Pierwszy lot na najdłuższej trasie świata. Aż 19 godzin w powietrzu. Ale to wcale nie rekord

W czwartek wystartował pierwszy samolot na trasie Nowy Jork - Singapur. Chętni spędzą w maszynie aż 19 godzin.

O tym, że Sinagpore Airlines przywraca połączenie Singapuru z Nowym Jorkiem pisaliśmy parę dni temu. W czwartek faktycznie wystartował pierwszy samolot na tej trasie, a pierwsi pasażerowie mogą się mierzyć z 19 godzinami lotu w dość komfortowych (w klasie Premium Economy) lub bardzo komfortowych (w klasie Biznes) warunkach. Na pokładzie znalazł się, m. in. dziennikarz CNN, który na bieżąco relacjonował przebieg lotu. Trasa obsługiwana jest przez Airbusa A350-900ULR. 

19-godzinny lot, obecnie najdłuższy na świecie, nie jest jednak rekordowy. Rekord Guinessa dzierży przelot z Hongkongu do Londynu w 2005 roku - trwał 22 godziny i 42 minuty. Był to przelot, w czasie którego Boeing demonstrował możliwości Boeinga 777-200LR Worldliner. 

Najdłuższe trasy na świecie

Obsługiwana przez Singapore Airlines trasa nie jest jedyną, która wymaga od pasażerów spędzenia w samolocie większej części doby. Takie trasy w swojej ofercie mają też inne linie

Houston - Sydney, linii United Airlines. Pasażerowie mogą dolecieć z Teksasu do Australii w 17 godzin i 30 minut docierając jednak do celu dwa dni po wylocie - w trakcie mijają bowiem międzynarodową linię zmiany daty. Trasa ma długość 13 833 km i obsługiwana jest przez Boeinga 787-9.  

Los Angeles - Singapur, również linii United Airlines. Ta trasa jest dłuższa w kilometrach, bo pokonać trzeba ich ponad 14 100, ale lot trwa "tylko" 17 godzin i obsługiwany jest przez Boeinga 787 Dreamliner. 

Auckland - Dubai linii Emirates to trasa licząca przeszło 14 200 km. Przelot na pokładzie Airbusa A380 trwa 17 godzin 5 minut. 

Perth - Londyn linii Quantas obsługiwana przez Boeinga 787-9 liczy już 14 500 km. Przelot trwa 17 godzin 20 minut. 

Auckland - Doha, również linii Quantas jest dłuższa od trasy Perth - Londyn o 35 km. Przelot na pokładzie Boeinga 777-200LR trwa 17 godzin 40 minut. 

I najkrótsze... 

Najkrótszą trasą komercyjną jest trasa z wyspy Westray na wyspę Papa Westray. Przelot niecałych 3 km trwa mniej niż 2 minuty. 

W Polsce najkrótszą komercyjną trasą jest obecnie trasa z Lublina do Warszawy obsługiwana przez LOT. Przelot zajmuje około 25 minut. 

Pierwszy udany przelot samolotem miał miejsce 17 grudnia 1903 roku i trwał 12 sekund. Orville Wright przeleciał wtedy 37 metrów. 

Więcej o:
Komentarze (82)
Przelot na trasie Nowy Jork - Singapur znów możliwy
Zaloguj się
  • kac

    Oceniono 12 razy -6

    Questa tam wysłali??? Tego dziwoląga, którego policja kilka lat temu aresztowała po 3 w nocy w Central Park z narkotykami, migdalącego się z innym facetem i liną obwiązaną dookoła jąder... tak, niewątpliwy wzór liberalnego dziennikarza, totalnie wyzwolony. Że oni nie mają wstydu...

  • jasio1231

    Oceniono 10 razy -2

    Nieprawda, Najkrotszy lot przenosi pasazera w czasie i samolot laduje jeszce wczesniej niz wzbil sie w powietrze. Takia podroz mozna doswiadczyc na trasie z Durango do Mazatlanu w Meksyku. W Mazatlanie laduje sie okolo 20 minut wczesniej, niz sie wylecialo z Durango. A wszystko dzieki zmianie czasu. Mazatlan lezy w innej strefie czasowej niz Durango, a lot trwa tylko 40 minut.
    Pozdrawiam
    JasioWedrowniczek

  • mniklasp

    Oceniono 3 razy -1

    W styczniu lece do Indii z Los Angeles do Dubai, Emirates, jest 15 godzin lotu Airbus 380 , tam spie i na drugi dzien wieczorem 4 godziny do pd wsch Indii. Lecialem dwa razy A380 i sam lot jest fantastyczny , na wysokosci 12 km i przy masie tego samolotu nie ma wtrzasow, zawsze biore exit emrgency row z wieksza przestrzenia na wyciagnieciu nog, mam patent na spanie, sporo jest miejsca na chodzenie po samolocie i jakos te 15 godzin przeleci

  • magbyt1

    Oceniono 1 raz -1

    Nie chętni mogli polecieć tylko wybrani.

  • cerebral.palsy

    0

    17h 35m - tyle faktycznie trwał lot !

  • cmok_wawelski

    Oceniono 2 razy 0

    Cale szczescie, ze w tych niespotykanie dlugich lotach zapelnienie jest nie wiecej niz 75%, a wiec pasazerowie latwiej to znosza, nawet jesli linia zamowila samolot z nadzganymi na ciasno siedzeniami.
    Na bardzo dlugich trasach nie moze byc pelnego zapelnienia, bo po prostu zamienia sie udzwig handlowy na paliwo czyli wozi mniej ludzi i bagazy ZEBY DOLECIEC DO CELU. Owszem wtedy ekonomia cierpi, bo wieziesz puste bagazniki i/albo puste fotele. Np. w tym w/w bezposrednim polaczeniu Perth - Londyn Australijczycy woza aby 200 osób na 787-9, ktory ma 300 miejsc, bo musza zabrac wiecej paliwa.

    Nie da sie zatankowac na max. zeby uzyskac zasieg i zapakowac samolot na max. jednoczesnie.

    Wyjasnienie techniczne zjawiska (kpt z 787):
    'I 787-8 i 9 maja zbiorniki, ktore mieszcza z grubsza 101 ton paliwa a po ladowaniu powinno zostac jakies 6 ton. Czyli jesli 94 ton podzielic przez okol 5 (spalania na godzine lotu) to wyjdzie ponad 19 godzin lotu ale to wtedy kiedy samolot jest pusty.

    Kiedy samolot jest zapakowany na full to ZEW jesy 161 dla 787-8 i 181 dla 787-9 a TOW jest 227.9 dla 787-8 i 249.4 dla 787-9. Z czego jasno wynika, ze mozna zatankowac tylko 66.9 ton paliwa dla 787-8 i 68.4 ton dla 787-9 co daje tylko okolo 12 h zasegu dla obu czyli o wiele za malo na trase Perth - Londyn'.

  • wasaty_janusz

    0

    a ten dziennikarz z kibla nie nadawał? już był taki epizod - chyba w jednej ze Szklanych Pułapek - i wiadomo jak się to skończyło :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX