Wiosną ruszy poszerzanie autostrady A2. "Utrudnienia będą naprawdę potężne"

Robert Kędzierski
Autostrada A2 pomiędzy węzłem Poznań Zachód a Poznań Krzesiny zostanie poszerzona o trzeci pas. To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Kierowcy będą jednak musieli poczekać do wiosny.

Autostrada A2 zostanie poszerzona o trzeci pas. Niestety wyłącznie na odcinku stanowiącym obwodnicę Poznania - od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Krzesiny. Odcinek liczy 16 km. Koszt inwestycji wyniesie ok. 100 mln zł. 

Spółka Autostrada Wielkopolska, która zarządza drogą, ogłosiła już przetarg, na który odpowiedziała tylko jedna firma. Wszystko wskazuje na to, że umowa zostanie wkrótce podpisana, a prace ruszą wiosną przyszłego roku. 

Znaczny zakres prac

Właściciele A2 przy okazji poszerzenia postanowili też zmodernizować nawierzchnię w celu zwiększenia jej wytrzymałości na ruch. Poszerzona zostanie łącznica i jeden z mostów, dobudowane dodatkowe ekrany akustyczne.

Wiadomo, że trzeci pas autostrady przebiegał będzie częściowo obecnym poboczem,a częściowo pasem rozdzielającym.

Wszystko zgodnie z planem

Rozbudowanie tego fragmentu autostrady o trzeci pas zostało przewidziane już podczas prac projektowych. Umowa pomiędzy GDDKiA, która autostradę wybudowała, a Autostradą Wielkopolską, zarządcą, przewidywała konieczność budowy trzeciego pasa kiedy natężenie ruchu przekroczy 40 tys. pojazdów. Od kilku lat jest ono większe - dziś sięga 65 tys. pojazdów. W okresie zwiększonego natężenia ruchu autostrada mocno się więc korkuje.

Możliwe spore utrudnienia

Budowa trzeciego pasa będzie przebiegać bez wyłączania ruchu na pozostałych. Mogą one jednak zostać zwężone. To sprawi, że w wielu miejscach płynna jazda będzie utrudniona. 

Utrudnienia w czasie rozbudowy obwodnicy będą naprawdę potężne. Z tego względu, że jest to praca na żywym organizmie

- stwierdziła Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej w rozmowie z TVN24. 

Zakończenie inwestycji planowane jest nie później niż na rok 2020. 

Czytaj też: Rusza budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Odcinek ma być gotowy za 2 lata

Poszerzenie innych fragmentów A2 nieprędko

Poznański odcinek autostrady A2 będzie pierwszym, który doczeka się poszerzenia. Kierowcy poruszający się w innych regionach Polski muszą na poszerzenie poczekać. Jak informuje portal Money.pl "najbliższa z rozważanych dat to… 2037".

Poznański odcinek A2 oddano do użytku w roku 2003. Autostrada Wielkopolska, nadzorująca odcinek, jest zarządzana przez konsorcjum, którego liderami są francuska spółka Meridiam Infrastructure oraz Kulczyk Holding SA. Firma odnotowała w ubiegłym roku miliardową stratę.

Więcej o:
Komentarze (126)
Autostrada A2 w okolicach Poznania będzie poszerzona
Zaloguj się
  • humidorek

    Oceniono 15 razy 13

    "Umowa pomiędzy GDDKiA, która autostradę wybudowała, a Autostradą Wielkopolską, zarządcą, przewidywała konieczność budowy trzeciego pasa kiedy natężenie ruchu przekroczy 40 tys. pojazdów. Od kilku lat jest ono większe - dziś sięga 65 tys. pojazdów."
    Dlaczego zatem poszerzanie nie zaczęło się te kilka lat temu, gdy został spełniony warunek 40 tys?

  • cozano

    Oceniono 11 razy 11

    Poszerzanie A2 koło Poznania to tak na wczoraj jest robione, i właściwie dlaczego nie całego odcinka od Pn-Zachód do Pn-Wschód?
    Według informacji, ma być to jedyny poszerzany odcinek A2 na najbliższe prawie 20 lat - a co z odcinkiem z Warszawy do strykowa, który już obecnie jest mocno zatkany?

  • za_miske_ryzu

    Oceniono 12 razy 10

    Po nitce A2 pomiedzy wezlem wezlem Poznan Zachod i Poznan Krzesiny przebiegaja rowniez S5 oraz S11. Nalezy sie wiec zastanowic, czy w tej sytuacji pozerzenie autostrady tylko o jeden dodatkowy pas bedzie na dluzsza mete wystarczajace. Ewentualne nalezaloby sie zastanowic nad budowa polnocnej obwodnicy Poznania.

  • vidi12

    Oceniono 12 razy 8

    Ostatnio wybrałem się z Warszawy do Szczcecina z ominięciem A2... bardzo przyjemna podróż, niewiela dłuższa(czasowo), dużo tańsza i w kilometrach - krótsza... Już nigdy nie pojadę A2

  • spolecznick

    Oceniono 6 razy 6

    Na południowej obwodnicy Poznania trzeci pas jest niezbędny.
    Ale uczmy się od mądrzejszych, żeby wycisnąć co się da, z tego co jest.
    Znaki zmiennej treści z ograniczeniami 60, 80, 100 km/h włączane automatycznie w zależności od natężenia ruchu, egzekwowane fotoradarami i nagle okazuje się, że można przejechać bez zatrzymywania się 20-30 km.

  • vasadu

    Oceniono 10 razy 6

    Lepiej wybudować alternatywną drogę ekspresową równolegle do A2. Byłaby darmowa...

  • jami88

    Oceniono 4 razy 4

    Zanim zaczniemy narzekać na "onych" - popatrzmy choćby na M25 wokół Londynu. Nazywana jest przez Anglików największym kolistym parkingiem na świecie, a korki zaczęły się tam tworzyć już pół roku po otwarciu. I są coraz większe.

    A może po prostu limitem jest długość stania w korku? Jeśli np. krócej niż godzinę - to jadę samochodem, jeśli dłużej no to niech będzie ten pociąg czy autobus, a samochód zostawię w domu.

    W ten sposób - oczywiście z pewną przesadą - można powiedzieć, że korki generowane są przez drogi, nie przez samochody. Nowa droga - no to pojawia się więcej samochodów...

  • czy tnik

    Oceniono 6 razy 4

    Stracili miliard bo musieli zapłacić zaległe podatki i bardzo słpadły wpływy wspomagane układami z biurwami

  • jerzytop

    Oceniono 3 razy 3

    Idiotyzm w polskim wykonaniu . Najpierw przygłupy decydują się na namiastke autostrad pomimo tego ze rocznie przybywało i przybywa ok 1 mln samochodów a po paru latach kolejny roz......iel i podwójne jak nie większe koszty . Kłaniam się kretyną na stołkach .
    A co z Warszawa Stryków ? Co z A4 a wszczególności co z idiota który podpisał umowę na budowę 2 pasów pomiędzy Krakowem a Katowicami .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX