Mirbud rezygnuje z umowy na odcinek A1. Kontrakt przestał się opłacać. GDDKiA komentuje

Konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbudu postanowiło, że nie podpisze umowy na realizację odcinka autostrady A1 w województwie łódzkim o długości ok. 24,2 km. Mamy komentarz GDDKiA.

Konsorcjum z udziałem PBDiM Kobylarnia i Mirbudu zdecydowało, że nie przystąpi do zawarcia umowy na realizację zamówienia publicznego na zaprojektowanie i budowę autostrady A1 Tuszyn - granica woj. łódzkiego/śląskiego na odcinku węzeł Bełchatów (bez węzła - dróg dojazdowych i wyjazdowych - red.) - węzeł Kamieńsk (z węzłem) - podał Mirbud.

Decyzja o nieprzystępowaniu do zawarcia umowy została podjęta z uwagi na wydłużony czas rozstrzygania przetargu oraz mający miejsce w okresie od złożenia oferty ponad przeciętny wzrost cen usług podwykonawców i materiałów. Złożona oferta, która przestała wiązać począwszy od dnia 18 września 2018 roku, nie stanowi już rentownego kontraktu

- czytamy w komunikacie.

O wyborze oferty Mirbud informował 16 lipca 2018 r. Wartość oferty wynosiła 678 mln zł brutto.

Odcinek A1 od Piotrkowa Trybunalskiego (Bełchatów) do Kamieńska (w niebieskiej ramce)Odcinek A1 od Piotrkowa Trybunalskiego (Bełchatów) do Kamieńska (w niebieskiej ramce) źródło: GDDKiA

Cały fragment autostrady A1 Tuszyn-Rząsawa ma być gotowy w 2022 roku. Czy wycofanie się wykonawcy z podpisania umowy oznacza, że ten termin się wydłuży? Poprosiliśmy o komentarz zamawiającego, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

W związku z tym, że konsorcjum PBDiM Kobylarni i Mirbudu się wycofało, wysłaliśmy zapytanie do następnego wykonawcy z przetargu, to jest konsorcjum firm Budimex i Strabag. Zapytaliśmy, czy przedłuża aktualność swojej oferty. Czekamy do 5 listopada.

- mówi next.gazeta.pl Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału GDDKiA.

Jeśli Budimex ze Strabagiem się nie zdecydują, kolejnym krokiem będzie rozpisanie nowego przetargu. Wolelibyśmy tego uniknąć, ale nawet jeśli do tego dojdzie, nie oznacza to automatycznie, że budowa tego odcinka się opóźni

- dodaje.

Budimex i Strabag złożyły ofertę o wartości ponad 758 mln zł. To nadal jest znacznie mniej, niż zakłada budżet inwestora - GDDKiA założyła, że może wydać 943 mln zł.

Przypadków, kiedy firma budowlana rezygnuje z podpisania kontraktu drogowego, jest w ostatnim czasie coraz więcej. W branży jest coraz trudniej - rosnące ceny towarów budowlanych, problemy z pracownikami - to sprawia, że umowy podpisywane kilka lat temu przestają się opłacać - firmy wychodzą w nich "na zero", albo nawet na nich tracą. Spadek rentowności pokazuje w twitterowym wpisie rzecznik Budimeksu:

Czytaj też: Podwykonawcy Astaldi zapowiadają blokady na budowach dróg i metra. Winią PKP PLK

Więcej o:
Komentarze (137)
Mirbud rezygnuje z umowy na odcinek A1. Kontrakt przestał się opłacać
Zaloguj się
  • siwywaldi

    Oceniono 75 razy 63

    No to lawina wycofywania się z kontraktów zaczyna ruszać.
    I bardzo dobrze, bo za rok na same wybory parlamentarne OKAŻE SIĘ, że z tak zachwalanej przez Pis "Dobrej zmiany", zostało jedynie ch.., dupa i kamieni kupa :-))

  • window_licker

    Oceniono 64 razy 58

    Budowa autostrad przez PiS ruszyła z kopyta jak stadnina w Janowie...

  • burek_polny

    Oceniono 45 razy 41

    PiSsdzielcy nawet sprawnego przetargu na budowe zorganizowac nie potrafia. O wybudowaniu autostrady nie wspomne... Lub o tym, zeby bylo TANIEJ niz za PO tym bardziej. Jak to lecialo: wystarczy nie krasc?

  • kabanos84

    Oceniono 34 razy 34

    Przynajmniej mierzeje przekopią za darmo. Wczoraj widziałem jak sam prezes macha łopatą.

  • slawomir r

    Oceniono 30 razy 30

    i tu się zgadzam z Morawieckim, że wydadzą 5 mld w półtora roku. Tylko zapomniał dodać ile kilometrów dróg wybudują. obstawiam że 10 km.

  • P L

    Oceniono 27 razy 25

    Pora na autostradex i pisex. Wybuduja jeszcze przed wyborami.

  • mypetroniusz-ak-25

    Oceniono 22 razy 22

    No to pisuar zaczyna już potykać się o własną stopę.Nie mają forsy na autostrady,nie wspomnę o innych wydatkach a chcą przekopać Mierzeję,za co pytam?

  • rezun-one

    Oceniono 22 razy 20

    Widać że PiS buduje coraz taniej.
    Dzięki Bogu Kaczyński nauczył się już palikować trasę i machać łopatą.
    Cały PiS do budowy autostrad za grosze. Najtaniej w Europie tak jak obiecali.

  • stemp10

    Oceniono 18 razy 18

    Przy rentowności 0,8% to faktycznie nie ma sensu niczego robić. Wystarczy mały ruch w płacach lub w materiałach i inwestycja ląduje na minusie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX