Najdroższy okręt na świecie ma problem z windami. USS Gerald R. Ford kosztował 13 mld dol.

USS Gerald R. Ford to najnowocześniejszy i najdroższy okręt w amerykańskiej flocie. Ma jednak problemy, które sprawiają, że może mieć problem z szybkim osiągnięciem gotowości bojowej.

Wybudowany kosztem 13 mld dolarów lotniskowiec Gerald R. Ford odebrany przez US Navy w zeszłym roku potrzebuje jeszcze dużo czasu nim wejdzie do służby. Wyszło na jaw, że najdroższy nabytek floty najpotężniejszego mocarstwa miał poważne wady. Stocznia dostarczyła go bez sprawnych wind niezbędnych do transportowania bomb  do samolotów. 

Windy dla uzbrojenia, czyli "Advanced Weapons Elevators", miały być zamontowane już przed dostawą w maju 2017 roku. Korzystają one z ruchomych pól elektromagnetycznych zamiast okablowania. Z założenia miało to zmniejszyć koszty ich użytkowania i konserwacji. Jednak nowoczesne systemy - jak informuje Bloomberg - miały problemy związane z ich niekontrolowanym ruchem. Innymi słowy mówiąc - windy ruszały samoczynnie i bez wezwania. Windy, według Sekretarza Marynarki Richarda Spencera, są nadal "piętą achillesową" okrętu. 

Marynarka prosi o dodatkowe pieniądze

Rzeczniczka prasowa Huntignton Ingalls, producenta okrętu, twierdzi, że wszystkie windy są zamontowane. Beci Brenton dodała też, że są one "najbardziej zaawansowanymi technologicznie urządzeniami" na lotniskowcu, a ich ukończenie było opóźnione, gdyż "są to pierwsze urządzenia tego rodzaju". Aby ukończyć lotniskowiec, Marynarka poprosiła Kongres o dodatkowe 120 mln dolarów.

Przeprawy z windami to nie jedyne problemy z okrętem klasy Gerald R. Ford. Lotniskowiec ma też problemy z innymi kluczowymi systemami - elektromagnetycznym systemem katapultowania samolotów oraz z hamulcem do chwytania maszyn podczas lądowania. 

Problemy techniczne z ukończeniem lotniskowca wśród krytyków podnoszą ponownie pytania o sens zakupu kolejnych okrętów tego typu. Marynarka wojenna USA planuje wydanie kolejnych 58 mld dolarów w ramach planu powiększenia floty z 284 do 355 okrętów do połowy 2030 roku. 

Marynarka twierdzi, że termin osiągnięcia gotowości bojowej okrętu jest niezagrożony. Lotniskowiec ma być operacyjny w 2020 roku. 

Więcej o: