Setki milionów złotych na reanimację portu w Radomiu. 'To położy dwa inne lotniska'

Jeżeli doszłoby do tego, że tanie linie będą latać z Radomia, to oznaczałoby to na pewno rozwój miejsc pracy w hotelach. Z drugiej strony, ta inwestycja może położyć dwa kolejne lotniska - mówi dla next.gazeta.pl Grzegorz Brychczyński, niezależny ekspert lotniczy.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" oficjalnie w sobotę 13 października przejęło lotnisko w Radomiu. Dotychczas PPL był właścicielem wyłącznie Lotniska Chopina w Warszawie i portu lotniczego w Zielonej Górze, posiada także udziały w lotnisku w podwarszawskim Modlinie (i, jak mówi zarząd portu, blokuje rozwój tego lotniska). 

Port Lotniczy w Radomiu został przejęty przez PPL w drodze tzw. kontrolowanej upadłości. W lipcu spółka Port Lotniczy "Radom" złożyła wniosek o upadłość (we wrześniu sąd wydał postanowienie stwierdzające ten fakt), a syndyk wskazany przez sąd sprzedał spółkę Przedsiębiorstwu Państwowemu "Porty Lotnicze" za 12,7 mln zł.

Po co PPL lotnisko w Radomiu?

"Porty Lotnicze" chcą wypchnąć do Radomia z Lotniska Chopina ruch czarterowy i tanie linie lotnicze (tym samym odciążając warszawski port). Radom ma być portem "komplementarnym" dla Okęcia. Tyle, że najpierw trzeba wpompować w radomski port mnóstwo pieniędzy. W zasadzie w dużej mierze trzeba je zbudować na nowo.

W pierwszym etapie, który ma trwać 20 miesięcy, ma to być 425 mln zł na dostosowanie lotniska do przyjęcia ok. 3 mln pasażerów. Planowane jest m.in. wydłużenie drogi startowej, duża rozbudowa terminalu (znajdzie się w nim m.in. 30 stanowisk odprawy, dziewięć stanowisk kontroli i trzy stanowiska odbioru bagażu), budowa parkingów, miejsc postojowych dla samolotów i przebudowa infrastruktury drogowej w pobliżu lotniska. 

Port miałby znów ruszyć w 2020-2021 r. Docelowo politycy mówią o przepustowości portu w Radomiu na poziomie 9-10 mln pasażerów rocznie, ale to wymagałoby dalszych inwestycji, w kwocie kolejnych ponad 400 mln zł.

Czy to dobra decyzja?

Z jednej strony słyszymy o konieczności przejęcia przez inny port lotniczy części ruchu z Lotniska Chopina, które zaczyna pękać w szwach. Rozbudowa lotniska w Radomiu to także szansa na rozwój dla tamtego regionu, na nowe inwestycje i miejsca pracy. 

Tyle, że wątpliwości dotyczących tej inwestycji jest mnóstwo. Wiceprezes lotniska w Modlinie Marcin Danił w niedawnej rozmowie z next.gazeta.pl mówił, że port w Radomiu jest wobec zarządzanego przez niego lotniska "typowo konkurencyjny". - Modlin to lotnisko stworzone tylko dla linii niskokosztowych, Radom ma być taki sam - mówił Danił. I dodawał: - Cztery lotniska na Mazowszu [Lotnisko Chopina, Modlin, Radom, Centralny Port Komunikacyjny - red] nie przetrwają, któreś trzeba będzie zamknąć.

Z kolei Grzegorz Brychczyński, niezależny ekspert lotniczy, w rozmowie z next.gazeta.pl obawia się o los lotnisk w Łodzi i Lublinie. - Według mnie rozbudowa lotniska w Radomiu będzie oznaczać upadek lotniska w Lublinie i lotniska w Łodzi. Słabymi stronami jest to, że ta inwestycja może położyć dwa kolejne lotniska - mówi Brychczyński.

Nie jest też wcale pewne, że m.in. tanie linie lotnicze, dziś operujące na Okęciu, będą chciały latać z Radomia.

Jeżeli doszłoby do tego, że tanie linie będą latać z Radomia, to oznaczałoby to na pewno rozwój miejsc pracy w hotelach i całej infrastrukturze wokół lotniska. To może być mocna strona. Ale jaką możemy mieć gwarancję, że te tanie linie będą chciały stamtąd latać. Przecież przez trzy lata był z tym problem. Dlaczego zaczęli lądować w Modlinie? Bo stwierdzili, że warto

- mówi next.gazeta.pl Brychczyński. 

Ekspert ma też wątpliwości co do kosztorysu całej inwestycji w Radomiu. 

To się nie zamknie w kwocie miliarda złotych, żeby to było normalne, profesjonalne lotnisko. Trzeba zrobić całą infrastrukturę do naprowadzania, trzeba stworzyć nowe płyty postojowe, rękawy. Pytanie, dla jakiej kategorii. Każde lotnisko ma swój kod, który oznacza wielkość przyjmowanych samolotów. Potrzebne są nowe drogi kołowania. Trzeba rozwiązać problem zaopatrzenia w paliwo

- komentuje Brychczyński. Nasz rozmówca nie ma wątpliwości. - To jest ratowanie trupa, a poza tym to są wątpliwe sukcesy polityczne. Pieniądze będą wydawane niepotrzebnie. Najpierw powinno się zrobić studium wykonalności i dopiero później rozplanować inwestycje. Że do Hurghady jest sto kilometrów bliżej - to nie jest to żaden argument - mówi ekspert.

Brychczyński zwraca przy tym uwagę także na inny ważny aspekt, a mianowicie o możliwy konflikt interesów z wojskiem. 

To lotnisko jest według mojej wiedzy wspólnie użytkowane z wojskiem. Pomimo najlepszych relacji pomimo cywilami i wojskiem tam zawsze może dochodzić do konfliktów dotyczących ruchu. O tym się nie mówi. Może powstać konflikt interesów, według mnie trzeba by było to jakoś zabezpieczyć poprzez spisanie mądrej umowy z wojskiem. 

-  mówi ekspert.

Więcej o:
Komentarze (151)
Lotnisko w Radomiu w rękach PPL. To może oznaczać upadek dwóch lotnisk
Zaloguj się
  • norman67

    Oceniono 82 razy 76

    Radom - pomysł pisowskich radnych pokazuje jak debilna i szkodliwa jest to formacja. A lotnisko w Radomiu, jak i chytra baba z Radomia to symbol tej formacji - jej ciasnoty umysłowej, prowincjonalności, zwykłej ludzkiej głupoty i marnotrawienia środków. Precz z kaczyzmem i jego sługusami!

  • marc.pl

    Oceniono 57 razy 51

    Modlin od Warszawy to odległość 50 kilometrów a Radom od Warszawy to 100 kilometrów. Jest to pisowska decyzja czysto polityczna nie mająca żadnych podstaw ekonomicznych ani odrobiny zdrowego rozsądku. Zapłacimy my wszyscy ciężkie pieniądze za fanaberie idiotów.

  • tzwpanstwopislamskie

    Oceniono 57 razy 51

    Pislam oglupi radomian!!!!!
    za kilkanascie mln zl ciemnota radomska poleci zaglosowac na PIS
    Pislam nic tam nie zainwestuje

  • phugoid

    Oceniono 52 razy 46

    kolejny mis na miare naszych mozliwosci... ktory sobie zgnije na swiezym powietrzu... po kolejnych wyborach

  • Moje konto

    Oceniono 41 razy 39

    To może od razu zbudujmy CPk w Radomiu, przenieśmy tam stolicę, pałac prezydencki i w ogóle wszystko - Radom przecież jest 100km bliżej na południe. Warszawę zaś zaorajmy i zasadźmy buraki, bo tam nastawiali słupków, tak że kierowcy nie mogą zaparkować.

  • andzialak

    Oceniono 35 razy 31

    A czy na prośbę suskiego będzie wystrzeliwane konfetti jak będzie przylatywał do radomia do domu?

  • 3miastowy

    Oceniono 36 razy 30

    Skurkiewicz czy inny chytry dziad z Radomia zrobil skok na kase.... wczesniej z Gdyni do Radomia przeniesli Stocznie Marynarki Wojennej. Ot mamy desant radomski

  • menazka

    Oceniono 35 razy 29

    Te zdjęcia wyglądają jak "- Panie dyrektorze! Tu jest jezioro!
    - A to nie, nie... A nie, dobrze! To jezioro damy tutaj... a ten niech sobie stoi w zieleni." Bolszewicy powinni już zrobić ministerstwo "MIŚ na miarę". Suski mógłby zostać tam ministrem.

  • dvla

    Oceniono 35 razy 29

    To jest miś na miarę naszych możliwości

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX