616 tys. zł kary od UOKiK za SMS-y "Gratulacje! Udało ci się!". Fałszywe konkursy pod lupą

"To już ostatni krok! Uzupełnij swoje dane. Wyślij SMS'a o treści...". Rozsyłanie wiadomości tego typu skończyło się potężną karą. UOKiK uznał, że wprowadzanie konsumentów w błąd jest oczywiste.

UOKiK poinformował o wydaniu dwóch decyzji dotyczących serwisów internetowych z "nagrodami". Były one promowane w taki sposób, aby zachęcić konsumentów do wysyłania SMS-ów premium, choć - jak się potem okazywało -  nie wystarczało to do uzyskania wygranej - informuje Urząd na swojej stronie. 

Dwie firmy, dwie kary

Decyzje UOKiK dotyczą firm: Karcz-Provider Kamil Karcz z Sułkowic oraz Leaders z Andrychowa. Firma Karcz-Provider prowadziła serwis HotAwards, przejęty następnie przez założoną i kontrolowaną przez tego przedsiębiorcę spółkę Leaders, która na jego bazie utworzyła serwis HotPrizes. Obydwa serwisy były promowane przy udziale współpracujących z przedsiębiorcami partnerów.

Konsumenci widzieli w internecie reklamy informujące o możliwości otrzymania m.in. tabletów, laptopów, konsoli do gier, telefonów komórkowych. Były one opatrzone hasłami w rodzaju: "Wygraj”, "Wystarczy kilka minut!". Po rozwiązaniu zadania konkursowego pojawiał się napis typu: "Gratulacje! Udało ci się!", a następnie komunikat: "To już ostatni krok! Uzupełnij swoje dane. Wyślij SMS-a o treści (…) pod numer."

Wysłanie SMS-a nie wystarczało do odebrania nagrody

Po wysłaniu drogiej wiadomości okazywało się jednak, że nie wystarcza to do odebrania nagrody. W rzeczywistości konsumenci uzyskiwali dostęp do serwisu HotAwards lub HotPrizes. Tam naliczano im punkty stanowiące znikomy ułamek sumy potrzebnej do uzyskania nagrody. Przykładowo za SMS-a kosztującego 30,75 zł brutto, użytkownik dostawał 25 pkt, podczas gdy np. do uzyskania iPhona’a 5s gold wymagane było 20 tys. pkt. Trzeba by więc wysłać 800 takich wiadomości, co kosztowałoby ponad 24 tys. zł.

Wprowadzenie w błąd i brak informacji

UOKiK stwierdził w decyzjach, że taki sposób promowania serwisów HotAwards i HotPrizes wprowadzał w błąd. Była to nieuczciwa praktyka rynkowa, która naruszała zbiorowe interesy konsumentów.

Urząd miał też zastrzeżenia do dwóch innych praktyk stosowanych przez przedsiębiorców. Po pierwsze, istotne informacje na temat sposobu funkcjonowania HotAwards i HotPrizes, kosztów i regulaminów zamieszczane były na dole powiązanych z tymi serwisami stron (w części niewidocznej bez przewinięcia strony), lub do ich prezentacji używano słabo czytelnych komunikatów.

Po drugie, przepisy wymagają, aby wraz z informacją o numerze SMS-a premium podawać jego cenę brutto oraz nazwę podmiotu, który realizuje świadczenie dodatkowe. Tymczasem na stronach internetowych promujących HotAwards i HotPrizes cena SMS-a znajdowała się na dole witryny zamiast przy numerze, a danych podmiotu realizującego świadczenie dodatkowe w ogóle nie było.

Obie firmy zaniechały stosowania kwestionowanych praktyk, zamykając serwisy HotAwards i HotPrizes. Karcz-Provider zakończył działalność, na spółkę Leaders UOKiK nałożył ponad 616 tys. zł.

Decyzja w sprawie firmy Karcz-Provider jest prawomocna, natomiast spółka Leaders odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj też: Masz konto w banku? Do czerwca fiskus ma ruszyć z wielką akcją lustracyjną

Źródło: uokik.gov.pl

Więcej o:
Komentarze (12)
616 tys. zł kary od UOKiK za SMS-y 'Gratulacje! Udało ci się!'. Fałszywe konkursy pod lupą
Zaloguj się
  • pan_glosny

    Oceniono 9 razy 9

    Gary Philipiak... - może ktoś w końcu się weźmie za tych telefonicznych terrorystów.

  • jar_i_mir

    Oceniono 9 razy 9

    W końcu ktoś się za to bierze. Dla takich oszustów wysokość kary, to powinna co najmniej dwukrotność wyłudzonych pieniędzy.

  • szymmar

    Oceniono 6 razy 6

    Dlaczego UOKIK bierze się za takie interesy, a nie prokurator, przecież takie działanie wypełnia znamiona oszustwa, bo prowadzi do niekorzystnego rozporządzenia swoim mieniem przez wprowadzonego w błąd człowieka.

  • stachud

    Oceniono 3 razy 3

    Polkomtel w styczniu 2019 wysłał mi pismo że zmienia się prawo i w związku z tym ulega zmienie umowa i mogę do 19 grudnia 2018 podjąć decyzję czy chcę dalej mieć z nimi umowę czy nie. Czyste sq....stwo. Podam ich do UOKiK i URE. Niech dziady płacą ze takie oszustwa.

  • jw0022

    Oceniono 3 razy 3

    To dla UOKiK, a gdzie zwrot dla oszukanych klientów z nawiązką?

  • avaldek

    Oceniono 2 razy 2

    Karcz.. ty mendo społeczna

  • greg0.75

    Oceniono 1 raz 1

    Acha, czyli refleks przy zamykaniu firmy daje fory na 600 tys.+ (sugerowałbym jednak przekazanie sprawy do prokuratury, KK ma więcej opcji niż UoOKiK)

  • jacek.boczkowski

    Oceniono 1 raz 1

    Jeżeli konkurs polega na wysłaniu tekstu, który oceni komisja i przyzna nagrodę to taki konkurs od razu pachnie szwindlem. Takie są konkursy SMS z okazji koncertów okolicznościowych organizowanych przez największe telewizje - TVP, Polsat i TVN. Warto zbadać też konkursy organizowane przez rozgłośnie radiowe Złote Przeboje i Zet.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX