Honda zamyka fabrykę w Wielkiej Brytanii, pracę ma stracić 3500 osób. "To nie przez brexit"

Honda poinformowała, że do roku 2021 zamknie swoją fabrykę samochodów w brytyjskim Swindon. Spółka zapewnia, że jej decyzja nie ma związku z brexitem. Ford, który również ma fabryki na Wyspach, obawia się z kolei, że opuszczenie UE bez umowy będzie katastrofalne.

Honda, japoński gigant rynku motoryzacyjnego, ogłosił, że do roku 2021 zamknie swoją fabrykę w brytyjskim Swindon. Produkuje w niej 150 tys. egzemplarzy Hondy Civic rocznie. 

Samochody elektryczne ważniejsze

Decyzja o zamknięciu oddziału nakłada się na decyzję o opuszczeniu Unii przez Wielką Brytanię. Władze spółki zapewniają jednak, że brexit nie miał wpływu na ich decyzję. 

Zawsze uważaliśmy, że brexit będzie czymś, z czym sobie poradzimy. Musimy jednak zareagować na zmiany jakie zachodzą w skali globalnej. 

- czytamy w komunikacie cytowanym przez BBC.

Portal wyjaśnia, że japońska firma będzie intensywniej angażować się w prace nad samochodami elektrycznymi. Zmiana strategii jest powodem zamknięcia brytyjskiej fabryki i planowanego zwolnienia 3500 osób. 

Ford ma obawy

Mimo, że decyzja Hondy nie jest związana z brexitem, to jednak im bliżej terminu wyjścia Wielkiej Brytanii z UE - ma do tego dojść pod koniec marca, i możliwe, że stanie się to bez porozumienia - tym bardziej firmy zaczynają się niepokoić o losy ich brytyjskich biznesów. Ostatnio apel w tej sprawie wystosował Ford.  

Taka sytuacja (wyjście bez umowy z UE - red.) byłaby katastrofalna dla brytyjskiej branży motoryzacyjnej i działalności Forda w kraju. Podejmiemy wszelkie stosowany działania, by zachować konkurencyjność na europejskim rynku

- czytamy w stanowisku opublikowanym w The Times.

Ford wystąpił do władz z apelem o podjęcie starań w kierunku uregulowania sytuacji. Firma zapowiedziała już, że do roku 2021 pracę w jej fabrykach straci co najmniej 1000 osób. Warto przypomnieć, że Ford zatrudnia w Wielkiej Brytanii 13 tys. osób. 

Toyota również obawia się skutków tzw. "twardego brexitu" i apeluje o podjęcie bardziej stanowczych działań. 

Czytaj też: Brexit. Brytyjskie firmy gromadzą zapasy. Chcą zabezpieczyć się przed najgorszym

Brytyjska branża motoryzacyjna się kurczy

Kilka tygodni temu Nissan ogłosił, że nie będzie już produkował w Wielkiej Brytanii moedlu X-Trail. Produkcja zostanie przeniesiona do Japonii. Nie jest to pierwsza tego typu decyzja. W styczniu Jaguar Land Rover, największy brytyjski producent aut, zapowiedział cięcia w zatrudnieniu na poziomie 4,5 tys. osób

Więcej o:
Komentarze (40)
Honda zamyka fabrykę w Wielkiej Brytanii, pracę ma stracić 3500 osób. "To nie przez brexit"
Zaloguj się
  • rodziu81

    Oceniono 30 razy 24

    Brexit - za glupote sie placi i najlepsze to, ze Swindon w 54% glosowalo za wyjsciem ;D

  • jenson

    Oceniono 19 razy 17

    Japończycy ograniczali produkcję Civica ze względu na mniejsze zapotrzebowanie na diesle, idiotyczną politykę narodowca Trumpa oraz możliwe spowolnienie koniunktury. Główną jednak i niezaprzeczalną przyczyną jest wyjście z eksluzywnego klubu jakim jest UE. Japończycy rzadko podejmują decyzje o zamknieciu inwestycji. Tak jak przemyślaną była decyzja o wybudowaniu to zakładów-hubów na Europę i Amerykę w okresie stabilizacji politycznej, tak trzeba zrozumieć ich spojrzenie na bieżące wydarzenia Wielkiej Brytanii, która strzeliła sobie w stopę. Tak jak Brytyjczycy udają swoją życzliwość, tak Japończycy są seryjnie honorowi i nie powiedzą im wprost: jesteście niepoważnii sayonara...

  • marymania

    Oceniono 18 razy 16

    Kolejny sukces brexitowców. Moje gratulacje! LOL

  • remo29

    Oceniono 16 razy 14

    Farage wszystkich zatrudni, spoko.

  • kiesier

    Oceniono 14 razy 12

    Brytyjczycy wstali z kolan. Dumni, głupi i (za chwilę) biedni.

    Problem w tym że my idziemy w ich ślady...
    ( jeszcze nie jest za późno na zwrot)

  • qwerfvcxzasd3

    Oceniono 18 razy 12

    Oczywiście,że będą mowić, że to nie brexit, bo dotąd kłamali, że się nie będą wynosić i brexit nic nie znaczy. Teraz już nie da się udawać, że nic się nei dzieje, skoro powoli będzie wszystko wywożone/. ;)
    Większość pracowników hondy głosowała za brexitem, bo wydawało im się, że w ten sposób zerwą "łańcuch okupanta Brukselskiego".

    Owszem, technologie i rynek się zmieniają, ale te nowe technologie nie będą już produkowane w UK.
    To tak jak z TV. Kiedy pojawiły się płaskie TV, to fabryka starych kineskopów zniknęła z UK, a nową otwarto w Czechach i Polsce. Polacy narzekają , ze mało zarabiają, ale niech się cieszą, bo dzięki temu na globalnym rynku mają swoje miejsce. Lepiej zarabiac mniej, niż w ogóle.

    Poza tym Unia podpisała umowę handlową z Japonią i produkcja samochodów w UK z przeznaczeniem na nasz rynek przestała mieć sens.
    UK nie miało prawa głosu w tej sprawie... Na własne życzenie. ;)

  • asperamanka

    Oceniono 13 razy 11

    "Władze spółki zapewniają jednak, że Brexit nie miał wpływu na ich decyzję"
    ==========================

    Tiaaa, oczywiście że nie. Firma od dawna chwali się, że pracuje w systemie "just in time", do tego stopnia że np. fotele do aut przyjeżdżają do ich zakładu od kooperantów na 75 minut przed ostatecznym montażem, następnie sporo było ich wypowiedzi, że zakłócenie logistyki w związku z Brexitem zahamuje u nich produkcję, a teraz PR-owo opowiadają że Brexit na ich plany nie ma wpływu, bo boją się reakcji ich klientów, którzy mogą być zwolennikami Brexitu.

    Przypomina mi to sytuację znaną z wojska w czasach PRL-u - gdy komuś na poligonie granat wybuchł w ręku, albo nieopatrznie wychylił się z włazu BWP i mu gałąź w lesie łeb urwała, zawsze powoływano komisję która oficjalnie orzekała, że "wypadek nie ma związku ze służbą wojskową" ;-)

  • mar.rod81

    Oceniono 15 razy 9

    Suck it up Swindon! Brawo że głosowaliscie za Brexitem ;) 3500 tys miejsc pracy w fabryce Hondy typ razem około 15-20 tys miejsc pracy w kooperacji.

  • otopolskiepieklo

    Oceniono 7 razy 5

    tak - nie przez brexit - tak jak u nas nie przez podatek bankowy pogorszono dla klientów warunki korzystania z usług bankowych

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX