Fragment autostrady A2 zyska trzeci pas. Ruszają prace, będą utrudnienia. Startuje też budowa A1 pod Łodzią

Skończyła się zimowa przerwa na inwestycjach drogowych i kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Pod Poznaniem zaczyna się dobudowywanie trzeciego pasa A2, rusza też budowa odcinka A1 od Tuszyna.

18 marca rozpoczyna się rozbudowa autostrady A2. Na odcinku 16 km Poznań Zachód- Poznań Krzesiny przybędzie trzeci pas. Jest to konieczne, bo, jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, został przekroczony poziom swobody ruchu na tym fragmencie trasy. Dziennie obwodnicą Poznania przejeżdża około 65 tysięcy pojazdów.

Rusza rozbudowa A2 w Poznaniu, będą utrudnienia

Rozbudowa A2 w PoznaniuRozbudowa A2 w Poznaniu źródło: Autostrada Wielkopolska SA

Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, bo utrudnienia będą spore.

- Zdajemy sobie sprawę, że najbliższe miesiące będą trudnym czasem dla wszystkich kierowców, ale jeszcze nikt nigdy w Polsce nie podejmował tak dużego wyzwania, jakim jest rozbudowa działającej autostradowej obwodnicy miasta - mówiła pod koniec lutego rzecznika prasowa firmy Autostrada Wielkopolska SA, która zarządza tą drogą. Zapewniła, że prace będą tak organizowane, by ruch mógł odbywać się "w miarę płynnie" na dwóch pasach w każdym kierunku.

Czytaj też: Trzeci pas na A2 między Łodzią a Warszawą później niż sądzono. Za to zniknie punkt poboru - widmo

Zmiany w ruchu już są. Od niedzieli 17 marca wieczorem, od godziny 19:00 w kierunku Świecka obowiązuje zakaz poruszania się pasem szybkim dla samochodów ciężarowych, z powodu zwężenia go do 2 metrów. Z kolei w kierunku Warszawy dla takich pojazdów zniesiono zakaz wyprzedzania. Ci, którzy będą chcieli zjechać na węzłach Poznań Komorniki i Poznań Luboń w kierunku na Warszawę, powinni korzystać ze skrajnego prawego pasa.

Tak wygląda organizacja ruchu:

Rozbudowa A2 w Poznaniu o trzeci pasRozbudowa A2 w Poznaniu o trzeci pas źródło: Autostrada Wielkopolska

Rozbudowa A2 w Poznaniu ma zostać zakończona w połowie przyszłego roku, ale Autostrada Wielkopolska chce zakończyć część głównych prac - nawierzchniowych, wymiany barier i oświetlenia, pół roku wcześniej. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum A2Route, firm Strabag Polska oraz KI One. Ma kosztować 200 mln zł.

Początek budowy A1 pod Łodzią

W poniedziałek 18 marca zaczynają się też prace na budowie A1 od Tuszyna do granicy województwa. Na początku będą to odcinki: "A" od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski (to 16 km "starej" autostrady A1) oraz "D" od Radomska do granicy województwa śląskiego (7 km). Pierwszy buduje konsorcjum Budimex - Strabag, drugi firma Intercor.

Jeszcze w poniedziałek utrudnienia dla kierowców nie powinny być duże. Jak podaje GDDKiA, tego dnia na drodze pojawią się ekipy przygotowujące tymczasową organizację ruchu. Potem będą budowane miejsca, w których będzie przekierowany z jednej jezdni na drugą, tak zwane przewiązki, potem zostanie przygotowane oznakowanie malowane na jezdniach oraz ustawione znaki i tablice. Ostateczna organizacja ruchu ma zostać wprowadzona pod koniec marca na odcinku "D" i na przełomie marca i kwietnia na odcinku "A", choć tutaj wiele zależy od pogody.

GDDKiA podkreśla, że ruch po głównej trasie A1 i DK1 będzie odbywać się przez cały czas trwania robót - główna jezdnia nie będzie zamykana. Na odcinku "A" najpierw wyłączona zostanie jezdnia zachodnia w kierunku Katowic i ruch będzie odbywać się w obu kierunkach po jezdni wschodniej w systemie 2+1: dwa pasy w kierunku Katowic i jeden w kierunku Łodzi. Na odcinku "D" będzie podobnie - ruch w systemie 2+1 - dwa pasy w kierunku Katowic i jeden w kierunku Łodzi, z tym że w tym przypadku ruch będzie odbywać się jezdnią zachodnią.

Budowa autostrady A1 w woj. łódzkimBudowa autostrady A1 w woj. łódzkim źródło: GDDKiA

Budowa A1 w województwie łódzkimBudowa A1 w województwie łódzkim źródło: GDDKiA

Autostrada A1 od Tuszyna do obwodnicy Częstochowy ma być gotowa w 2022 roku. Składa się z pięciu odcinków. Poza wspomnianymi, to odcinek "B" od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska - tutaj nie ma jeszcze podpisanej umowy, najkorzystniejszą ofertę złożył Mirbud, ale przetarg trzeba było powtórzyć. Poza tym, odcinek "C" Kamieńsk - Radomsko, który zbuduje konsorcjum Budimeksu i Strabagu oraz "E" od granicy województwa łódzkiego do węzła Częstochowa Północ, gdzie wykonawcą będzie Polaqua.

Więcej o:
Komentarze (9)
Fragment autostrady A2 zyska trzeci pas. Ruszają prace, będą utrudnienia. Startuje też budowa A1 pod Łodzią
Zaloguj się
  • Krzysztof Zalewski

    Oceniono 2 razy 2

    To zajebiscie przyjemna jazda mnie czeka z przyczepką pasem 17 km wśród ciężarówek ??. Rewelacja. Teraz są korki a jak będzie za dwa dni zweżka to dopiero armagedon ??

  • techno-logik

    Oceniono 2 razy 0

    Dotyczy A2 pod Poznaniem "został przekroczony poziom swobody ruchu na tym fragmencie" - w 2012 roku jak przyznaje AWSA została osiągnięta granica "poziomu ruchu" przy której AWSA była zobowiązana do rozpoczęcia prac i poszerzenia jezdni. Przez ten czas AWSA 4 lata migała się od konkretnych działań (przy cichej aprobacie GDDKiA i przez 2 lata prowadziła "nadzwyczaj skomplikowane" prace projektowe oraz uzyskała (i to faktycznie było skomplikowane) decyzję środowiskową i ZRID. Nie udało się wymóc poszerzenia odcinka na wschód od węzła Krzesiny, na którym A2 prowadzi również ruch z S5 - odcinek ten już wymaga lub będzie wymagał poszerzenia w najbliższym czasie. A zacytowane na początku zdanie oznacza. że przez długie okresy w ciągu dnia na AUTOSTRADZIE tworzą się korki i jest nieprzejezdna.

  • b.szrama

    Oceniono 7 razy -3

    Tylko głupcy dwa razy budują to samo. Polacy jesteście głupcami bez wyobraźni.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX