiom, podnosi bez przetargu wartość inwestycji i jest kasa do podziału.

  • man13

    Oceniono 4 razy 2

    "wykazała, że jedna z osób wskazanych w dokumentach przetargowych od konsorcjum Stecol Corporation i Polbud-Pomorze nie posiadała uprawnień wymaganych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia."

    to jakiś przekręt. A Pamietacie jak PiS narzekal na cene 7-8 MEuro za km? teraz płacą 25 M Euro !!!! za km

  • wilczek1968

    Oceniono 1 raz 1

    Tunel w szczerym polu... zaiste bogatym krajem jest Polska!

  • monikaaleksandra

    Oceniono 1 raz 1

    A co z Trasą Wolbromską?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX