Przekop przez Mierzeję Wiślaną coraz bardziej realny. Jest przetarg na I etap

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na roboty budowlane w ramach przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Ale otwarcie przetargu dopiero za trzy miesiące - brakuje jeszcze wszystkich koniecznych pozwoleń.

Urząd Morski w Gdyni jest inwestorem w przypadku projektu, którego oficjalna nazwa to "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część I". Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich jeszcze w 2018 roku - rzutem na taśmę, bo 31 grudnia, ale na stronach Urzędu pojawiło się dopiero dziś.

Przewidywany termin otwarcia przetargu ustalono dopiero na 19 marca. To dlatego, że Urząd Morski zbiera jeszcze pozwolenia niezbędne do realizacji inwestycji. Przetargi łącznie mają być trzy. Pierwszy - ten, który właśnie ogłoszono, dotyczy samego przekopu wraz z wykonaniem śluzy i portu zewnętrznego oraz wyspy na Zalewie Wiślanym. W pierwszej połowie tego roku planowane jest ogłoszenie drugiego zamówienia, na odbudowę brzegów i roboty czerpalne na rzece Elbląg. Trzeci będzie dotyczyć robót pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym. Urząd spodziewa się, że ogłosi go za półtora roku do dwóch lat - termin zależy od tego, jak będzie postępować budowa wyspy.

Terminy gonią, bo zakończenie inwestycji planowane jest na 2022 rok. Ma kosztować 880 mln zł, w połowie grudnia rząd zdecydował, że będzie finansowana z budżetu państwa. Jak na razie na prace przygotowawcze wydano 4,3 mln zł. Kanał ma mieć długość 1,3 km długości, 5 metrów głębokości. Dzięki niemu do portu w Elblągu będą mogły przybić jednostki o zanurzeniu do czterech metrów, o maksymalnej długości stu metrów.

Więcej o:
Komentarze (72)
Przekop przez Mierzeję Wiślaną coraz bardziej realny. Jest przetarg na I etap
Zaloguj się
  • qwerfvcxzasd3

    Oceniono 43 razy 37

    Oby się nie udało. Miliard naszych pieniędzy zostałby dosłownie wywalony w błoto. Plus coroczne miliony na pogłębianie tego bajora.
    Zniszczenie przyrody będzie nieodwracalne. Nie wiadomo co będzie z mierzeją. Znikną siedliska zwierząt.
    Gospodarczo też jest to bezsensowne. Czysta polityka na przekór logice.

  • bogdan0754

    Oceniono 36 razy 28

    Pracuję na statkach w żegludze międzynarodowej i wiem, że wykopanie, przekopanie kanału to "pestka", schody zaczynają się z utrzymaniem toru wodnego. Cala zatoka to jedno duże grzęzawisko, po wykopaniu tego mułu (gdzie będzie składany, czy wrzucany kilka metrów dalej) skończy się turystyka od smrodu. Inwestycja bez sensu ekonomicznego, przyrodniczego i turystycznego.

  • anty_jar

    Oceniono 33 razy 27

    5 m głębokości, przy max głębokości Zalewu Wiślanego 5,2 m. A średnia 2,7 m.
    Pytanie ile będzie CO ROKU kosztowało pogłębianie drogi wodnej, aby mogły tam pływać statki o zanurzeniu do 4 m?

  • zraluk7

    Oceniono 33 razy 27

    To jest MIŚ na skalę naszych możliwości i to nie jest nasze ostatnie słowo.

  • 5rrrr

    Oceniono 34 razy 26

    Brawo, wraz z lotniskiem w Radomiu ta inwestycja będzie pomnikiem głupoty.

  • anna_pot

    Oceniono 30 razy 24

    jeszcze się będziecie dziwić jak milionerzy z całej Europy pis-kanałem będą dopływać do Elbląga potem w górę rzeki na lotnisko w Radomiu aby polecieć do ciepłych krajów (z Radomia jest bliżej na południe)

  • markowski222

    Oceniono 28 razy 20

    Ten absurd będzie przeklinany przez pokolenia, jeżeli dojdzie do skutku

  • uthark

    Oceniono 28 razy 20

    Naprawdę Polska jest tak bogata, że musimy wchodzić w takie bezsensowne i pozbawione ekonomicznego rachunku przedsięwzięcia?

  • sailor2016

    Oceniono 25 razy 17

    Będzie to największy i najdroższy pomnik piSSlamistycznej głupoty.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX