Telemarketer może do nas dzwonić bez zgody. Sąd wydaje wyrok, urzędnicy chcą nowych reguł

Wejście w życie RODO miało diametralnie zmienić sytuację konsumentów w kwestii ochrony danych osobowych. I chociaż wiele zmienia się na lepsze, telemarketerzy dzwonią tak, jak dzwonili. Sąd wydał właśnie wyrok, który może sprawić, iż będziemy otrzymywać więcej ofert.

Organizacje zajmujące się ochroną danych osobowych twierdzą, że telemarketer, który chce do nas zadzwonić z ofertą, musi mieć wcześniej naszą zgodę. UOKiK obowiązujące przepisy rozumie bardzo restrykcyjnie.

Telemarketer może dzwonić, ale...

"Dziennik Gazeta Prawna" opisuje wyrok warszawskiego sądu, który te same regulacje traktuje jednak znacznie łagodniej. Zgodnie z wyrokiem telemarketer może zadzwonić do konsumenta, jeśli zamierza wyłącznie spytać go o zgodę na otrzymanie oferty. Istotne jest tu zastrzeżenie, że w żaden sposób nie może przedstawiać nazwy produktu ani jego właściwości. Nie może niczego sprzedawać ani reklamować. 

Sam telefon, jeśli ma na celu uzyskanie zgody, nie łamie przepisów o ochronie danych osobowych, ani nie narusza dóbr osobistych konsumenta. 

Skarg nie ubywa

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) na konferencji poświęconej telemarketingowi przyznał, że wejście w życie przepisów RODO nie zmniejszyło liczby telefonów, które otrzymują konsumenci. Od wejścia w życie nowych przepisów do urzędu wpłynęło 10 tys. skarg na telemarketerów - informują Wirtualne Media.

Pokrzywdzeni zgłaszają cztery główne rodzaje nadużyć. Dzwoniący nie chcą się przedstawiać ani informować, z jakiej firmy dzwonią. Inni twierdzą, że imię i nazwisko nie zaliczają się do danych osobowych, nie podlegają więc ochronie. 

W gorszych przypadkach telemarketerzy utrudniają możliwość usunięcia danych z bazy i wycofania zgód marketingowych. Zdarza się też, że prawa konsumentów są naruszane w sposób rażący - na przykład kiedy wymaga się od nich, by w celu usunięcia swoich danych z bazy dzwonili na płatną infolinię. 

Czytaj też: Szkoły zasypały rodziców dziesiątkami oświadczeń w sprawie RODO. Co druga taka "zgoda" jest niepotrzebna 

UODO, UOKiK i UKE razem

Urząd Ochrony Danych Osobowych wraz Urzędem Ochrony Konsumentów i Konkurencji oraz Urzędem Komunikacji Elektronicznej chcą zmian. Pracują nad opracowaniem jednolitych procedur, które problem nieuczciwego telemarketingu pomogłyby ukrócić. Łączą siły, by pomóc konsumentom bez potrzeby wprowadzenia nowych ustaw. 

Nadchodzą pierwsze kary?

UODO jest na końcowym etapie kilku postępowań, które rozpoczęto po wejściu w życie przepisów RODO. Ewentualne kary dla podmiotów niewłaściwie przetwarzających danych osobowych mogą stać się impulsem dla branży, by ograniczyć niewłaściwe praktyki. 

Więcej o:
Komentarze (65)
Telemarketer może do nas dzwonić bez zgody. Sąd wydaje wyrok, urzędnicy chcą nowych reguł
Zaloguj się
  • bartek.strzelec

    Oceniono 13 razy -5

    wystarczy nie odbierać i problem z głowy , albo zwyczajnie poinformować ze nie ma sie ochoty rozmawiać

  • Van der Seck

    Oceniono 2 razy 0

    Znajomy ma metode na telemarketerow plci dowolnej, jednakze ta jest raczej kontrowersyjna, gdyby miala zastosowac ja kobieta. Panom natomiast polecam. Gdy zadzwoni taka osoba, znajomy wysluchuje tego, co ma do powiedzenia, a potem rzuca pytanie: "A moze umowimy sie na szybki numerek?" Panowiie spadaja z linii jeszcze szybciej niz panie. :D
    Znajoma stosuje inna metode: tez wysluchuje do konca wstepu, po czym, zatroskanym tonem mowi, ze widzi tylko jeden problem, bo nie wyraza zgody na nagrywanie. Co w tej sytuacji? W tej syt. telemarketer ma obowiazek powiedziec, ze nie moze dalej prowadzic rozmowy i sie rozlacza... :)

  • hrabia_wronski

    Oceniono 2 razy 0

    jestem osoba rozczeniowa i nielojalna .
    Lubie gadac z marketerem mowiac na koncu ,ze teraz jestem za granica .
    Chlop[isko lub baba nagadaja sie i nic z tego nie wynika .
    Nigdy nie potwierdzac swoich danych osobowych nie nie wolno uzyc w rozmowie sloa "tak"

  • takaprawda2015

    Oceniono 3 razy 1

    Po pierwsze to dotyczy tylko i wyłącznie tej sprawy, a nie wszystkich, a po drugie zgodnie z wyrokiem może zadzwonić po zgodę, a dzwonienie w jakiejkolwiek innej sprawie jest łamaniem prawa.

  • supermarjan

    Oceniono 5 razy 1

    aplet 'odebrac telefon'
    no chyba ze znacie lepsze....

  • bzdziszewiak2

    Oceniono 2 razy 2

    Jacy telemarketerzy, jakie telefony? Dobra sprawdzona zasada - dzwoni nieznany nr, nie odbierać. Proste. I działa.

  • cyniczny.komentator

    Oceniono 2 razy 2

    Szkoda, że Sąd zamiast odważnie zastosować wykładnię celowościową to poszedł w stronę wykładni literalnej.

  • cin1977

    Oceniono 3 razy 3

    Sranie w banie. Zamiast walczyć z nachalnością telemarketerów - którzy w większości przypadków mają nasze dane legalnie - powinniśmy walczyć z chamskim pozyskiwaniem tych danych przez operatorów, sklepy internetowe itp. Nazywa się to ładnie "zgodą na wykorzystywanie danych w celach marketingowych przez podmioty powiązane". I ch*j, że podpisujesz umowę na abonament komórkowy, a "podmiotem powiązanym" może być, w ramach umowy z operatorem, producent srajtaśmy. I ze 300 innych firemek.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX