General Motors zwolni ponad 14 tysięcy pracowników. Trump i Trudeau "głęboko rozczarowani"

Jeden z największych koncernów samochodowych świata ogłosił plan reorganizacji firmy. Jego elementem jest zwolnienie 14,7 tys. pracownikach i zamykanie fabryk. Prezeska Mary T. Barra chce się skupić na nowych kierunkach rozwoju.

General Motors ogłosiło w poniedziałek, że planuje zamknąć pięć fabryk w USA i zwolnić ponad 14 tysiąca osób w celu cięciu kosztów. Ma to pozwolic dostosować się firmie do zmian na rynku samochodowym, które GM odczuwa poprzez malejącą sprzedaż własnych produktów. Fabryki będą likwidowane w USA i w Kanadzie. 

W związku z redukcją firma wstrzyma produkcję aut takich jak Chevrolet Cruze, Cadillac CT6 czy Buick LaCrosse. 

Trump i Trudeau niezadowoleni

Przede wszystkim zostanie zredukowana kadra inżynierska koncernu. Redukcji ulegnie 15 procent stanowisk inżynierskich w GM, czyli pracę straci około 8 tysięcy osób. Zwolnionych będzie też ok. 6 tysięcy robotników w fabrykach w Ohio, Michigan, Maryland i kanadyjskim stanie Ontario. 

Szefowa motoryzacyjnego giganta Mary T. Barra, stwierdziła, że do podjęcia tej decyzji przyczyniło się wiele czynników i przedstawiła je, jako "skromne refowanie (zmniejszanie powierzchni - red.) żagli". 

Podejmujemy takie działa teraz, gdy firma i gospodarka są silne, by sprostać wyzwaniom zmieniającego się rynku

- stwierdziła Barra na konferencji prasowej, cytowanej przez New York Times. 

Swoje niezadowolenie z decyzji General Motors zdążyli już wyrazić prezydent USA Donald Trump i premier Kanady Justin Trudeau. 

Rozmawiałem z nią i podkreśliłem, że nie jestem zadowolony z tego, co zrobiła 

- cytuje NYT Donalda Trumpa

Prezydent USA przypomniał również, że dekadę temu to państwo uratowało koncern przed upadkiem i wyraził nadzieję, że Barra zmodyfikuje część decyzji. 

Z kolei premier Kanady wyraził "głębokie rozczarowanie". Nieco mniej łagodni byli robotnicy z Ontario, którzy wyszli demonstrować pod czerwonymi flagami pomimo padającego deszczu. 

Protesty zapowiadają także związkowcy z United Auto Workers, związku zawodowego pracowników przemysłu samochodowego w USA. Skrytykowali oni zamykanie fabryk w USA przy równoczesnym rozwijaniu produkcji w Chinach i Meksyku. 

Kierunek auta elektryczne i autonomiczne

Jedną z przyczyn ostrych cięć (ponad 10 proc. pracowników koncernu zostanie  zwolnionych) jest fakt, że General Motors pod kierownictwem Mary Barra ostro inwestuje w nowe, niespalinowe konstrukcje. Koncern chce się skupić w większym stopniu na autach elektrycznych oraz autonomicznych pojazdach. W 2016 roku GM wydało miliard dolarów na zakup startupu Cruise Automation zajmującego się właśnie pojazdami autonomicznymi. Początkowo wydawało się, że nie są to najlepiej wydane pieniądze, ale niedawno do inwestycji dołączyła japońska Honda doinwestowując startup kwotą 750 mln dolarów. Kolejne pieniądze dorzucił też japoński Softbank. 

Honda porozumiała się także z General Motors w kwestii wspólnego zaprojektowania i wyprodukowania ogniw paliwowych na wodór. Technologia ogniw paliwowych może być alternatywą dla aut elektrycznych z akumulatorami. 

Koncern miał w 2017 roku 145,6 mld dolarów przychodów ze sprzedaży i ponad 12,84 mld dolarów zysku EBIT. Zarząd koncernu w 2017 roku dostał łącznie ponad 58 mln dolarów zapłaty za swoją pracę, prezeska Barra otrzymała z tego blisko 22 mln dolarów, z czego 7 mln gotówką. 

Więcej o:
Komentarze (56)
General Motors zwolni 14,7 tys. pracowników. Chce się skupić na autach elektrycznych
Zaloguj się
  • earthboundmisfit

    Oceniono 25 razy 21

    "Prezydent USA przypomniał również, że dekadę temu to państwo uratowało koncern przed upadkiem"

    I to mu przeszło przez gardło? Przecież to Obama zrobił, wbrew Republikanom...

  • japka_putina

    Oceniono 12 razy 12

    Można złośliwie powiedzieć, że GM znowu robi to, co umie najlepiej: zamyka fabryki i zwalnia ludzi, bo w produkowaniu samochodów od dawna mistrzem nie jest (jeśli kiedykolwiek był). Można też widzieć w tym przygotowanie do zbliżających się trudnych czasów. Jeśli klienci zostaną zmuszeni do kupowania droższych samochodów elektrycznych, to rynek tąpnie, firmy wejdą w straty, a wtedy restrukturyzacja będzie dużo trudniejsza i boleśniejsza. Barra z pewnością dobrze pamięta, gdy GM na początku lat 90-tych otarł się o bankructwo i w panice zamykał fabryki (wtedy było to 19 fabryk), nie mówiąc już formalnym bankructwie w 2009 roku, któremu nie zapobiegła nawet kolosalna pomoc Wuja Sama. Obecne "refowanie" jest też spójne z niedawnym pozbyciem się Opla, do czego GM w sumie dopłacił, ale zdjął sobie z szyi solidny ciężarek, który w razie spadku sprzedaży stałby się jeszcze kłopotliwszy.

    Na tej niespodziewanej restrukturyzacji najlepiej może wyjść Tesla, której brak mocy produkcyjnych, kasy i czasu na budowę nowej fabryki. Jeśli Musk dobrze to rozegra, dostanie jeszcze ciepłą fabrykę z załogą na wypowiedzeniach praktycznie za darmo, co może radykalnie zwiększyć szanse na przetrwanie.

  • kvakva

    Oceniono 11 razy 11

    W Kanadzie są PROWINCJE i TERYTORIA, a nie stany - chłopcze.

  • pepper-salt

    Oceniono 6 razy 6

    Tyle razy już o tym pisano, że w Kanadzie nie ma stanów lecz prowincje (i terytoria), a redakcja z uporem maniaka ciągle pisze o stanach. Wielu dziennikarzy naśmiewa się z innych, że popełniają błędy, nie znają geografii, itd, ale u siebie tego nie widzą. Wstyd!

  • tuiteraz

    Oceniono 6 razy 6

    W Polsce nigdy nie bylo Republik a Wojewodztwa. Tak samo w Kanadzie NIE MA Stanow, a sa Prowincje I Terytoria. Mimo ze kraje leza obok siebie to nie oznacza ze sa takie same, jasne ???? Panie Redaktorze, skonczylismy jakas szkolke czy tak se piszemy bo lubimy.
    Pozdrawiam.

  • kamuimac

    Oceniono 4 razy 2

    zaczyna sie to co było nieuchronne - tu nie chodzi o ciecie kosztów - tu chodzi o postępującą automatyzację - takie cięcia personelu to bedzie coś nieustannego w nadchodzącym dzieiecioleciu.

    ludzie powinni już teraz myśleć o alternatywnym kierunku rozwoju i o tym co będą robić za 20-30 lat w epoce całkowicie post industrialnej kiedy wszystkie prace mechaniczne/fizyczne przejma roboty

  • cob22

    Oceniono 2 razy 2

    Szczescie dla Opla w Gliwicach ze zostali kupieni przez PSA.

  • cmok_wawelski

    Oceniono 3 razy 1

    Bylem obejrzeć u dealera GM Chevy Volt 2018. W tylnych lampach zarowki z zarnikiem czyli technologia z XIX w. Za 37 tys. USD to niech sobie maja i trzymaja na placu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX