Pierwsze koncepcje Portu Centralnego. Wielka inwestycja w Gdańsku coraz bliżej

Inwestycja w Port Centralny w Gdańsku ma być jednym z największych projektów portowych w Europie. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk chwali się, że przyciąga uwagę inwestorów z całego świata.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował w czwartek wstępne koncepcje kształtu Portu Centralnego. Inwestycja w Port Centralny ma na celu zwiększenie konkurencyjności gdańskiego portu na Bałtyku. Port ma być gotowy do 2027 roku i umożliwiać przeładunek nawet 100 mln ton rocznie. 

Port Centralny to projekt zarówno ambitny, jak i złożony. Ta inwestycja musi uwzględniać rozwój Portu na kolejne kilkadziesiąt lat. Szczegółowa analiza na wielu płaszczyznach, wiedza na temat perspektyw gospodarczych oraz solidny konspekt - to pierwsze kroki, które podejmujemy w kierunku realizacji Portu Centralnego

- mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ds. Infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Wiceprezes Osowski chwalił się też, że plan budowy Portu Centralnego już teraz budzi duże zainteresowanie inwestorów. Według jego słów z władzami Zarządu Morskiego Portu Gdańsk spotykali się już operatorzy z różnych krajów - z Chin, USA, Holandii czy Singapuru. 

Koncepcja budowy Portu Centralnego zostanie opracowana przez wybrane w przetargu konsorcjum złożone z Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mostów Gdańsk. Umowa została podpisana w maju, a konsorcjum ma 10 miesięcy na opracowanie koncepcji. Konsorcjum podzieliło sobie pracę na dwa etapy - w pierwszym ma dojść do stworzenia trzech koncepcji zagospodarowania PC (do grudnia 2018 roku). Wówczas Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wybierze wiodącą propozycję do uszczegółowienia i dopracowania w finalną koncepcję. 

Pierwsze koncepcje portu

W ramach prac wielobranżowy zespół specjalistów opracował m.in. prognozy popytu i ruchu pasażerskiego, inwentaryzację technicznej infrastruktury, opinię geotechniczną, analizę warunków naturalnych oraz kwerendę archeologiczną

- wylicza Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Portu Centralnego w Projmors.

Konsorcjum kładzie nacisk na zdefiniowanie głównych potrzeb infrastrukturalnych oraz kierunki na polu przemysłowym i logistycznym, jakie powinien obrać Port Centralny w perspektywie na lata 2025-2050. Kolejnym celem prac jest m.in. rozplanowanie rozmieszczenia terminali portowych według potrzeb rynkowych, opracowanie geometrii kanałów portowych czy usytuowanie falochronów. Budowa ma być prowadzona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. 

Docelowo Port Centralny ma zajmować około 500 hektarów powierzchni i mieć do 8 terminali. Ma to pozwolić przeładowywać do 100 mln ton ładunków rocznie. 

Aktualnie port w Gdańsku zajmuje szóste miejsce na Bałtyku pod względem przeładunku towarów. Największym portem na Bałtyku jest port w rosyjskiej Ust-Łudze przez który obecnie przechodzi blisko 100 mln ton ładunków rocznie. Polski port wyprzedzają także porty w Kłajpedzie, Göteborgu, Sankt-Petersburgu oraz Primorsku. 

Jakub B. Bączek: Gdy sportowiec zaczyna wygrywać, to później robi to regularnie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (44)
Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku
Zaloguj się
  • m.godwin

    Oceniono 24 razy 4

    W Gdańsku to może być najwyżej port peryferyjny. Prawdziwy Port Centralny należy wybudować w Radomiu!

  • pomaranczowoczarny

    Oceniono 5 razy 3

    Port w Gdańsku od lat jest systematycznie powiększany i się rozrasta, więc to nie jest jakaś dziwna nowina.
    Miejscowi się martwią, że stracą jedną z ładniejszych plaż w Gdańsku na Stogach.

  • tzwpanstwopislamskie

    Oceniono 13 razy 3

    Nie smiejta sie z pisowcow
    Premier obiecal remont dworca w Starogardzie i tego samego dnia dworzec byl wyremontowany
    Centralny port w Gdansku oczywiscie to wieksza inwestycja. Jak premier to powiedzial dzisiaj to za tydzien bedzie

  • lesio-47

    Oceniono 9 razy 3

    Kiedy Morawiecki zacznie drukowac euro i dolary,bo na PLN braknie paperu?

  • phugoid

    Oceniono 18 razy 2

    a tymczasem nadal czekamy na milion wolskich aut elektrycznych oraz przekop mierzei wiślanej

  • piotr0108mp

    Oceniono 1 raz 1

    niewykorzystane sa mozliwosci Gdyni, Szczecina i mniejszych portow wybrzeza.Elblag to sciema , glebokosc i szerkosc przekopu pozwoli tylko na ruch jachtow i mniejszych barek (moze ze smieciami lub Wolgobaltow z ruskim weglem?)

  • jqu

    Oceniono 7 razy 1

    Hola hola, a co z Elblągiem?!!!

  • hubba-hubba

    Oceniono 9 razy 1

    Wyrzucone pieniądze, po przekopaniu Mierzei Wiślanej port w Elblągu zje toto na śniadanie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX