Rząd ma bat na Ubera. Chcesz wozić ludzi za pieniądze, musisz mieć licencję. Nowe przepisy

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Nowe regulacje odnoszą się przede wszystkim do transportu taksówkowego. Uwzględniają one system zamawiania transportu przez aplikację mobilną. Wcześniej przepisy nie regulowały tego rynku.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada, że właściciele aplikacji, czyli pośrednicy, muszą dbać o to, by kierowcy, którzy wożą pasażerów, mieli zarejestrowaną działalność gospodarczą, byli zdrowi i niekarani w związku m.in. ze sprzedażą narkotyków. Konieczne będzie także posiadanie licencji upoważniającej do zarobkowego przewozu osób.

Jak powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dzięki nowym przepisom podróż będzie bezpieczniejsza, bo pasażer będzie miał pewność, że osoba, która go wiezie, została pozytywnie zweryfikowana przez pośrednika. Pośrednik, czyli właściciel aplikacji, który zleci transport kierowcy nie spełniającemu wymogów, zostanie ukarany.

Projekt przewiduje też wprowadzenie obowiązku posiadania licencji przez podmiot wykonujący pośrednictwo przy przewozie osób.

Nie tylko taksometr

Zaproponowano również ułatwienia dla osób rozpoczynających działalność związaną z przewozem osób.

Nowe przepisy umożliwiają kierowcom wybór między dwoma systemami rozliczania się z urzędami. Może on, jak dotychczas, robić to za pomocą taksometru i kasy fiskalnej. Taksówkarz może jednak zmienić system i rozliczać się z właścicielem aplikacji, jeśli zgodzi się pracować na proponowanych przez niego zasadach.

Nowelizacja likwiduje konieczność egzaminu z topografii miasta. Obniża też koszty uzyskania licencji dla kierowcy. Jak poinformował Andrzej Adamczyk, licencja wydana na okres od 2 do 15 lat ma kosztować 320 złotych. Dziś kosztuje 700 złotych. Koszty innych licencji także zostaną obniżone.

Projektem zajmie się teraz parlament. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

Dziś Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W Polsce osoby ze spektrum zaburzeń autyzmu wspiera Fundacja JiM. Dzisiaj wspólnie z AXN zachęcamy do wspierania zbiórki fundacji na rzecz pomocy osobom ze spektrum autyzmu oraz budowanie świadomości i tolerancji wśród Polaków. Ty też możesz pomóc, szczegóły znajdziesz tutaj.

Więcej o:
Komentarze (183)
Rząd przyjął projekt 'Lex Uber'. Chcesz wozić, musisz być przedsiębiorcą
Zaloguj się
  • elasteena

    Oceniono 32 razy 14

    Przepisy oczywiście w trosce o klientów. Ja dziękuję za tę troskę, ale czy ktoś słyszał, aby klienci domagali się tej ustawy? Ja chcę mieć wybór!

  • frysiu2009

    Oceniono 15 razy 11

    No i co? Jak będę miał za niskie kwalifikacje to pójdę wozić WIP-ow do SOP-u.

  • andrzej2310

    Oceniono 19 razy 11

    Ale niedługo będzie test przedsiębiorcy, nie przejdzie samozatrudnienie. Tylko etat będzie legalny, za jednoosobową działalność gosp. do więzienia Ziobro wtrąci

  • shtalman

    Oceniono 10 razy 8

    A może jeszcze jakaś ustawa o kierowcach SOPu bo te tępe ryje co chwila rozwalają auta i powodują niebezpieczne sytuacje

  • sokolasty

    Oceniono 16 razy 6

    Od niedawna jeżdżę taksówką raz w tygodniu o niepopularnej godzinie. Uber w tej godzinie nie lata obficie. Na przyjazd auta każe czekać pół godziny. No sorry.

    Ubera nie mogę zamówić na konkretny czas i konkretne miejsce - taksówkę tak.

    Uber wystawia jakieś śmieszne pokwitowania, a nie faktury; wartość księgowa zerowa.

    Raz wystawione pokwitowanie jest niemodyfikowalne.

    Taxi jest od Ubera - na mojej trasie - tańsze. Uber za 65 km skasował mnie 200 zł. Taxi - 160.

    Uber ma zmienne ceny - ten sam dystans szacuje od 185 do 255 zł. Taxi - stałe 166.

    Z korporacją rozliczam się fakturą raz na miesiąc, gotówką, kartą. Uberowi muszę dać numer karty, i nie wiem, czy dane są bezpiecznie przechowywane.

    Taksówką jeżdżę anonimowo. Uberem - nie.

    Jednakowoż - to Uber wyzwolił konkurencję. Ta sama korporacja ma świetne ceny w mieście, w którym działa Uber, i dwa razy wyższe gdzie indziej. Dla Ubera mam ogromne pokłady wdzięczności za to.

  • stray

    Oceniono 14 razy 6

    Gdzie ten bat? Uregulowanie rynku.

  • radek_sziwa

    Oceniono 7 razy 5

    "Projektem zajmie się teraz parlament. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r"
    To nowość. Tak długo trzeba czekać? Dlaczego długopis nie podpisze tego od razu w nocy i na drugi dzień już by to weszło w życie?

  • misiaszm

    Oceniono 4 razy 4

    Ruch jak najbardziej OK, licencja jest formalnością, koszt spada o 50% a jedyny wymóg to tak naprawdę ubezpieczenie i podatki czyli legalność. Nawet taksometru nie trzeba mieć bo rozlicza UBER. W czym problem? Dla chcących sobie dorobić i pracujących na etacie koszt DG to tylko składka zdrowotna, jak ktoś zrobił sobie z UBERA źródło dochodu bez ubezpieczenia i podatków to był ZŁODZIEJEM i NIEUCZCIWĄ KONKURENCJĄ. Wreszcie UBER będzie tym czym powinien być źródłem paru stówek dorobionych do etatu, albo normalną płacą z takimi samymi kosztami jak taksówkarz.

  • alekjan

    Oceniono 4 razy 4

    Co to w ogóle za artykuł? Jestem Partnerem Ubera, zatrudniam Kierowców i żeby rozpocząć działalność musiałem mieć licencję, certyfikat kompetencji zawodowych, swoje zaświadczenie o niekaralności oraz Pracowników, zakupiłem kasy fiskalne, płacę podatek. Jesli Ktoś oszukuje, to dlatego że zawsze tak robił i będzie robił a nie dlatego, że jeździ Uberem. Porażka........

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX