Tak wygląda wykres ceny akcji Astaldi. GDDKiA uspokaja ws. polskich inwestycji

Robert Kędzierski
Akcje Astaldi, wielkiej włoskiej spółki budowlanej, która realizuje kontrakty także w Polsce, zaliczyły w ciągu roku potężny spadek wartości ceny akcji na włoskiej giełdzie. Wszystko przez problemy finansowe, w jakie wpadła. Ale GDDKiA uspokaja: inwestycje w Polsce nie są zagrożone.

Astaldi, włoska firma budowlana zaangażowana w wiele polskich inwestycji, odnotowała spory spadek wartości akcji. Jeszcze pod koniec września były wyceniane na ponad 1 euro. W ciągu kilku dni, po tym jak spółka zgłosiła się do sądu prosząc restrukturyzację notowania mocno spadły. Obecnie są wyceniane na 0,42 euro - jeszcze w 2015 roku było to nawet 10 euro. 

Notowania Astaldi za okres styczeń-październik 2018Notowania Astaldi za okres styczeń-październik 2018 Ilustracja: Robert Kędzierski, dane: Investing.com

Problemy spółki odbiły się szerokim echem we włoskich mediach, ale teraz np. "La Repubblica" spekuluje o możliwym przejęciu przez konkurenta - firmę Salini Impregilo. Ta spółka również jest obecna w Polsce, realizuje m.in. drogę ekspresową S7 na odcinku Widoma - Kraków. W reakcji na te doniesienia akcje Astaldi wzrosły, ale jedynie o 3,5 proc. 

Astaldi wycofuje się z torów, pozostaje na drogach

Problemy włoskiego giganta zbiegły się w czasie z ogłoszeniem decyzji o zerwaniu przez Astaldi dwóch kontraktów kolejowych. Spółka, w przesłanym nam oświadczeniu, zapewniła jednak, że decyzja nie ma nic wspólnego z sytuacją w centrali. Rzecznik przekonywał też, że wszystkie pozostałe inwestycji w Polsce, w które zaangażowana jest spółka, nie są zagrożone. 

GDDKiA "zabezpiecza interesy"

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapytana przez naszą redakcję o to,  czy nie obawia się o losy dalszych inwestycji, w które zaangażowani są Włosi, odesłała nas do opublikowanego już oświadczenia. Czytamy w nim, że "GDDKiA prowadzi stały monitoring postępu prac oraz płatności na rzecz podwykonawców" oraz "podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie interesów zarówno podwykonawców, jak i Skarbu Państwa."

Mechanizmy bezpieczeństwa

W dalszej części komunikatu GDDKiA przekonuje, że w umowach podpisanych z włoską firmą, a także z pozostałymi wykonawcami realizującymi inwestycje zawarte są mechanizmy zabezpieczające podwykonawców. "Jeden z nich mówi, iż wykonawcy zobowiązani są do każdego rozliczenia dołączyć dowody zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom i dalszym podwykonawcom biorącym udział w realizacji odebranych robót budowlanych. Brak tych dowodów wstrzymuje wykonawcy wypłatę należnego wynagrodzenia za odebrane roboty w wysokości odpowiadającej nieprzedstawionym dowodom zapłaty na rzecz podwykonawców lub dalszych podwykonawców" - czytamy w komunikacie.

GDDKiA może też dokonać bezpośredniej płatności na rzecz podwykonawcy potrącając kwotę z należności wykonawcy. Takie sytuacje miały miejsce w przypadku kontraktów realizowanych przez Astaldi.

Co buduje Astaldi w Polsce?

Jak wyjaśnia Dyrekcja Astaldi realizuje sześć kontraktów, z czego cztery są w fazie końcowej i już odbywa się na nich ruch. Lista inwestycji przedstawia się następująco:

  • S2 południowa obwodnica Warszawy, odc. od w. Puławska do w. Przyczółkowa (w budowie)
  • S7 Lubień – Rabka Zdrój, odc. Naprawa – Skomielna Biała (w budowie)
  • S5 Poznań – Wrocław, odc. Korzeńsko – Wrocław (oddana do ruchu)
  • S8 obwodnica Marek, odc. od. w. Kobyłka do obw. Radzymina (oddana do ruchu, trwa jeszcze remont starego przebiegu przez Marki)
  • S8 Wyszków – Białystok, odc. Wiśniewo – Mężenin (oddana do ruchu)
  • S8 Wyszków – Białystok, odc. Mężenin - Jeżewo (oddana do ruchu, do wykonania prace dodatkowe)

Najważniejsza na powyżej liście jest pozycja numer dwa, czyli zakopianka. 

Wartość umów realizowanych przez Astaldi opiewa na 4 mld zł, a do wykonania pozostały jeszcze roboty o wartości ok. 2,3 mld zł. Przedstawiciele wykonawcy deklarują kontynuację prac.

Czytaj też: Obawy o II linię metra. Firma Astaldi, która je buduje, ma problemy finansowe

***

Budimex: Pracowników z Ukrainy wystarczy, jeżeli wszyscy do nas przyjadą. W branży budowlanej brakuje 100 tys. osób

Więcej o:
Komentarze (10)
Akcje Astaldi ostro w dół. Ale GDDKiA spokojne o inwestycje w Polsce
Zaloguj się
  • tcas

    Oceniono 6 razy 2

    GDDKiA uspokaja bo ma w swoich szeregach wybitnych ekonomistów dbających głównie o nabijanie kabzy PiS’iakom takim jak w Radomiu.

  • luki.wawa

    Oceniono 5 razy 1

    Ale to nie jedyna firma. Następna stoją w poczekalni. W przyszłym roku będzie więcej takich newsów. Następna sprawa we Włoszech są poważne problemy szczególnie właśnie na rynku budowlanym. Tam jest załamaniem rynku o 30-40% w stosunku do lat poprzednich. Zresztą nie tylko we Włoszech, Hiszpania, Portugalia jest podobnie. Ale Włochy są w totalnym dołku szykuje się druga Grecja tylko w innej skali. A u nas jest super. Ciekawe kiedy ktoś pociągnie hamulec i ten pociąg zacznie hamować. Nie jedna firma się nie pozbiera. Po tym jak nie które zasuwają bez opamiętania - to się źle skończy dla branży budowlanej. Ceny są kosmiczne, nie ma ludzi do pracy, surowców i materiałów.

  • kka69

    Oceniono 4 razy 0

    Problem dotyczy wszystkich kontraktów drogowych w Polsce.
    Bo jak jakaś firma wygrywała przetarg 2-3 lata temu, to wtedy nie było inflacji w Polsce.
    A w tym okresie płaca minimalna wzrosła o 30%, koszt stali konstrukcyjnej , betonu , asfaltu , paliwa też wzrosły 20-30%.
    A jak GDDKiA nie chce renegocjować kontraktów, to lepiej położyć taką budowę, niż brnąć w koszty, tym bardziej, że przy tak wyśrubowanych przetargach firmy planowały zyski na poziomie np. 10%, a po 2 latach są z tego tylko straty.
    Państwo polskie powinno wziąć na klatę, to że rozkręciła się inflacja i ceny wzrosły, a nie przerzucać to na firmy drogowe.

  • susceptant

    Oceniono 6 razy -2

    Dlaczego niby najważniejszy jest tunel pod Luboniem na zakopiance?
    Najwazniejszy z tych odcinków to odcinek Poł. Obw. Warszawy. W porównanui do odcinka zakopianki jest dłuższy (4,6 km do 3 km), droższy (1,22 mld zł do 0,97 mld zł), a co ważniejsze - spodziewany ruch samochodów na nim to jakieś 60-80 tys. pojazdów na dobę (tyle jest na istniejącym odcinku S2) a na zakopiance - ok. 20 tys.

  • jurii.sachar

    Oceniono 16 razy -14

    a co na to powiedzą podpisujący te wszystkie umowy ze strony polskiej, czyli POsmieciuchy z PO i Pełeselu ? Trzeba było otworzyć oczy padalce i zapytać się mądrzejszych od siebie, skoro wiedzy i umiejętności brakowało....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX