Honda zamyka fabrykę w Wielkiej Brytanii, pracę ma stracić 3500 osób. "To nie przez brexit"

Honda poinformowała, że do roku 2021 zamknie swoją fabrykę samochodów w brytyjskim Swindon. Spółka zapewnia, że jej decyzja nie ma związku z brexitem. Ford, który również ma fabryki na Wyspach, obawia się z kolei, że opuszczenie UE bez umowy będzie katastrofalne.

Honda, japoński gigant rynku motoryzacyjnego, ogłosił, że do roku 2021 zamknie swoją fabrykę w brytyjskim Swindon. Produkuje w niej 150 tys. egzemplarzy Hondy Civic rocznie. 

Samochody elektryczne ważniejsze

Decyzja o zamknięciu oddziału nakłada się na decyzję o opuszczeniu Unii przez Wielką Brytanię. Władze spółki zapewniają jednak, że brexit nie miał wpływu na ich decyzję. 

Zawsze uważaliśmy, że brexit będzie czymś, z czym sobie poradzimy. Musimy jednak zareagować na zmiany jakie zachodzą w skali globalnej. 

- czytamy w komunikacie cytowanym przez BBC.

Portal wyjaśnia, że japońska firma będzie intensywniej angażować się w prace nad samochodami elektrycznymi. Zmiana strategii jest powodem zamknięcia brytyjskiej fabryki i planowanego zwolnienia 3500 osób. 

Ford ma obawy

Mimo, że decyzja Hondy nie jest związana z brexitem, to jednak im bliżej terminu wyjścia Wielkiej Brytanii z UE - ma do tego dojść pod koniec marca, i możliwe, że stanie się to bez porozumienia - tym bardziej firmy zaczynają się niepokoić o losy ich brytyjskich biznesów. Ostatnio apel w tej sprawie wystosował Ford.  

Taka sytuacja (wyjście bez umowy z UE - red.) byłaby katastrofalna dla brytyjskiej branży motoryzacyjnej i działalności Forda w kraju. Podejmiemy wszelkie stosowany działania, by zachować konkurencyjność na europejskim rynku

- czytamy w stanowisku opublikowanym w The Times.

Ford wystąpił do władz z apelem o podjęcie starań w kierunku uregulowania sytuacji. Firma zapowiedziała już, że do roku 2021 pracę w jej fabrykach straci co najmniej 1000 osób. Warto przypomnieć, że Ford zatrudnia w Wielkiej Brytanii 13 tys. osób. 

Toyota również obawia się skutków tzw. "twardego brexitu" i apeluje o podjęcie bardziej stanowczych działań. 

Czytaj też: Brexit. Brytyjskie firmy gromadzą zapasy. Chcą zabezpieczyć się przed najgorszym

Brytyjska branża motoryzacyjna się kurczy

Kilka tygodni temu Nissan ogłosił, że nie będzie już produkował w Wielkiej Brytanii moedlu X-Trail. Produkcja zostanie przeniesiona do Japonii. Nie jest to pierwsza tego typu decyzja. W styczniu Jaguar Land Rover, największy brytyjski producent aut, zapowiedział cięcia w zatrudnieniu na poziomie 4,5 tys. osób

Więcej o:
Komentarze (40)
Honda zamyka fabrykę w Wielkiej Brytanii, pracę ma stracić 3500 osób. "To nie przez brexit"
Zaloguj się
  • poziom1908

    Oceniono 6 razy -4

    Pewnie, że nie przez brexit. Co japońców interere polityka GB. Faktem jest natomiast, ze Hondy z fabryki w UK były gorsze jakościowo, szczególnie jesli chodzi o korozję. Brytole to nygusy i odwalali kaszanę.

  • taroudant

    Oceniono 10 razy -2

    Nie mogę się wprost doczekać na Polexit !

  • antypalikot2

    Oceniono 12 razy -2

    Tekst o zamknięciu zaawansowanej technologicznie fabryce zilustrowano zdjęciem wstawiania słupka karoserii u Janusza na podwórku;))))).

  • siwywaldi

    Oceniono 9 razy -1

    G.... prawda. honda otworzyła tam fabrykę, żeby mieć bezcłowe wejście na rynek unijny. Taki sam "myk" zaczęło robić Deawoo, odkupując warszawskie FSO, ale im się akurat "omskło" :-)

    A wiem to stąd, że gdy w 1998 roku po raz PIERWSZY robiłem podejście do Hondy, to Civic z silnikiem 1,4 litra składany w Swinton kosztował około 60 tys. zł. Taki sam Civic z dwukrotnie mocniejszym silnikiem 1,8 l importowany bezpośrednio z Japonii, kosztował już prawie 40 tys. zł więcej, właśnie z powodu cła.

  • kamillwawa

    0

    Zapraszamy Japończyków do PL, tutaj Honda to niemalże obiekt umilowania i słusznie.

  • ks-t

    Oceniono 1 raz 1

    FIrmy zagraniczne otrzymywały w UK zachęty inwestycyjne, obwarowane ogromnymi karami w rzypadku zwinięcia interesu. Dlatego sporo firm (np moja) utrzymuje w UK kadłubowe spółki, by nie płacić kar. Jeśli Honda zdecydowała sie zwrócić pomoc i emigrować to znaczy że okręt tonie.

  • gazkom

    Oceniono 3 razy 1

    "W styczniu Jaguar Land Rover, największy brytyjski producent aut, zapowiedział cięcia w zatrudnieniu na poziomie 4,5 tys. osób"
    Czy aby na pewno brytyjski?

  • twstyropian

    Oceniono 15 razy 3

    Honda nie powie tego o czym wszyscy wiedza, ze angielski robotnik w poniedzialek i wtorek trzezwieje, w srode pracuje na 50% i niedokladnie, w czwarte szykuje sie do weekendy a w piatek zacyna pic juz w pracy. Jakosc Hond ze Swindon myla 30% gorsza niz japonskich.

  • striepo

    Oceniono 8 razy 4

    super, zapraszamy do Polski

    dzwie się tylko, że Polska nie miała w Wielkiej Brytanii wielkiej kampanii wizerunkowej ... przyjedź do Polski, Twoja fabryka już tam jest

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX