Kolejka na Kasprowy zrepolonizowana. Państwowy fundusz przejmuje Polskie Koleje Linowe

Polski Fundusz Rozwoju kupi prawie 100 proc. akcji Polskich Kolei Linowych od spółki zależnej funduszu Mid Europa Partners. PKL to operator kolejek i wyciągów górskich, m.in. na Kasprowy Wierch i Jaworzynę Krynicką.

PFR ma jak na razie umowę na zakup 99,77 proc. akcji Polskich Kolei Linowych. By przejęcie doszło do skutku, musi spełnić się szereg warunków, w tym konieczność uzyskania zgody prezesa UOKiK. PFR podaje w komunikacie, że "zamknięcie transakcji planowane jest w najbliższych miesiącach", Mid Europa pisze, że powinno do tego dojść do końca tego roku.

Kolejka na Kasprowy Wierch wraca w polskie ręce

PKL istnieje od 80 lat i jest największym operatorem kolei i wyciągów górskich w Polsce. Ma siedem ośrodków w Tatrach i Beskidach, w tym Kasprowy Wierch i Gubałówka w Zakopanem, Jaworzyna Krynicka i Góra Parkowa w Krynicy-Zdrój, Góra Żar i Palenica.

Obecne Polskie Koleje Linowe były częścią PKP. W 2013 roku zostały sprywatyzowane, kupiła je za 215 mln zł spółka Altura, którą założył  międzynarodowy fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners. Ma ona 99,77 proc. udziałów, pozostałe 0,23 proc. należy do czterech tatrzańskich gmin: Zakopanego, Bukowiny, Kościeliska i Poronina.

PiS jeszcze przed dojściem do władzy, w czasie kampanii w 2015 roku zapowiadał, że kolejka na Kasprowy "wróci w polskie ręce". Po wygranych wyborach rząd szukał nieprawidłowości przy prywatyzacji PKL - bezskutecznie.

Za ile państwowy fundusz kupi Polskie Koleje Linowe?

Nie wiadomo, za ile Polski Fundusz Rozwoju odkupi od Mid Europa Partners Polskie Koleje Linowe, wcześniej jako konieczna do uzbierania pojawiała się kwota około 500 mln zł. W sierpniu krakowska "Gazeta Wyborcza" podawała, że PKL jest na sprzedaż i do właściciela wpłynęła nawet oferta w wysokości 524 mln zł (nie wiadomo, kto tym oferentem był).

To, że PKL prędzej czy później będą na sprzedaż, nie jest zaskoczeniem - w taki sposób działają fundusze inwestycyjne, jakim jest Mid Europa Partners: kupują firmy, rozwijają je, a potem, zwykle po kilku latach, sprzedają z zyskiem.

Plany PFR wobec kolejki na Kasprowy

Polski Fundusz Rozwoju zamierza pozostać właścicielem PKL na dłużej. PFR jest długoterminowym inwestorem, "zainteresowanym rozwojem infrastruktury narciarskiej i turystycznej PKL przy zachowaniu naturalnych walorów środowiskowych regionu i we współpracy z lokalną społecznością" - mówi, cytowany w komunikacie, Paweł Borys, prezes PFR.

Podczas konferencji prasowej prezes mówił, że "PKL są spółką rentowną, generującą atrakcyjne przychody, o bardzo dużym potencjale".

Wiceprezes państwowego funduszu Marcin Piasecki zapewniał, że PFR chce rozwijać infrastrukturę Polskich Kolei Linowych, a w przyszłości zastanowi się nad poszukaniem inwestora branżowego lub wprowadzeniem spółki na giełdę.

Marcin Piasecki w komunikacie dodawał, że w planach jest m.in. "unormowanie sytuacji prawnej kluczowych aktywów w posiadaniu spółki PKL, takich jak np. Kasprowy Wierch, współpracę z lokalnymi gminami, powiatem, Tatrzańskim Parkiem Narodowym i zarządem PKL w celu dalszego rozwoju w obecnych i nowych lokalizacjach".

Chodzi zapewne m.in. o spór między Polskimi Liniami Kolejowymi a Tatrzańskim Parkiem Narodowym, który domagał się demontażu części kolejki na Kasprowy Wierch, argumentując, że jest użytkownikiem wieczystym gruntów pod kolejką.

Więcej o:
Komentarze (210)
Kolejka na Kasprowy Wierch zrepolonizowana. Państwowy PFR przejmuje Polskie Koleje Linowe
Zaloguj się
  • Lech Lechowski

    Oceniono 22 razy 16

    W końcu bezpiecznie wjadę na Kasprowy wiedząc, że zamiast właściciela czuwa nade mna 5 dyrektorów, ktorzy moga spokojnie pracowac bo wynik finansowy jest bez znaczenia no pracownicy bez umów śmieciowych. Aż miło bedzie kupic bilet.

  • cezar61

    Oceniono 20 razy 12

    I co z tego? Będzie więcej tras, będzie naśnieżanie, zwiększy się przepustowość do jakiejś współczesnej wartości? Nie - to o co chodzi?

  • jazz72

    Oceniono 12 razy 10

    słyszałem że po polonizacji planowana jest rozbudowa linii i zbudowanie bezpośrednich połączeń Kasprowego z największymi miastami w Polsce. W planach jest również zbudowanie węzłów przesiadkowych w przy isteniejących już liniach metra w Warszawie oraz budowanego (prawie) metra w Krakowie. Również Centralny Port Lotniczy im. (tu się domyślam) w Baranowie będzie miał połączenie ze stacjami Polskich Kolei Liniowych. Dobra zmiana

  • spyderman2

    Oceniono 62 razy 8

    kaczor znów przepłacił jak w morzejkach czy za obrazy czartoryskich. miliard w te czy we wte to dla niego bez różnicy. te drogie zakupy są kosztem wyposażenia szkół i szpitali a on przecież dzieci nie ma a leczy się w resortowych klinikach gdzie nie ma kolejek i sprzęt jest.
    głosujcie sÓwereny na tego ludzkiego pana i jego siepaczy

  • selda_comment

    Oceniono 7 razy 7

    Polish Business:
    Sprzedać w 2013 za 215 mln
    Kupić w 2018 za 500 mln.

    Zagłoba się grobie przewraca. Pytam się, po co państwo (od)kupuje PKL? Nie ma na co wydać 500 mln? Od razu podpowiem - nie tak dawno temu rodzice osób niepełnosprawnych nie mogli doprosić się podwyżek rent i zasiłków.

  • Jan Nowak

    Oceniono 20 razy 6

    No to będą nowe ciepłe posadki dla PiS dzielców.

  • Lech Lechowski

    Oceniono 7 razy 5

    Rumuni mieli Słońce Karpat a my będziemy mieli Słońce Tatr. Nic tylko się grzać światłem odbitym.

  • handzia55

    Oceniono 29 razy 5

    Drogo kupić, tanio sprzedać i głupio się ożenić, to potrafi każdy idiota, nawet taki z pisu.

  • jslonko

    Oceniono 43 razy 5

    Zaraz rodzina Prezesa obsiądzie zarząd, wypłacą sobie nagrody. Za rok kolejka pójdzie pod młotek, a władza wypłaci sobie kasę za zwolnienie. PRL-bis.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX