Ryanair uziemił 250 lotów. W Polsce znacznie więcej niż początkowo podawano

Robert Kędzierski
Ryanair został dziś zmuszony do odwołania większej ilości lotów, niż pierwotnie przewidywano. Uderzy to również w Polskich pasażerów

Ryanair ma dziś spore problemy z zapewnieniem połączeń przez strajk swojej załogi. Niestety ostatecznie ilość odwołanych połączeń jest większa niż pierwotnie przewidywano. Początkowo mowa była o 190 trasach, teraz w grę wchodzi nawet 250 - informuje Bild.de

Więcej odwołanych lotów z Polski

Ofiarami sporu irlandzkiego giganta  może być nawet kilkadziesiąt tysięcy osób, w tym podróżujących do i z Polski. Poranne doniesienia mówią o tym, że odwołanych lotów jest znacznie więcej,  niż początkowo informowały linie. Wśród odwołanych połączeń są:

  • FR6728 Bruksela-Charleroi – Kraków, godzina wylotu 06:30
  • FR6729 Kraków – Bruksela-Charleroi 08:55
  • FR2581 Malaga-Wrocław 06:20
  • FR2582 Wrocław-Malaga 10:20
  • FR3282 Düsseldorf-Weeze – Bydgoszcz 06:35
  • FR3283 Bydgoszcz – Düsseldorf-Weeze 08:35
  • FR3048 Porto-Kraków 07:00
  • FR3047 Kraków-Porto 12:00
  • FR1712 Kraków-Berlin-Schönefeld 12:45
  • FR1711 Berlin-Schönefeld-Kraków 11:05

Przewoźnik zapewnia, że zainteresowani pasażerowie zostali już poinformowani. Teraz mogą starać się o rekompensatę.

Piątkowy strajk nie jest pierwszy. Na skutek konfliktu z pilotami i innymi pracownikami, Ryanair odwoływał już loty wielokrotnie. Tylko w lipcu dotknęło to 50 tys. osób.

Urząd wzywa: oddajcie ludziom pieniądze

Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego wezwał Ryanaira do wypłacania poszkodowanym odpowiednich rekompensat - informuje BBC. Mogą sięgnąć one nawet kilkuset euro na osobę. Urząd argumentuje, że odwołanie lub opóźnienie lotu jest wynikiem sporu z załogą. Ryanair kwalifikuje okoliczności odwołania lotu jako "nadzwyczajne". Dlaczego? Bo w przypadku np. mgły czy śnieżycy pasażerom rekompensata nie przysługuje. 

Dostała czek, pieniędzy nie ma

Pozytywna decyzja o przyznaniu rekompensaty to jedno, a otrzymanie pieniędzy to drugie. Przekonała się o tym pewna poznanianka, której historię opisał "Głos Wielkopolski". Jej czerwcowy powrót z Bergamo przesunął się o 26 godzin. Polka o opóźnieniu, które początkowo miało wynosić kilka godzin, dowiedziała się już na lotnisku. Ostatecznie spędziła na nim - wraz z siostrą, również poszkodowaną - dobę. 

Po kilku tygodniach otrzymała zwykłą pocztą list z Irlandii zawierający czek wystawiony przez Ryanaira. Niestety żaden polski bank nie chce go spieniężyć. 250 euro rekompensaty w tej chwili może być czysto "teoretyczne". Możliwe jednak, że sprawa ma charakter incydentalny. 

Linie lotnicze mają sporo do stracenia

Lot odwołany z uwagi na strajk może być dla linii sporym kosztem. Po pierwsze, pasażerowi należy się zwrot pieniędzy zapłaconych za bilet. Ale to nie wszystko. Linie muszą bowiem wypłacić rekompensatę, która wynosi 250 euro w przypadku lotów krótszych (do 1500 km). Przy dłuższych przelotach na terenie Unii odszkodowanie rośnie do 400 euro. 

Komisja Europejska wzywa Ryanaira do przestrzegania prawa pracy

Ryanair spotkał się też z krytyką ze strony Komisji Europejskiej. Marianne Thyssen, komisarz ds. zatrudnienia i spraw społecznych, odbyła spotkanie z Michaelem O'Learym, prezesem Ryanaira. Podczas niego oświadczyła:

Prawo unijne nie jest czymś, co pracownicy muszą negocjować, nie jest czymś, co może być stosowane inaczej w poszczególnych krajach. Wyjaśniłam panu O'Leary'emu, że nie mam nic przeciwko Ryanairowi czy modelowi biznesowemu nastawionemu na cięcie kosztów. Wielki sukces niesie jednak ze sobą równie wielką odpowiedzialność. Wewnętrzny rynek to nie dżungla. Obowiązują ścisłe zasady dotyczące mobilności pracowników i ich ochrony

- stwierdziła Thyssen.

Biuro prasowe Ryanair w odpowiedzi na te zarzuty przesłało nam oficjalne stanowisko:

Michael O'Leary podziękował komisarz Thyssen za poświęcenie czasu i gościnność. Cieszy nas możliwość wyjaśnienia pani komisarz, że Ryanair napisał do związków zawodowych w Belgii i innych krajach unijnych proponując zgodę na implementację belgijskiego prawa, podatków, jurysdykcji sądów.

Linie chcą zatem, by pracowników obowiązywały regulacje występujące w Belgii. 

Ryanair i Wizz Air z karą

To niejedyne kłopoty Ryanaira. Irlandzka linia, podobnie jak węgierski Wizz Air, została ukarana przez Urząd Metropolitalny w Budapeszcie za "złe traktowanie pasażerów i bagaży" - podaje "Hungary Today". Pierwszą z linii obciążono karą 100 mln forintów (ponad 300 tys. euro), druga musi zapłacić czterokrotnie mniej. Decyzja urzędu nie jest prawomocna, stronom przysługuje odwołanie. 

Czytaj też: Szef Ryanaira Michael O'Leary o CPK: Szalony pomysł.

Dobrą wiadomością dla Ryanaira i jego pasażerów jest osiągnięcie porozumienia ze związkami zawodowymi w wielu europejskich krajach. Irlandzkie linie nie wszędzie jednak "zakopały topór wojenny", co oznacza, że strajki, odwołane loty i konieczność wypłacania rekompensat mogą się powtórzyć. 

O komentarz poprosiliśmy biuro prasowe Ryanaira. Gdy otrzymamy odpowiedź, tekst zostanie zaktualizowany. 

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (25)
Ryanair uziemił 250 lotów. W Polsce znacznie więcej niż początkowo podawano
Zaloguj się
  • profes79

    Oceniono 15 razy 9

    Mnie interesuje czemu bank w Polsce odmawia realizacji czeku wystawionego przez jakby nie patrzeć solidną firmę; w UK i Irlandii rozliczenia czekowe nadal nie są niczym dziwnym.

  • vaniliasl

    Oceniono 3 razy 3

    Walczyłam z Ryanairem prawie 2 miesiące o rekompensatę za odwołany lot. Również dostałam czek. Najpierw się ucieszyłam, a potem poczytałam, jakie to problematyczne. Więc prośbę o zmianę czeku na przelew wysłałam w odpowiedzi na tego samego maila, z którego przyszło uznanie reklamacji. Kilka tygodni milczenia ze strony R. Lekko zirytowana zaczęłam kontaktować się z nimi poprzez czat. Kilkakrotnie tłumaczyłam im, że oczekuję zmiany czeku na przelew bankowy. Oni oczywiście nic nie mogli zrobić, za każdym razem dostawałam inną ścieżkę postępowania: a to napisz do zamkniętej już reklamacji i ktoś się skontaktuje, a to napisz na ten i ten adres, a to... Ostatniego razu postanowiłam być klientem upierdliwym i uparłam się, że chcę rozmawiać z działem, który te czeki wystawia - oczywiście się nie da, więc chcę rozmawiać z przełożonym agenta, z którym rozmawiam, oczywiście się nie da. Chcę rozmawiać z przełożonym działu reklamacji, nie da się, przekaż moją sprawę bezpośrednio do tego działu - nie da się. I tak przez 15 minut na czacie, spełzło oczywiście na niczym. Tego samego dnia wyraziłam swoje niezadowolenie na oficjalnej stronie R. wraz z opisem całej sytuacji. Nie wiem, co ostatecznie pomogło, ale za dwa dni miałam na mailu potwierdzenie, że zlecają przelew. Kolejne kilka dni później pieniądze były na koncie. Nie jestem dumna z tego, ile szumu narobiłam, bo staram się zawsze rozumieć możliwości i podejście drugiej strony, jednak całe zdarzenie odebrałam niestety jako lekceważenie pasażera i podejście: "A może odpuści i nie będziemy musieli tej kasy płacić".
    W każdym razie, zamiana jest możliwa, trzeba tylko trochę upartości i cierpliwości. Nie dajcie się!

  • Oceniono 5 razy 3

    Odwołano takze lot z Malagi do Wroclawia. W Maladze na szkole językowej przebywaja dwie klasy z gimnazjum nr 10 we Wrocławiu. 65 osob będzie wracać przez 40 godz. autobusem do Wrocławia. Dziękujemy Ryanair.

  • reden01

    Oceniono 9 razy 3

    Traktowanie przez Ryanera praconików to skandal. Tyle, że PiS LOT traktuje swoich pracowników jeszcze gorzej.

  • bu-shy

    Oceniono 2 razy 2

    do wiadomości pani z Poznania: przerabiałem realizację czeku Ryanaira rok temu. Rzeczywiście, prawie żaden bank nie chce realizować, jedyny z kilku, w których sprawdzałem, to Pekao SA, ale i u nich to droga przez mękę: trzeba założyć konto walutowe, mieć je aktywne 3 miesiące (koszt 1€/m-c), zapłacić za realizację czeku (bodaj 30 zł) i po jakichś 2 miesiącach kasa jest na koncie.

  • mocno_kwasny

    Oceniono 2 razy 0

    Dobrze że kretyn w futrach lub złocie nie wypłaca. Powinien smród używać tej samej formy płatności co przy kupnie biletów. Cebularz i tyle ;-)

  • stach_79

    Oceniono 4 razy 0

    Ryanair w Irlandii zrobil sobie monopol na latanie. Nie ma innej opcji aby poleciec do Polski. Jedyna linia. Ceny niebotyczne! W wakacje 400 euro za osobe, z rodzina mozna miec nawet ponad 1500 cene... w tym samym momencie lot do Danii jedynie 120 euro...

  • jim777

    0

    Nie znam sie na prawie bankowym w PL, ale tym ktorzy staraja sie o rekompensate radze podawac IBAN oraz BIC swojego banku do przelewu. W ten sposob kasa duzo szybciej i bezposrednio na konto bez czeku.

  • darrek11

    0

    Niby z powodu warunkow atmosferycznych zadna rekompensata nie przysluguje. Ale tylko teoretycznie. Oczywiscie linie lotnicze zbywaja pasazerow spiewka ze nie maja wplywu na pogode itp. I wiekszosc ludzi odpuszcza.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX