UE nakłada nowe limity emisji dla ciężarówek i autobusów

Po raz pierwszy Unia Europejska nakłada rygorystyczne wymogi na producentów ciężarówek i autobusów w zakresie ochrony klimatu.

Negocjatorzy z państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego zgodzili się, by przeciętna emisja dwutlenku węgla w nowych pojazdach ciężarowych i autobusach od 2030 roku była o 30 procent niższa niż w roku 2019. Pośredni cel 15 procent ma obowiązywać w roku 2025. UE chce też zachęcić firmy do produkcji pojazdów bez- i niskoemisyjnych – potwierdziła Komisja Europejska.

Producenci pojazdów do niedawna próbowali zapobiec nowym wymaganiom. Argumentowali, że alternatywne napędy, takie jak silniki elektryczne, nie sprawdzają się na długich trasach. Już w grudniu ubiegłego roku kraje UE i Parlament Europejski uzgodniły nowe regulacje mające na celu ochronę klimatu.

Wytyczne nie takie surowe

Nowe wytyczne dla producentów ciężarówek i autobusów są mniej rygorystyczne niż w przypadku samochodów osobowych. To dlatego, że kupujący zwracają większą uwagę na niskie zużycie paliwa niż w przypadku osobówek. Ich celem jest bowiem maksymalizacja zysków. To z kolei oznacza, że ??producenci pojazdów użytkowych produkują bardziej paliwooszczędne pojazdy, a zatem nie mają tak dużego potencjału oszczędnościowego. Parlament Europejski żądał jeszcze bardziej ambitnych celów niż te zatwierdzone. Europosłom chodziło o obniżenie poziomu dwutlenku węgla nawet do 35 proc.

Dlatego holenderski polityk i sprawozdawca Parlamentu Europejskiego, Bas Eickhout, skrytykował państwa członkowskie. – Zwłaszcza Niemcy, Włochy i niektóre kraje Europy Środkowej blokowały bardziej ambitne cele klimatyczne – powiedział. Na dłuższą skalę jest to szkoda nie tylko dla klimatu, ale i europejskiego przemysłu.

"Wielki sukces"

Zasadniczo jednak Eickhout nazwał to porozumienie "wielkim sukcesem". Rozporządzenie pomoże zmniejszyć zanieczyszczenie na drogach i poprawić jakość powietrza – komentował.

Komisarz UE ds. klimatu i energii Miguel Arias Cañete również z zadowoleniem przyjął nową regulację. Uzupełni ona ramy prawne, które umożliwią UE osiągnięcie celów klimatycznych – powiedział Cañete. Te z kolei przewidują do 2030 roku redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40 proc. w porównaniu z rokiem 1990.

Więcej o:
Komentarze (6)
UE nakłada nowe limity emisji dla ciężarówek i autobusów
Zaloguj się
  • sieceonk

    0

    ciężarówka bezemisyjna? czyli z jakim napędem za 10 lat w seryjnej produkcji (chodzi mi oczywiście o pojazdy z dmc 40 ton

  • adamjh

    0

    do niedawna myslalem ze rynek powinien regulowac sie sam ale niestety teraz widze ze tam gdzie liczy sie tylko zysk wcale nie koniecznie musi byc inowacyjnosc. Producenci wola opakowac ten sam produkt w nowe opakowanie dodac nastepnt numerek do nazwy i sprzedawac ten sam szajs za wyzsze pieniadze. Panstwa niestety musza na producentach wymuszac postep. Innaczej nie zdazymy przed katastrofa!

  • phugoid

    Oceniono 1 raz -1

    zarznac to wszystko, te zwalona konsumpcje! popieram! ;)

  • wookiee.chewbacca

    Oceniono 7 razy -1

    Wreszcie! Dosyć smrodzenia starymi, rozpadającymi się gniotami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX