CPK wymaga odciążenia lotniska Chopina. Lublin chce konkurować z Radomiem

Port lotniczy w Warszawie rozważa przeniesienie tanich linii lotniczych i lotów czarterowych do Radomia. Swoją kontrofertę złożyło jednak lotnisko w Lublinie.

W związku z koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawiła się potrzeba zwiększenia przepustowości lotniska im. Chopina.

Konsultacje

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło 3 grudnia 2018 r. konsultacje dot. podziału administracyjnego ruchu lotniczego na Mazowszu.

Koncepcja wymienia, jako jedno z najważniejszych zadań, zapewnienie maksymalnej dostępnej przepustowości Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina do czasu operacyjnego uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z tego powodu podejmowane będą działania zarówno inwestycyjne, organizacyjne jak i czysto proceduralne, aby osiągnąć ten cel

- czytamy w oficjalnym komunikacie ministerstwa.

W odpowiedzi na konsultacje władze lubelskiego lotniska przesłały do Ministerstwa Infrastruktury kilkustronicowy dokument. Proponują pomysły na odciążenie lotniska w Warszawie z użyciem lubelskiego portu. Lotnisko zostało otwarte w 2012 r. Tylko w 2018 r. skorzystało z niego prawie pół miliona pasażerów.

Pasażerowie transferowi

Pierwsza z propozycji lubelskiego lotniska mówi o zwiększeniu ilości połączeń Lublin-Warszawa-Lublin. Władze portu powołują się na dane, z których wynika, że w 2018 r. ok. 350 tys. pasażerów startujących z Warszawy lub lądujących w stolicy pochodziło z obszaru obsługiwanego przez lubelskie lotnisko. Liczba ta może znacznie wzrosnąć dlatego władze lubelskiego lotniska proponują, aby byli to pasażerowie transferowi. Po odprawie w Lublinie mieliby oni odciążyć stanowiska kontroli w Warszawie. Władze portu lotniczego Lublin uważają ponadto, że pasażerowie transferowi zasililiby Centralny Port Komunikacyjny, którego otwarcie zaplanowano na 2027 r. Jak podaje Business Insider, cytując dokument władz lubelskiego lotniska:

W roku 2019 PLL LOT zamierzają obsługiwać maksymalnie jedno połączenie dziennie, oferując około 59 tys. miejsc. Tymczasem zwiększenie liczby takich połączeń do 2-3 dziennie spowoduje zaoferowanie od 100 do 150 tys. miejsc w ciągu roku, z potencjałem zwiększenia do 200-250 tys. w roku 2026

Transfer połączeń

Innym pomysłem sugerowanym przez władze lubelskiego lotniska jest przeniesienie popularnych połączeń do sąsiednich lotnisk regionalnych, w tym do Lublina - napisały władze lubelskiego portu w dokumencie do Ministerstwa Infrastruktury.

Autorzy dokumentu podkreślają, że nawet 35 proc. pasażerów latających z Modlina i Warszawy pochodzi spoza Mazowsza. Zwracają też uwagę na to, że lubelskie lotnisko ma rozwiniętą infrastrukturę, w tym dworzec na terenie portu i bezpośrednie połączenie kolejowe z wybranymi dworcami w Warszawie.

Cytowany przez Business Insider ekspert Dominik Sipiński uważa, że mimo, że lubelskie lotnisko ma pewne zalety, to jednak leży zbyt daleko, więc są to jedynie teoretyczne rozważania. Praktycznie najlepsze do przejęcia ruchu z Warszawy byłyby porty w Modlinie lub Radomiu.

Centralny Port Komunikacyjny to koncept transportowy oparty na zintegrowanych ze sobą węzłach kolejowym i lotniczym, zespolonych z układem sieci drogowej. Węzeł CPK ma być zlokalizowany między Warszawą a Łodzią, w gminie Baranów. 7 listopada 2017 r. koncept został przyjęty uchwałą Rady Ministrów. 2 czerwca 2018 r. specjalną ustawę podpisał prezydent Andrzej Duda.

Lotnisko im. Chopina w 2018 r. obsłużyło 17,76 mln pasażerów. To o blisko 13 proc. więcej niż w 2017 r.

Więcej o:
Komentarze (35)
CPK wymaga odciążenia lotniska Chopina. Lublin chce konkurować z Radomiem
Zaloguj się
  • tedek1

    Oceniono 15 razy 11

    To chyba przesada.
    Jedynym sensownym rozwiązaniem są dwa lotniska w centrum Polski: Łódź i Modlin

  • kasia_swiderska

    Oceniono 10 razy 8

    PPL wpompuje 500.000.000 zł w lotnisko w Radomiu, z którego nikt nie chce latać...
    Geniusze...

  • bartolomeusz2

    Oceniono 5 razy 5

    Gdyby pociąg z Warszawy jechał na przystanek Lublin Lotnisko z prędkością 250 km/h bez przystanków po drodze - to miałoby sens. Ale niestety, z taką prędkością jeździć tam żaden pociąg nie będzie - a szkoda... To jest właśnie problem z koleją - gdyby inwestowano w nią odpowiednie środki od ’89 roku, dzisiaj byłaby rozwijana do prędkości 250 km/h i wyższych.

  • 4head

    Oceniono 5 razy 5

    Żart?

  • cynamon_10

    Oceniono 6 razy 4

    Lotnisko w San Escobar również chętnie przejmie część ruchu z Okęcia.

  • robert_abc3

    Oceniono 4 razy 4

    Łódź, Łódź, Łódź, Łódź, Łódź, Łódź, Łódź, Łódź, .... Łódź
    Lotnisko Łódź Lublinek nie jest w podobnej odległości do Warszawy jak Radom, przy trzecim co do wielkości mieście w Polsce, przy liniach kolejowych. To lotnisko ma wszystko co potrzeba włącznie z długim pasem startowym (mogą przyjmować największe samoloty) i nowoczesnym systemem naprowadzania.

  • anna.pcz

    Oceniono 6 razy 4

    Budowa nowego (zbędnego) lotniska wymaga odciążenia obecnych? Bo co? Czyli po to budujemy kolejne porty by utrudnić sobie życie i nie móc wygodnie latać z Warszawy?
    A nie, to tylko chodzi o to byśmy nie mieli wyboru i musieli latać drogim LOTem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX