Przekop Mierzei Wiślanej priorytetem. Inwestor ma być wybrany w kwietniu. "Od razu rozpoczniemy budowę"

Jeszcze w kwietniu poznamy inwestora, który ma przekopać Mierzeję Wiślaną - zapewnił Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jak zadeklarował: "Od razu rozpoczniemy budowę".

Przekop Mierzi Wiślanej może zostać przeprowadzony szybciej, niż do tej pory sądziliśmy. Marek Gróbarczyk mówił w Polskim Radiu 24, że realizacja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest zgodna z prawem i nie ma podstaw do wstrzymania prac. Poinformował też, że 24 kwietnia ma zostać wybrany inwestor. 

Działania, które prowadzimy nie wymagają zgody Komisji Europejskiej. Jest już przygotowany grunt pod inwestycję. Wykonawcę wybierze Urząd Morski w Gdyni, i od razu rozpoczniemy budowę"

- stwierdził minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Przypomniał też, że Komisja Europejska nie kwestionuje konieczności przekopu. 

Czytaj też: Rosja ma plany wobec Mierzei Wiślanej. Wielki kurort może utrudnić budowę kanału

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma skrócić morski szlak na Bałtyk o około 100 kilometrów. Przekop Mierzei Wiślanej ma ułatwić dostęp do portu w Elblągu, a stamtąd na Bałtyk. Projekt przewiduje pominięcie nadzorowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Kanał żeglugowy będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów.

880 mln? A może więcej

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną potrwa do 2022 roku. Koszt inwestycji początkowo szacowano na 880 milionów złotych. Ostateczne koszty przekopu nie są znane. Zgodnie z zapowiedzią ministra Gróbarczyka suma ta może ulec zmianie. O ile? Tego jeszcze nie wiadomo. Minister potwierdził, że liczy się z takim scenariuszem, bo "na rynku wszystko podrożało". 

Dziś Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W Polsce osoby ze spektrum zaburzeń autyzmu wspiera Fundacja JiM. Dzisiaj wspólnie z AXN zachęcamy do wspierania zbiórki fundacji na rzecz pomocy osobom ze spektrum autyzmu oraz budowanie świadomości i tolerancji wśród Polaków. Ty też możesz pomóc, szczegóły znajdziesz tutaj.

Więcej o:
Komentarze (62)
Przekop Mierzei Wiślanej priorytetem. Inwestor ma być wybrany w kwietniu. "Od razu rozpoczniemy budowę"
Zaloguj się
  • sailor2016

    Oceniono 29 razy 15

    Prawdę mówiąc nie rozumiem dlaczego piSSlamiści uparli się na ten przekop jak ruski na zegarek. Statystyczny wyborca piSS ma głęboko w dudzie ten przekop. Większość z nich pewnie nie wie co to Mierzeja Wiślana. Dlatego moim zdaniem w sprawie est drugie dno i chodzi o jakiś gruby wałek na kasę.

  • adam66-sz

    Oceniono 16 razy 8

    Od arzu rozpoczniemy budowę, nie czekając nawet na pozwolenie. Kto nam zabroni?

  • stefan4

    Oceniono 8 razy 6

    > Kanał żeglugowy będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości.

    Gazeta po raz kolejny powtarza tą bzdurę. To przekop będzie miał 1.3km. Kanał w poprzek Zalewu prowadzący do Elbląga będzie miał ładnych kilkanaście kilometrów. I będzie go trzeba ciagle na nowo budować, bo tam jest więcej mułu niż wody.

  • jhbsk

    Oceniono 16 razy 6

    PiSowcy wszystko zniszczą. Zostaną ruiny. Zgodnie z ich programem.

  • syndawidowy

    Oceniono 17 razy 5

    po cholerę pływa się do elbląga ? przecież tam nic ciekawego nie ma

  • remo29

    Oceniono 6 razy 4

    Śpieszą się, bo koryto zaczyna się gibać.

  • ks-t

    Oceniono 6 razy 4

    Przekop i kanał pewnie zwiększą atrakcyjnośc turystyczną Elbląga, bo będą chodziły wodoloty do Gdańska. Wpłynie pozytywnie na ruch jachtowy. Zniszczy wodę (zamuli) i zniszczy bałtyckiego śledzia i sandacza (to tam się właśnie rozmnażają). Port w Elblągu ma sens jako port współpracujący z Kaliningradem, na pewno nie z Gdańskiem bo to blisko drogą i koleją i o jeden przeładunek mniej. Współpraca z Kaliningradem zależy od polityki. Za Jaruzela Elbląg przeładowywał 600 tys ton, a w czasach wojny kaczej z Rosjanami przełądunki spadły do 4 tys ton. Obecnie od 100 do 200, raczej 100. Na torze wodnym o głębokości obecnie 2,4 m trzeba bez przerwy prowadzić prace pogłębiające do 5 m. W mule, czyli bez trwałych skutków. Na rzece Elbląg nie zawróci żadna jednostka wojskowa , poza kutrami. Rozsądna infrastruktura pochłonie jakieś 5 mld zł, tylko po co?

  • lica79

    Oceniono 8 razy 4

    „To jest Miś na miarę naszych czasów” PiS to nie partia to stan umysłu poddawanego nieustającej indoktrynacji dla którego są bardzo małe szanse na ratunek. Szkoda tylko ze wszystko kosztem Polski i nasz wszystkich.

  • kemor234

    Oceniono 12 razy 4

    Ten "przekop" to chyba kopalnią bursztynu ma być ...
    A JAK TEGO BURSZTYNU NIE ZNAJDĄ ??????

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX