Trump uziemił w USA wszystkie Boeingi 737 MAX. "Nie chcę, by moim pilotem musiał być Einstein"

Prezydent USA Donald Trump zapowiedział plan zawieszenia lotów wszystkich Boeingów 737 MAX. Decyzja ma związek z kolejną w ciągu pięciu miesięcy katastrofą z udziałem tego modelu samolotu oraz decyzją innych państw o uziemieniu maszyn.

Donald Trump zapowiedział uziemienie wszystkich Boeingów 737 MAX. W ten sposób USA dołączą do innych państw, które w ostatnich dniach podjęły podobną decyzję.

Będziemy wydawać nadzwyczajne polecenie dot. zakazu lotów wszystkich samolotów 737 MAX 8 i 737 MAX 9

- powiedział Trump reporterom w Białym Domu.

Prezydent USA 12 marca odniósł się do sytuacji przemysłu lotniczego w kontekście ostatnich dwóch katastrof samolotów Boeinga.

Samoloty stają się zbyt skomplikowane. Nie potrzebujemy już pilotów, a raczej informatyków z MIT. Dostrzegam ten trend we wszystkich produktach. Po co robić niepotrzebny krok naprzód, kiedy stare i prostsze rozwiązanie jest lepsze. Nie chcę, by moim pilotem musiał być Albert Einstein. Chcę świetnych specjalistów, którzy mogą łatwo i szybko przejąć kontrolę nad maszyną

- stwierdził amerykański przywódca na Twitterze.

W niedzielnej katastrofie Boeinga 737-8 MAX linii Ethiopian Airlines zginęło 157 osób. Wśród pasażerów byli obywatele ponad 30 państw, w tym dwóch obywateli Polski. W reakcji na katastrofę w Etiopii o uziemieniu Boeingów 737-8 MAX zdecydowały władze tego kraju, a także Chin, Indonezji, Australii, Malezji, Singapuru, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kuwejtu oraz przewoźnicy m.in. z Argentyny, Brazylii, Meksyku, Mongolii, RPA, Maroka i Turcji.

Od wczoraj także w Polsce i całej Unii Europejskiej obowiązuje zakaz lotów pasażerskich samolotami Boeing 737 Max. 

Informujemy, że dniu 12 marca Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję o zatrzymaniu wszystkich lotów pasażerskich wykonywanych samolotami Boeing 737-8 MAX i Boeing 737-9 MAX wlatujących w przestrzeń powietrzną Polski. Decyzja ULC będzie obowiązywać do odwołania

- czytamy w oficjalnym komunikacie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Linie lotnicze Norwegian Air, które po rozbiciu Boeinga 737-8 MAX w Etiopii uziemiły 18 maszyn tego typu, będą domagały się od amerykańskiego producenta tych samolotów rekompensaty finansowej.

Więcej o:
Komentarze (52)
Donald Trump także zapowiedział plan uziemienia wszystkich Boeingów 737 MAX
Zaloguj się
  • Rafał Szymczak

    Oceniono 7 razy 7

    Pamiętam, jak Boeing ogłaszał rozpoczęcie programu MAX i wielu (w tym jak również) zastanawiało się jak Boeing rozwiąże problem umieszczenia silników mających znacznie większą średnicę wentylatora. A przez już oryginalnego 737 projektowano pod silniki o znacznie mniejszym stopniu dwuprzepływowości JT8D, a i tak zrezygnowano wtedy z klasycznych pylonów. Już instalacja CFM56 była na granicy technicznych możliwości tej konstrukcji. Uważam, że MAXy mają poważne problemy z aerodynamiką, które miał neutralizować ukryty dla nabywców i PILOTÓW (!) system MCAS (o którym nie było mowy w instrukcji obsługi - opisano tylko dość skomplikowane procedury bez wyjaśniania jaki system za to odpowiada i jak działa). To skandal, że ta maszyna w takich okolicznościach została certyfikowana. Tu zmiana oprogramowania na niewiele się zda, a najpewniej sprawi, że warunki eksploatacji i parametry maszyny zostaną mocno okrojone. Pewnie wpłynie to na pogorszenie ekonomiki i to będzie ostateczny cios dla programu MAX. Oj, musi się Boeing ostro zabrać za program NMA, który będzie musiał uwzględnić zamknięcie programu MAX.

  • jack_flash

    Oceniono 6 razy 6

    Dziś rano jedynie Kanada i USA zezwalały na loty B737Maxx. W południe Kanada zatrzymała wszystkie loty, po uzyskaniu danych sateliternych potwierdzających podobieństwa z obu wypadków. Zaraz potem, USA postąpiły tak samo.

  • cynamon_10

    Oceniono 4 razy 4

    A trzeba było kupować Airbusy.

  • Oceniono 3 razy 3

    No to teraz będzie robota dla amerykańskiego biznesu co tu wykombinować aby sprzedać za potrójną cenę Polakom

  • niktalboktos

    Oceniono 3 razy 3

    Nie mam pojęcia o lotnictwie ale z całego zamieszania wyłania się taki obrazek: Te samoloty od początku miały wadę konstrukcyjną związaną ze zbyt dużymi i źle umieszczonymi silnikami. Gdybysmy zyli w technologii XX w to prawdopodobnie te samoloty nie zostałyby dopuszczone do lotów. Ale żyjemy w erze zaawansowanych technologii komputerowych, zatem inżynierowie Boeinga uważali że niedoskonałości konstrukcyjne da się zniwelować oprogramowaniem. Suma sumarum Boeing był finansowo do przodu ponieważ mógł wypuścić nowy samolot na bazie starszej konstrukcji. No ale inżynierowie chyba się pomylili, co oznacza że jednak przecenili możliwości wsparcia informatycznego.

  • silthor

    Oceniono 11 razy 3

    Ah, to 'stable genius' - jak sam o sobie niegdyś napisał - swym niezrównanym geniuszem obejmuje też budowę samolotów. No i jest przekonany, że dawniejsze samoloty były lepsze. A porównał liczbę katastrof w stosunku do liczby przelotów kiedyś, a teraz? Jakoś wątpię, aby zdobył się na taki wysiłek. Najpewniej nawet nie jest świadom, jak bardzo wzrosła liczba przelotów w ostatnich dwudziestu latach i jak bardzo spadł odsetek tych zakończonych katastrofą.

  • jaceq

    Oceniono 2 razy 2

    A Airbusy latają, a nie spadają.

  • lech2011

    Oceniono 2 razy 2

    Znow robi karpia...

  • lcf7519

    Oceniono 1 raz 1

    Dla pana Prezydenta obsługa tostera może być za trudna.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX