Gigantyczna tarcza wywierci tunel pod Łodzią. Rusza budowa podziemnej linii kolejowej

Do budowy tunelu średnicowego w Łodzi wykorzystana zostanie specjalna tarcza TBM o średnicy 13,04 m. To największa maszyna tego rodzaju, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Odwierty mają ruszyć już w tym roku.

Konsorcjum firm Energopol Szczecin oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki podpisało umowę z firmą Herrenknecht AG na dostawę dwóch tarcz TBM, których użyje do drążenia kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Pierwsza z maszyn ma być gotowa do pracy już w tym roku. Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec to projekt za ok. 1,76 mld zł.

Budowa tunelu średnicowego to zapowiadana przez nas kontynuacja prac rozpoczętych budową Łodzi Fabrycznej. Na projekcie wykorzystane będą nowoczesne i bezpieczne techniki i technologie, by stworzyć jeszcze sprawniejszy system transportu kolejowego w Polsce"

- podkresla Arnold Bresch z PKP PLK.

Tunel, który łączy PolskęTunel, który łączy Polskę fot. Ministerstwo Infrastruktury

Największa tarcza w Polsce

Dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. trzech km), będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m.

To największa maszyna tego rodzaju, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Wcześniej rekordzistą była tarcza drążąca tunele nad Martwą Wisłą w Gdańsku. Miała 12,6 m średnicy.

Taką samą metodą wykonane zostaną jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca (4 tunele o łącznej długości 4,5 km). Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, znajdzie się na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Inwestycja w samym sercu Łodzi to kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dzięki takim projektom łączymy regiony naszego kraju i podnosimy standard życia mieszkańców

- podkreślił podczas konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel, który połączy Polskę

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem PKP PLK projekt  ten przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń obejmujących region środkowej Polski.

Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki osobowe, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Tunel umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań - Kraków, Szczecin - Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.

Więcej o:
Komentarze (66)
PKP: Gigantyczna tarcza wywierci tunel pod Łodzią. Rusza budowa podziemnej linii kolejowej
Zaloguj się
  • kosmyg

    Oceniono 44 razy 30

    I to jest inwestycja, w samym środku Polski, łącząca różne części kraju i jednocześnie zaspokajająca potrzeby mieszkańców. Ale temat numer jeden w Polsce to przekop gdzieś na obrzeżach kraju, który ma służyć małemu portowi w niewielkim mieście.

  • franekzjanek

    Oceniono 23 razy 21

    .
    Pięknie , pięknie, pięknie ... na to czekałem prawie 60 lat , to było moje marzenie. Kocham Łódź... i panią prezydent ;-)
    .

  • pedro.666

    Oceniono 19 razy 7

    Ale to da się zbudować ten tunel, skoro ksiądz Sawicz zniknął...? :(

  • psitkacz

    Oceniono 9 razy 5

    super

  • underfighter

    Oceniono 4 razy 4

    Szkoda, że nie udało się przeforsować w betonowym PLK jeszcze dwóch stacji w tunelu: pod wiaduktem na Kopcińskiego i na Żubardziu przy Kasprzaka. Odległość między stacjami miałaby wtedy optymalnie około 1 km i wpisywałaby się w standarty SKM/ Metro, a obsługiwałaby dodatkowo takie osiedla jak Żubardź, Koziny i Stary Widzew. Ponadto u wylotu tunelu południowego pod kładką dla pieszych powinna powstać stacja obsługująca Koziny, os. Mireckiego i park na Zdrowiu. Wówczas tunel zostałby wykorzystany optymalnie. Jednak betonowi decydenci argumentowali, że owych stacji z powodów przeszkód technicznych nie da się zrealizować, choć co ciekawe podobne "przeszkody" w innych miejscach na świecie nie miały wpływu na realizację. Czyli da się tylko się nie chce, bo pieniędzy szkoda. Minimalizm po staremu.

  • zegrz

    Oceniono 4 razy 4

    A w W-wie, 70 lat po wojnie, nadal nie potrafią domknąć śródmiejskiej obwodnicy kolejowej przy dworcu Zachodnim.

  • flemming

    Oceniono 20 razy 4

    Ponoć tunel będzie podziemną Srebrną jarkacza, na wypadek zamieszek w warszawie.

  • kasasino

    Oceniono 3 razy 3

    Chciałbym zobaczyć ten tunel nad Martwą Wisłą, musi robić wrażenie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX